liezen intrekken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fielychi

liezen intrekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-05 21:33

Een e-pony roodschimmel trekt haar liezen in. Heel apart, ze trekt haar liezen in en haar buik wordt dan wat dikker. Ik heb geeeeeeeen idee wat het kan zijn , gevraagd bij paardenkenners, internet, maar kan er niks over vinden.. Verward ..dus hier nog wat achtergrond info:

Sinds een paar maanden staat ze met een ander groepje pony's en paarden in een andere wei ipv in een kudde van ongeveer 40 paarden. Hierdoor staat ze gescheiden van haar beste maatje Ach gut .
Ze staat altijd buiten, maar voor een onderling wedstrijdje wouden we haar benen mooi schoon houden en hebben we haar samen met nog 2 andere pony's overdekt gezet voor een nachtje (niet binnen, maar wel in ruime box).
Het viel ons toen ze in de box stond op dat ze haar liezen introk. De volgende dag vlak voor de wedstrijd deed ze dit ook nog. Ze had 's nachts hooi gegeten en gewoon gedronken en hebben stuk met haar gewandeld. Tijdens wandelen leek beter te gaan en zijn dus naar de wedstrijd gegaan. Na een 10 minuten lopen (stap en stukje draf) leek het beter. De rest van de dag niet gezien dat ze liezen introk.
Volgende dag (nacht weer doorgebracht in de wei) leek het wel weer of ze haar liezen introk. De dagen erna is er niet opgereden, maar verder dan liezen intrekken leek er niks aan de hand. Nu lijkt het of ze ook wat magerder wordt en wordt bijgevoert.

Ze beweegt goed, is nog even nieuwsgierig en eigenwijs als anders en eet zeker ook genoeg.
Iemand enig idee wat dit kan zijn??
Alvast hartstikke bedankt!

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 23:44

Is ze goed ontwormt?

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 06:20

Een paard of pony die wat "opgetrokken" staat, hoeft niet direct wat te mankeren hoor.
Het is ook zijn manier, om duidelijk te maken, dat hij niet gelukkig is met de huidige situatie en zich wat verloren voelt.
Ik denk dat hij zijn maatje erg mist en zich niet thuis voelt op de plek waar hij nu staat.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 08:06

mijn merrie heeft dit ook lange tijd gehad. ik heb haar toen ontwormd met equimax (lintworm). daarna ging ze erg aan de diaree en had een dag last van koliek. volgens mij, de dierenarts en de bijsluiter van de equimax moet ze dus toch een lintwormbesmetting gehad hebben.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 11:09

Ik zit te denken aan een dampig paard of iig een paard wat last heeft van z'n luchtwegen.
Anders kan ik me er geen voorstelling van maken, alhoewel dat van die wormen ook heel aannemelijk klinkt.

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-05 12:38

De pony is zeker goed ontwormt, dat kan geen probleem vormen.
Daarnaast staat ze al geruime tijd (een paar maanden) van haar maatje weg en heeft hiervoor nooit haar liezen opgetrokken. Lijkt me dus wat onwaarschijnlijk. Misschien omdat ze in 1 keer overdekt stond, maar waarom nu dan nog steeds liezen intrekken?
Als het niet beter wordt gaat ze inderdaad terug naar de kudde, naar haar maatje. Kijken of dat verandering geeft...

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 17:54

Mijn paard had hetzelfde, toen ze op een plek stond waar ze het niet naar haar zin had. Ze was toen ook regelmatig koliekerig. Het is in ieder geval een teken van onbehagen.

ingeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 19:11

heeft verder eigenijk niks met de liezen te maken, maar wel met het buikvolume. dieren die opgetrokken staan heb minder gegeten, en daardoor minder volume, vooral te zien achteraan in de buik.
het is zeker wel een teken van zich niet 100% voelen, maar kan dus vanalles zijn.

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 21:43

heeft ze het misschien koud ?
kromt ze ook haar rug ?
En hoe ziet haar vacht eruit ? Lang, kort, glad, vet, glad ?
Staat ze dichtbij de anderen of zoekt ze een plekje voor haarzelf ?
Ben benieuwd.............

jipkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 23:53

mijn pony deed het ook de eerste paar dagen dat ik hem had.. daar door leek hij nog magerder.. maar volgens mij is het idd ook echt iets van niet thuis voelen of iets dergelijks wat ander hier ook hebben gezegd....

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-05 15:52

niet koud, dikke lange wintervacht, kromt geen rug en wil graag bij de andere paarden zijn.
Ze wordt nu bijgevoerd, maar er is nog geen verschil. Ze trekt met fasen haar liezen in...
Ik denk eerlijk gezegd niet dat het ligt aan minder eten. Ze trekt echt duidelijk in. Maar ook als je haar dan kriebelt of een porrtje geeft in de buik, ze reageert er helemaal niet op. Niet pijnlijk, niet geirriteert, eerder zo van: hey, wat doe je nou dan weer..?
Gedrag toen ze net gescheiden was duidelijk op onbehagen, ze vond het niet prettig, maar zelfs daar is nu niks meer van te merken.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 20:41

kan je zien of ze dit doet tijdens het uitademen ? mijn pony heeft dit ook gehad. hij duwde extra met zijn buikspieren tijdens het uitademen, ook in rust. bij hem was het een infectie aan de luchtwegen. de longblaasjes waren niet elastisch genoeg om zelf makkelijk de lucht er weer uit te duwen. hij hoestte op dat moment niet, dus daar aan kon je het niet zien. ik heb de da erbij gehaald en die heeft medicijnen gegeven. het is nu gelukkig weer over. wel zei de da dat als hij te lang zo rond had gelopen, dat het tot dampigheid had kunnen leiden. dit zou het dus ook kunnen zijn.

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 22:07

ok, dan weet ik het niet.

Yuma

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 17:36

Het kan inderdaad duiden op een probleem aan de longen. Zou daar eens naar laten kijken als je het zelf niet goed kunt checken.