Voedernijd stalgebrek?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fun_Fun

Voedernijd stalgebrek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-05 20:28

Hey!

Mijn pony heeft voedernijd...Is dat een stalgebrek?

DunjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 20:38

ik noem het niet echt een stalgebrek
heel veel paarden hebben dit helaas ook die
van mij!!

wat je er tegen kan doen.........niet veel ben ik bang!!
gewoon negeren dat is meestal het beste

pegassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 20:47

Nee geen stalondeugd...hooguit een stal ongemak Haha!

Ferroowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 22:39

Jeah... soms helpt op onregelmatige tijden voeren een klein pietsje... maar er is niet veel aan te doen...

spokey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 09:31

Volgens mij is het geen stalgebrek maar wel erg lastig.

Mijn pony heeft enorme last van voernijd. Ze stond eerst in een box met aan 2 kanten paarden toen stond ze enorm te trappen in haar stal. Nu staat ze in de laatste box dus maar aan 1 kant een paard en dat gaat een stuk beter.

Fun_Fun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-05 09:42

Ik heb er zelf geen last van...Iemand anders voert hem voor ons.. Haha!
Ze zeggen ookwel dat het de aard van een paard is...
Ik vind het wel grappig..
Hij gedraagt zich als de directeur van stal!
Hij is dar echt de baas.. Knipoog

Laatst had hij ruzie met de buurman...
Gewoon zijn drinkbak eraf getrapt Bloos!

tiggeriedoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 13:19

Haha, die van mij trapt niet, maar gaat zo tekeer als ze brokken krijgt dat haar voederbak regelmatig aan de andere kant van de stal ligt. Lekker in de mest enzo!! Muts!

En ze wordt onrustig van het geluid van brokken. als andere paarden op stal eten krijgen, huppelt zij heen en weer en kijkt mij met vooruitstekende oortjes vragend aan....en ik dan???

Maar een stalgebrek vind ik het niet. Misschien eerder stalondeugd!! Of het is gewoon een hongerlap!! haha

Nathalie02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 15:16

Mijne heeft het ook. Maar vind het niet echt een stalgebrek, alleen inderdaad wat lastig.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 18:14

wanneer is het nou echt voernijd? ik denk dat elk paar wel ongeduldig is als hij zn voer krijg en met zn hoefjes staat te schrapen Tong uitsteken

DunjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 18:46

Mango zn buurvrouw die staat gewoon te stijgeren in haar stal en met 1 been schraapt ze heel aan heel irritant geluid
er is er ook 1 die gallopeert in haar stal is wel grappig!!!

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 20:21

wat je grappig noemt... ik zou echt niet blij zijn als me paard voernijd heeft...

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 00:30

Nare karaktertrek vind ik het, mijn paard heeft het ook!

Gelukkig al een stuk minder als toen ik hem net had, maar echt helemaal eruit krijg ik het niet, het is nu binnen mijn grenzen dus gaat prima zo.
In het begin kon je de stal niet als hij eten had of als je eten wou geven, oren in de nek slaan en gericht bijten, na lekker dan als mn lieve kleine moedertje sochtends dat paard moet voeren, die kon ook allen binnen komen met de bezem in dr hand en het zweet onder neus.

Bij mij werd het vrij snel minder omdat ik veel met hem deed, hij heeft als regeltje degene die op mij rijd heeft het meeste over mij te zeggen, dat regeltje hebben we even aangepast Tong uitsteken mijn moeder reed er niet op, maar moest hem wel voeren, na een half jaar werd het minder en nu bijna 10 later (dat kon natuurlijk al veel eerder) kan mn ma veilig de stal in, zelfs dekens verwisselen tijdens het voeren.

Er kunnen nu ook andere mensen in stal staan als hij aan het eten is dat was eerst onmogelijk mij deed hij dan niks mar die zogenaamde vreemde werkte die wel even de stal uit.
Ook op de weide met de ponys was meneer ernorm fel als het om het eten ging de minder dominate ponys waar die goed mee overweg kan, waren tijdens het voeren en eten zn grote vijanden, erg link als je daar tussen loopt.
Met als gevolg dat het altijd onrustig was binnen de kudde zodra er gevoerd werd en tijdens het eten.
Dat is nu helemaal weg, dat heb ik er gelukkig wel uit kunnen krijgen naja met behulp van de ponys natuurlijk.

Eigenlijk viel mijn paard nog wel mee, ik heb paarden gezien die de complete stalwand eruit trappen, zielig vind ik het het een eigenschap die voor een deel in het karakter zit en deels door ervaringen gevoed kunnen worden.
als je bedenkt dat het de liefste en meest betrouwbare paarden kunnen zijn die volledig omslaan als ze voer zien of ruiken, dat kun je haast niet boos worden, dat helpt trouwens ook bar weinig.

Er zijn ook paarden die lopen te drammen, maar dat is totaal iets anders dan voernijd, die paarden moeten in de meeste gevallen even op hun plek gezet worden.