kuil van koolzaadgras

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

rigoletto

kuil van koolzaadgras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-05 15:15

Bij ons op stal wordt sinds kort kuilgras van koolzaadgras gevoerd ipv kuil van gewoon gras. Het ziet er uit als gewoon hooi en de paarden vinden het lekker. Mij is alleen opgevallen dat de mest van mijn paard sindsdien veel lichter van kleur is en veel meer uit elkaar valt. Op gewone kuil heeft mijn paard donkere mestballen die op het stro blijven liggen. Voor de rest is er niets aan de voeding verandert. 's Middags krijgen ze koolzaadhooi (ziet er uit als fijne stro). 's Morgens en 's avonds krijgt mijn paard 3/4 biks (basisbrok) en wat brood en peen.

Heeft er iemand ervaring met dit spul? Ik maak me een beetje zorgen over de voedingswaarde, ik weet niet of er net zoveel inzit als gewone kuil. Ik wil dit graag met de eigenaar van de stal bespreken, maar wil wel weten waar ik over praat. Ook links naar sites met dit onderwerp zijn welkom.

ingeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 18:41

als je wil weten waarover je spreekt Knipoog : koolzaad is helemaal geen 'gras', dus daar kan je het absoluut niet mee vergelijken. het is een kruisbloemige (= plantenfamilie) die geteeld wordt voor de olie in de zaadjes, en de rest van de plant is dan 'het afval'. het (ingekuilde) stro zal dus waarschijnlijk niet veel voedingswaarde hebben, gezien het geoogst wordt als de plant al volledig is uitgegroeid, én als ze heeft gebloeid en zaad heeft gemaakt.

dat het ook werd ingekuild had ik nog nooit van gehoord, heb er verder dus geen (paarden)-ervaring mee.

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 19:10

Sorry er ging iets mis. Hieronder mijn reactie.
Laatst bijgewerkt door Kyona op 05-01-05 19:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 19:15

Kyona schreef:
Het is idd. koolzaadstro, koolzaadhooi ken ik niet. Misschien heb je 2 dingen door elkaar gehaald en bedoel je bijv. gedorst hooi? Dat is hooi waarvan de zaadjes eruit zijn gehaald.

gerdy

Re: kuil van koolzaadgras

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 10:27

het is gewoon van graszaad gemaakt. eerst hebben we er graszaadhooi van gemaakt en de tweede snede heeft me vader in laten kuilen, het is van ons eigen land en het is van hartstikke goede kwaliteit. het is echt dat goede paardenkuil ipv dat vieze koeienkuil, heerlijk droog en ruikt super lekker, lijkt net hooi

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 18:02

Voordroog ruikt ook lekker. Is het misschien zo dat het gewoon langer op het land gelegen heeft voor het het pak in ging? Kuil ruikt zuur door het proces. Voordroog is bijna hooi en ruikt dan ook kruidig als je zo'n pak openmaakt....

gerdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 21:02

het is voordroog ja, het was toen ook net een periode super lekker weer dus het was hartstikke droog