Ik maakte afgelopen donderdag een bosrit met de hengst zoals ik wel vaker doe.
Op een gedeelte waar ik even een stukje weg over moet schoot er in ene een grote hond voor ons langs en we schrokken ons helemaal lam.
Mijn paard schrok zo erg dat hij met de achterbenen uitgleed over de asfalt en met de kogels over de asfalt schuurde met een noodgang.
Thuis aangekomen bleek dat hij op beide achterbenen 2 mega grote schaafplekken had en ik heb natuurlijk meteen zijn benen schoongespoten en ontsmet.
Diezelfde dag moest de veearts ook nog langskomen om mijn veulen te enten dus ik besloot ook de wonden van de hengst te laten zien. Op het eerste zicht leek het gelukkig oppervlakkig maar hij heeft toch een ontstekingsremmer en peniciline gekregen.
Ook aan de hand draven en stappen was geen probleem, zo rad als een trein
Echter in de loop van de avond werd zijn beentje rechtsvoor een beetje warm en ook de hoef was wat warm. Niet veel, maar wel verschil met links. Niet warm als gloeiend maar eerder lichaamstemperatuur. Maar links was juist ijskoud, dus je begrijpt dat het verschil dan meer opvalt.
Ook zat er iets meer vocht op het been, meer in de zin van meer doorbloed. Er zit geen zwelling ergens ofzo en ook de pees is gewoon dun en strak en die is ook gewoon koel. Maar er zit wat meer vocht net boven de kogel en dan naar beneden in de kootholte. Daar is het wat "sponziger" en warmer.
Ook in vrijheid bewegen is er niks aan de hand, zowel op harde als zachte ondergrond. Ook bij aanraking krijg ik geen reactie dat het pijn doet.
Vannacht heb ik het been ingebandageerd met Animalintex en het zag er gewoon goed uit vanochtend maar het blijft ietsje warmer dan links en ook boven de kogel (echt de plaats waar je gallen hebt zeg maar) is het wat voller, niet veel maar wel iets.
Ik heb hem buiten bekeken en ik moet wel toegeven dat het verschil tussen links en rechts uiterst minimaal is maar ik vind wel dat er verschil is, hoe minimaal ook.
Na even 5 min. stappen is ook dat vocht boven de kogel volledig weg maar dat loopt langzaam weer een beetje op.
Misschien zit ik me weer helemaal zorgen te maken om niks maar ik ben nogal een muts wat dat betreft. Mijn paard is gelukkig wel helemaal vrolijk en niets wijst erop dat hij ergens last van heeft maar het verschil tussen links en rechts voor zint me niet.
Heb de veearts uiteraard ook even gebeld en die denkt dat hij door de schuiver misschien voor een klap heeft opgevangen en misschien zijn kogel/koot verzwikt heeft bij de schrikreactie. Vandaar een kleine reactie.
Een pees zou het niet kunnen zijn volgens hem want bij een trauma zou het been dan gelijk bij de pees gezwollen moeten zijn en niet pas bijna 24 uur later. Ook zou hij dan pijn gehad moeten hebben en onregelmatig zijn geweest.
Mijn vraag dus, moet ik me zorgen maken of maar gewoon even afwachten?
Ik laat hem in ieder geval dit weekend lekker staan en blijf goed koelen en met Animalintex bandageren. Het extra vocht rechts is uiterst minimaal maar het is er wel en dat zint me niet.
Ben zelfs nog geneigd om een preventieve peesscan te laten maken, to be sure.
Hebben jullie nog andere ideeen wat het kan zijn???
Een bezorgd moedertje