oud paardje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

snoef

oud paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-05 13:33

Mijn paard is al byna 28 jaar oud, ze wil erg graag lopen en spelen enz.. maar toch wil k nii elke dag meer op haar rijden omdat ze al wat ouder word en last krijgt van kreupelheid, als we wandelen gata ze lopen irritant doen want dat vind ze niet leuk, weet een van jullie wat voor dingen k nog meer kan doen met me paardje om haar toch nii te laten vervelen..

kusje!

steffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 13:34

Gewoon lekker losgooien, Los longeren, heb je de mogelijkheid dat ze bij een ander paardje kan lopen?

Saltow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 13:34

Longeren...Misschien enkele trucjes leren ?!
Véél mee bezig zijn...Dan gaat ze zich vast niet vervelen !

snoef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-05 13:57

mjaah gelukkgi kan ze wel met andere buitenlopen alleena ls het zon slecht weer is als nu nii... majaah als k haar losgooi en loslongeer krost ze zo hard rond todat ze helemaal bezweet en buiten adem is alleen aan de longe blijft ze wat rustiger..

gyzmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 14:00

Lekker idd buitenwandelingen maken en misschien vrijheids dressuur ?

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 14:04

gyzmo schreef:
Lekker idd buitenwandelingen maken en misschien vrijheids dressuur ?

Ben ik helemaal met je eens!

Patoucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 14:19

liejanne schreef:
Mijn paard is al byna 28 jaar oud, ze wil erg graag lopen en spelen enz.. maar toch wil k nii elke dag meer op haar rijden omdat ze al wat ouder word en last krijgt van kreupelheid, als we wandelen gata ze lopen irritant doen want dat vind ze niet leuk, weet een van jullie wat voor dingen k nog meer kan doen met me paardje om haar toch nii te laten vervelen..

kusje!

als ze aan de hand irritant doet, kun je dan niet met haar gaan buitenrijden gewoon rustig aan stappen?

snoef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-05 14:25

dat is het prbleem juist ze is erg fris buiten en dus stappen zit er haast niet in...

gyzmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 15:32

En wat houd je tegen dan om lekker een buitenrit te maken met draf/galop?
Ze geeft toch wel aan dat nog te willen.

Rayorgy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 16:10

gyzmo schreef:
En wat houd je tegen dan om lekker een buitenrit te maken met draf/galop?
Ze geeft toch wel aan dat nog te willen.

maar die pony word zelf toch ook ouder, als ze struikelt en ze valt ofzo, ik denk dat dat toch wat erger is dan dat een jonge paard van 5 jaar valt.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 16:13

Rayorgy schreef:
maar die pony word zelf toch ook ouder, als ze struikelt en ze valt ofzo, ik denk dat dat toch wat erger is dan dat een jonge paard van 5 jaar valt.

Ja, maar rust roest. Paarden geven zelf aan hoe ver ze kunnen, ze kan ook vallen met losgooien. Laat haar zelf het tempo bepalen. Mijn bijna 30 jarige pony rijd ik ook nog buiten! Als ze gewoon zuiver loopt, moet je haar vooral niet stilzetten hoor!!!

Mikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 16:46

Ik ben het helemaal met Tulandro eens! Ze geeft vanzelf wel aan als het te veel wordt. In de bak rijden is naar mijn idee minder erg dan loslaten in de bak en dat ze rond gaat crossen. Dan is er meer kans op blessures en overbelasting.

snoef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-05 17:40

jaah stil zetten doe k haar cker niet! dat is nooit goewd:) njaah k ga gewoon maar hopen dat ze nog heel lang meegaat:D

gyzmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 21:32

Tuurlijk zou ze kunnen struikelen... Als ik de straat over steek zou ik ook aangereden kunnen worden, maar daarvoor blijf ik toch ook niet binnen zitten?

Zolang ze aangeeft er duidelijk nog plezier in te hebben zou ik het lekker doen. Nu kan het zeker nog, misschien is dat over een paar jaar anders.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 21:45

Ik zou toch proberen om buiten met haar te gaan lopen of te gaan rijden dan kun je rechtuit lopen en dat is minder belastend en minder saai voor haar als in de bak lopen of rijden.

Patoucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 13:35

lekker gaan buitenrijden met haar als ze er nog zoveel zin in heeft! niet alleen naar de leeftijd kijken, sommige mensen van 65 zijn al helemaal op, en anderen zijn nog zo fit als een hoentje op 75-jarige leeftijd! elk paard is verschillend, en ik zou haar nooit stilzetten alleen vanwege haar kalenderleeftijd. Zolang ze fit is lekker van genieten! Misschien wordt ze wel 40...

hamadryada

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 14:16

ik denk dat je toch moet opletten met 'ze geeft het zelf wel aan' .. vaak wil het kopje wel maar kan het lichaam niet meer mee. hou het werk zo rustig mogelijk, en vermijd overdreven belasting van gewrichten.. longeren lijkt me heel slecht voor een oud paard dat soms kreupel loopt. denk eens aan het voer dat je je paard geeft: is het niet te energierijk?

snoef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-05 15:08

ze krijgt 1 kilo biks en een kilo herbrasan van pavo..speciaal voor de oudere paardjes Lachen gelukkig heb k veel ruimte op buite te rijden of ff lekkr oer het strand te gaan..Lachen

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 21:56

ik heb ook een oude pony, maar ik rijd niet meer, maar niet vanwege dr leeftijd. Ze geeft zelf heel goed aan wanneer ze wil rennen en wanneer ze ff niet kan. Waarschijnlijk zou je je pony soms heel even moeten laten dimmen, maar al snel genoeg komt je pony erachter dat ze ook gewoon wat rustiger moet doen met zichzelf. (en als je vaker met dr naar buiten gaat, zakt dat enthausiasme en de frisheid wel af..)

Eloise

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 22:03

buitenrijden of longeren, ik denk dat buitenrijden wel beter..kan ze meer haar energie kwijt

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 23:43

Lange teugelen is ook heel leuk om te doen, dat doe ik namelijk veel met mijn paardje. Als je er naar kijk lijkt het saai, tenminste dat vdenken veel mensen die mij bezig zien, maar als je met het paard bezig ben, zul je snel merken dat hij/zij het ook leuk vind. Altans de meeste paarden vinden het leuk om te doen. Een uitleg hierover vind je op deze site

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 23:43

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 20:59

veel longeren zou ik afraden, vooral bij wat oudere paardjes. aan de lange lijnen zetten wat arnaud zegt is innd ook erg leuk (doe ik ook), als je het goed doet, en er goede middelen voor hebt, kan je bijna alles doen wat je met rijden ook doet.. (wel natuurlijk aangepast aan menselijk tempo Knipoog )