te weinig energie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

beautyke

te weinig energie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-05 20:53

wij hebben een vierjarige hengst die sinds een paar maand onder het zadel is
we brengen zoveel mogelijk afwisseling in zijn training, zowel longeren, bosritten als af en toe eens wat cavalettiwerk dus aan de eentonigheid kan het niet liggen.
zou misschien een verandering van voer helpen? iets waar meer energie inzit misschien erbij voeren. op het moment krijgt hij biomix van mijten maar hij krijgt er al zoveel van dat ik betwijfel of hij niet iets meer nodig heeft. in dit voer zitten namelijk heel erg weinig eiwitten
wie kan er mij iets aanraden? Verward

mariska23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 21:34

Hallo
Het is de vraag hoeveel werk je het paard in de week? Want aan alles wat jij zo opnoemd denk ik dat je hem al behoorlijk aan het werk zet. Wat zijn een paar maanden 1 2 of 3 ofmeer. Ik zou als ik jou was hem misschien iets minder werk geven. Ik zou hem ook op een goeie onderhoudsbrok zetten en daar eventueel wat muslie of granen bij geven. En die biomix even mee stoppen. Mijn vraag is dus aan jou hoeveel werk je het paard dan kan ik je misschien helpen met een oplossing.
Succes. Groetjes Mariska

beautyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-05 21:38

hoi mariska

die dingen wat ik opnoemde worden natuurlijk verspreid
spirit wordt nu zo'n drie keer per week gewerkt waarvan meestal zo'n twee keren een uurtje het bos in en één keer in de week id les
daar wissen we dan af en toe af met cavaletti's
hij is nu ongeveer zo'n twee maand onder het zadel
groetjes

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 13:19

hij kan bloedarmoede hebben, verkeerd voer, probeer eens gewone sportbrok?
een energie stoot geven kan ook veel helpen
ook kan het bij zo'n jong dier psychisch zijn.

bij de boerenbond is een supergoede en erg goedkope energie stoot te koop
het heet ad3 nogwattes, staat bij de schapen en koeienspullen, is voor vrijwel alle vee
3 dagen een hoeveelheid over het voer en je moet al verschil merken
het spul gaat erg lang mee en kost maar 4,5 euro, veel goedkoper dus als de vitaminespuiten van de paardenshop Knipoog
en werkt net zo goed

mariska23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 18:07

Als ik jou was zou ik hem gewoon eerst eens op een goede onderhoudbrok zetten met muslie of granen erbij. Ik zou hem dan s'ochtens 1 bix en half muslie geven en dat s'avonds weer en dat is op de dagen dat hij werkt. Als hij niet werkt kan je hem half om half geven s'ochtens en s'avonds. Als dit niet helpt kan je hem ook nog een vitaminestoot geven of een voedingssupplement erbij geven dit kan je opzoeken op de site van de paardendrogist (www.paardendrogist.nl). Als dat niet werkt zou ik hem laten onderzoeken door een goede dierenarts op zijn bloed. Misschien komt hij wel iets te kort. Dat komt wel vaker voor bij jonge dieren. En het is heel goed dat je hem veel afwisselend werk geeft maar ik zou dat uurtje eerst maar eens naar een half uurtje brengen, want een uur is best lang hoor daar verkijk je je misschien wel op. Als je nog iets wil weten dan hoor ik dit graag. Succes
Groetjes Mariska

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 18:14

hoeveel ruwvoer krijgt hij dan nu?
ik zou juist kijken of je daar niet wat meer van kunt voeren.

mariska23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 18:35

Oja dat was ik er vergeten bij te zetten je moet hem wel voldoende ruwvoer geven. Dat zorgt voor de buikvulling en hij kan er bepaalde energiestoffen uithalen. Succes. Gr Mariska