Twenter plast (te) veel!!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

elady

Twenter plast (te) veel!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-05 18:22

Hi.

Jitkse plast vooral in de winter erg veel. Je mest de stal helemaal uit en de volgende dag is hij weer helemaal nat. Wordt daar een beetje ziek van en vind het zonde van het stro om er elke dag weer een hele baal uit te halen

Ik denk dat het komt omdat ze te veel hooi eet, waardoor ze veel dorst krijgt en veel gaat drinken Scheve mond
Overdag staat ze met 3 andere paardjes in de bak met veel hooi in een grote ruif. In de bak staat ook een automatische waterbak.
Daarnaast krijgt ze 2 kilo per dag aan brok/muesli.

Hoe kunnen we dit oplossen? Moeten we denken aan het eiwit-gehalte of gaan ze daar helemaal niet veel van plassen. In de zomer heeft ze het veel minder, dan staan ze netzoals in de winter overdag buiten en 's nachts binnen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 18:42

als je hooi hebt met behoorlijk wat eiwitten erin, moeten de nieren hard werken om al dit eiwit kwijt te raken, gevolg is dat een paard veel gaat drinken, zo hebben de nieren het makkelijker.
persoonlijk vind ik 2 kilo brok/muesli voor een twenter nogal veel.
ga eens terug naar een halve tot dreikwart kilo per keer, dus een hele tot anderhalf kilo per dag.
hooi minderen, en denk dat het probleem dan na een weekje wel wegtrekt..

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 20:16

voordat je zegt dat twee kilo brok/müsli voor een twenter teveel zijn zou je eerst moeten weten wat voor paard het is. voor een shetlander zou het natuurlijk aan de ruime kant zijn. daarentegen heb ik mijn eigen paarden (quarter horses) nog meer gevoerd op die leeftijd, zonder dat het water niveau in hun stallen de pan uit rees.

misschien heeft het plasgedrag van dit paard wel een andere reden.

kan hij misschien onbeperkt bij een zoutliksteen???? dat zou het meer drinken en plassen ook kunnen verklaren.

elady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-05 22:30

Jackie, het is een friesje die vrij veel doet.
Er wordt mee gewandeld, losgegooid, heel af en toe gelongeerd. Que beweging valt het mee in verhouding dus redelijk mee wat ze krijgt.
Ze is erg werklustig en zet vaak een stap meer dan nodig is.

Ze heeft een paar weken geleden een zoutblok gehad, maar die was na een week al op. Sindsdien heeft ze er geen meer.

Het gaat bij haar vaak in vlagen. Heel vreemd.
Misschien is het handig om haar urine op te vangen en te laten onderzoeken op blaasontsteking? Maar dan vraag ik me af waar ze dat van op kan lopen?

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 16:52

mijn twenter plast ook met momenten veel, ik doe er niks aan. Ik heb nu laag zaagsel met daarboven stro liggen, zodat het vocht beter wordt geabsorbeerd. verder laat ik hem gewoon doen, hij eetgoed, drinkt goed en ziet er heel goed uit.
Ook hij krijg 1,5 kilo brok per dag met onbeperkt hooi en "verkracht" zn liksteen met momenten. Maar zolang jou paardje er nog goed uitziet, zou ik het gewoon zo laten.

oh nog wat, zie dat ze buiten staan, misschien durft ze niet te plassen buiten en houdt het op totda ze in stal komt? Als het buiten nat is, doet mijn 2 jarige het ook niet...

elady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-05 17:33

Hi.

Dat klinkt precies als Jitske. Ik heb haar nog nooit buiten zien plassen idd.
Ik zie d'r af en toe buiten drinken uit de automatische waterbak.

Ik dacht dat het verveling was en van verveling veel gaat drinken
Het gaat bij haar echt in vlagen.
Als het buiten regend dat is het voor mijn gevoel minder.

Ze ziet er goed uit, blijft fit als een hoentje, heeft een glimmende vacht.
Ik kijk het gewoon even aan

Mikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 17:58

Hou eens bij hoeveel ze precies drinkt. Dit kan lastig zijn ivm automatische drinkbak, maar houd haar dan eens een dagje op stal. Even de DA bellen en vragen of het te veel is. Zo ja, dan kun je eens urine langsbrengen en kunnen ze het onderzoeken dan weet je al snel meer. Succes!

elady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-05 18:01

Ik zal eens kijken of ik samen met de eigenaresse kan regelen dat zij het ook in de gaten houdt. Het probleem is. Zij werkt overdag en ik zit op school. We kunnen het zo goed als mogelijk in de gaten houden.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 19:35

volgens mij zou ze als ze een blaasontsteking zou hebben ook buiten vaker plassen.

de hoeveelheid müsli die je voert vind ik voor jouw paard zeker niet te veel.

krijgt ze op stal eigenlijk hooi of kuilgras?

elady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-05 20:05

Op stal krijgt ze 's ochtend hooi en 's avonds kuil.
Dat is de regel bij ons op stal, vraag me niet naar het nut daarvan Scheve mond

lyzzievb

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 18:35

hey eer! de veearts (hanneke) vertelde mij toen met Bam dat je het kan uit proberen door de drikbak uit te schakelen en met emmers te werken als ze een keer 24/7 Knipoog op stal staat dan kun je dat goed afmeten het is namelijk volgens haar "normaal" (vrij relatief begrip bij dieren!)

wanneer een paard ongeveer 10% van zijn/haar lichaamsgewicht drinkt dus een paard van 400 kilo 40 liter is dat "normaal"!

Het verschilt ook per paard hoor want de een drinkt meer dan de ander net als mensen!
en idd met ellepel eens dat van die eiwitten!
succes

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 13:21

musli weglaten iig!!!!
blijkt steeds maar weer dat het niet goed is voor de meeste paarden !
gewoon onderhoudsbrok en niet te eiwitrijk ruwvoer
het kan ook suikerziekte zijn, dus laat appels en snoepgoed alsjeblieft achterwege, ook musli is absoluut funest voor paarden met suikerziekte
laat een keer bloedtrekken voor de zekerheid

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 16:08

Crossmonster, waarom is musli niet goed voor paarden?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 18:04

in muesli zit best veel suiker,( of melasse) en suiker is weer een extra belasting voor het lichaam, de nieren moeten die weer verwerken en dus kunnen ze meer gaan drinken...
weet het niet helemaal 100% zeker, maar zo zit het in elkaar geloof ik..

en nog even dit:
eigenlijk is muesli overbodig voer, in gewoon normal brok zit ook alle voedingstoffen die een paard nodig heeft. alleen zie je in muesli wat je voert en vinden veel paarden het lekkerder.

niet dat ikzelf brok voer... Schijnheilig

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 20:42

ellepel schreef:
in muesli zit best veel suiker,( of melasse) en suiker is weer een extra belasting voor het lichaam, de nieren moeten die weer verwerken en dus kunnen ze meer gaan drinken...
weet het niet helemaal 100% zeker, maar zo zit het in elkaar geloof ik..

en nog even dit:
eigenlijk is muesli overbodig voer, in gewoon normal brok zit ook alle voedingstoffen die een paard nodig heeft. alleen zie je in muesli wat je voert en vinden veel paarden het lekkerder.

niet dat ikzelf brok voer... Schijnheilig

denk je dat er in brok geen melasse zit. hoe zou het spul anders in brok te persen zijn. het moet aan elkaar plakken, dus melasse......

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 20:46

elady schreef:
Op stal krijgt ze 's ochtend hooi en 's avonds kuil.
Dat is de regel bij ons op stal, vraag me niet naar het nut daarvan Scheve mond

op zich niet gek. een van mijn paarden krijgt geen kuil. de rest krijgt op stal kuil en buiten eten ze hooi in de paddock. bij uitsluitend kuil gaan ze aan de dunne en pissen hun hele stal onder.

vraag eens of je paard s'avonds ook hooi mag ipv. kuil. misschien plast ze dan wat minder.

overigens is niet alle kuil hetzelfde. van grofstengelig bijna hooiachtig kuil gaan ze ook niet zoveel plassen c.q. aan de dunne. van wat fijner, natter kuil wel.

elady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-05 21:03

Lis...ik moest wel even lachten van
Citaat:
24/7 Knipoog !!!
Ik snap hem Haha!

Ik ga eens proberen met emmers...buiten moet dan ook de waterkraan uit.
Stel dat het niet werkt ga ik proberen te regelen dat ze voorlopig geen kuil meer krijgt.
Als dat niet werkt, dan laat ik het muesli weg.....

Ik hou jullie op de hoogte