Mijn pony heeft een onherstelbare rugafwijking

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

September

Mijn pony heeft een onherstelbare rugafwijking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-05 16:09

Mijn pony is 4 jaar oud, en ze is 1, 47m groot. Eigenlijk hoort ze 1, 70m te zijn, dus dat is sowieso al een beetje raar. Ze heeft in een jaar 3 keer last van haar rug gehad, en dat was niet normaal. Na de laatste keer ben ik met haar naar het kliniek gegaan en heb ik rontgen foto's laten maken. Daaruit bleek dat er een paar wervels niet goed zaten. Als ze bereden wordt, wordt er een druk op de rug uitgeoefend. Na een tijdje krijgt ze last en gaat ze heel diep aan de teugel lopen, zodat ze de pijn niet meer voelt. Maar ineens schiet er een wervel in, en dan staat haar hele rug vast, waardoor ze als een gek gaat steigeren en bokken. De dierenarts heeft haar toen gekraakt, en een emmer met spierontspannende poeder gegeven, dat iedere dag door het voer moet. Dat stinkt echt heel erg! Nu kan ik weer rijden, maar ze mag absoluut niet hard werken. Alleen aan de longe. Als ik rij mag ik haar niet diep laten lopen, en geen moeilijke oefeningen met haar doen. Ze mag dus niet wijken, achterwaarts en dat soort dingen. Ook mag ze niet te lang rijden, maximaal een uurtje per dag. Na het rijden, of longeren of wandelen, moet ik haar een rugmassage geven. Deze gronische ziekte komt wel eens vaker voor, maar niet specifiek. Als jou pony er ook last van heeft, mail mij dan. Groetjes van Julia en Tess.

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 18:29

Vind het een vreemd verhaal eerlijk gezegd. Hoe zaten de wervels niet goed op de rontgen ?

Bacannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 23:36

Bedoel je misschien kissing spines? Dit is wat mij te binnen schiet bij het lezen van je verhaal. Alleen dat verhaal dat je pony 1.47 mtr. is terwijl ze 1,70 mtr. hoort te zijn vind ik een beetje raar. Waar baseer je het op dat ze 1,70 mtr. had moeten zijn? Zelfs ik kan kan van mijn 2,5 jarige nog niet zeggen hoe groot ze gaat worden ook al heb ik de stokmaat van de ouders...

September

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-05 09:48

Ja het was kissing spines je, 2 wervels zaten iets te dicht tegen de andere aan zodat ze tegen elkaar aan schuren. echt zielig...

September

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-05 09:50

Op haar papier is haar moeder 1, 68m en haar vader 1, 73m, de dierenarts zei ook dat ie toch ongeveer zo groot zou moeten zijn. Haar vader fokt heel groot, maar van haar moeder weet ik alleen dat tess haar eerste veulen was.

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 10:57

Heb ook een pony gehad die 1.55 is geworden met een mama van 1.65 en een papa van 173.
Kan wel hoor.
Sterkte ermee, dat lijkt me ontzettend pijnlijk voor dat dier.
Wisten jullie trouwens dat wobblers en kissing spines door een tekort aan een bepaalde vitamine kan komen in de opfok?Hoop voor jou dat het een merrie is.

September

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-05 16:40

lisa_pluisje schreef:
Heb ook een pony gehad die 1.55 is geworden met een mama van 1.65 en een papa van 173.
Kan wel hoor.
Sterkte ermee, dat lijkt me ontzettend pijnlijk voor dat dier.
Wisten jullie trouwens dat wobblers en kissing spines door een tekort aan een bepaalde vitamine kan komen in de opfok?Hoop voor jou dat het een merrie is.

ja het is inderdaad een merrie, en het zal best zo kunnen zijn dat ze een vitamine tekort had, ze was namelijk erg mager toen ik haar kocht, ze is nu wel wat bespierd.