Rare aanval: epilepsie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

risje

Rare aanval: epilepsie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-05 17:51

Hoi!!
Dit topic heef took al bij rijtechnisch gestaan, maar is hier denk ik toch beter op zijn plaats.

Ik heb in de afgelopen weken al een aantal andere topics over Sunday (mijn bijrijdpaard) geplaatst, maar kwam vandaag ergens achter waarvan ik toch graag jullie mening, tips etc wil hebben...

Met rijden is ze niet een makkelijk paard en zelfs behoorlijk pittig te noemen denk ik. Ze kan echter wel heel lekker lopen, maar moet gewoon eerst erg goed worden losgereden en moet flink aan het werk worden gezet.
Soms is ze ineens echter knettergek, pak het bit vast, en gaat er gewoon vandoor. Het lijk wel alsof ze er dan ineens genoeg van heeft of dat ze het allemaal niet snapt en er dan ineens vandoor gaat. Zodra je eraf ligt is het ook weer "goed" dan en lijkt het zelfs alsof ze van haar eigen actie geschrokken is.

Vandaag kwam ik er dus achter dat ze dit niet alleen met rijden heeft, maar ook in de stal. Hoorde eind vorige week al van een meisje op stal dat ze soms heel hard staat te trappelen, maar daar zocht ik eigenlijk niks achter. Ze kan soms gewoon ongeduldig worden en wil graag aandacht.

Maar goed wat ik vandaag hoorde. Soms wordt ze ineens helemaal gek in de stal, en flipt dan helemaal. Laat echt niemand erin dan....ze zuigt lucht en weet het sinds kort voor elkaar te krijgen om haar band los te maken. iemand van stal wilde die goed doen, maar ze liet haar er dus echt niet in. Gaat achterin de hoek staan van haar stal met haar kont richting deur en dreigd met trappen. Ook de hoefsmid kon er gewoon echt niet bijkomen.
Heb er zelf nog niks van gemerkt tot vandaag dus.

Ik was haar aan het poetsen, niks aan de hand. Ineens draait ze zich om, dus ik snel de stal uit want je weet maar nooit. En vervolgens begint ze gigantisch te trillen, draait vliegensvlug om in haar stal, "rent" naar de voorkant van de stal, valt om tegen de muur, krabbelt overeind, maar kan niet op haar benen blijven staan, probeerd weer overeind te krabbelen, valt vervolgens tegen de achterwand van de stal rolt nog wat en ligt vervolgens hartstikke vast lijkt wel. Maar goed ze ligt ineens stil dus.
Ergens halverwege het hele gebeuren, duurde denk ik nog geen minuut, misschien ietsjes meer, komt Kim (woont daar bij de stal) binnen, ziet het, zegt dit heeft ze dus vaker gehad en gaat hulp halen.
Ik wist ook niet wat ik moest doen, op dat moment de stal in kon gewoon even niet.

Ineens rolt ze om en staat op. Als Kim met hulp terug komt is dat dus eigenlijk al niet meer nodig. Ze was hartstikke smerig van de worstelpartij met zichzelf in de stal en stond nog wat te trillen, maar verder leek ze ok. Ik mocht er gewoon weer bijkomen en heb dus meteen gekeken of ze ergens wondjes ofzo had, maar niks te bekken. rustig haar toegepraat dus en nogmaals gepoetst. Daarna even in de bak losgelaten om te kijken hoe ze liep, helemaal niks te zien, ze liep gewoon goed.
Ik heb dus toch maar opgezadeld om te rijden en heb een half uurtje eventjes gereden. Was op zich niks aan de hand, maar ze leek ook haast wel braver dan normaal, net alsof ze weer van zichzelf was geschrokken.
Kim was ook aan het rijden op dat moment en heeft nog even meegekeken maar kon ook niet echt iets zien. Wel merkte ze dat ze alleen rechtsom met haar linkerachterbeen af en toe wat kort liep, maar niet onregelmatig.
Ik denk echter niet dat dit van dit "incident" komt aangezien ze dat de afgelopen 3 weken al regelmatig heeft gehad. Daar ging ook een van de andere topics over haar over. Ze lijkt soms erg kort te lopen achter, nooit onregelmatig en nooit langer dan een paar passen.

Maar goed ben dus toch wel geschrokken van dit alles. Wist dat ze niet makkelijk was, maar zoiets raars op stal heb ik nooit meegemaakt en had ik van haar ook nooit verwacht. Kan er normaal namelijk echt alles mee doen op stal!! Nu kon ook ik er echter even niet bijkomen en leek ze volkomen in paniek.

Op het andere topic hierover reageerd bijna iedereen met de opmerking dat het waarschijnlijk een epileptische aanval is. Hersentumor is ook mogelijk, maar hoe dan ook, beide gun je geen paard!!
We hebben voor morgen een afspraak staan met de VA die komt dan onderzoeken wat he tkan zijn. Ik vermoed zelf dat dit niet alleen op stal kan en er dus dikke kans is dat ze mee naar de kliniek moet voor observatie. Maar goed even afwachten dus wat het wordt!!
Ik zal jullie zowiezo op de hoogte houden. Waren namelijk al een paar mensen die erg benieuwd waren wat het nu kon zijn geloof ik.

Kan morgen nog leuk worden trouwesn, ze heeft namelijk absoluut een hekel aan hoefsmid en vee-arts, maar ja is voor haar eigen bestwil.

Nu heb ik wel gehoord dat Kroongraaf vaker moeilijke paarden geeft, maar dat zal dit niet zijn lijkt me. Maar wat dan wel?

Wie heeft zoiets vaker meegemaakt en weet wat het kan zijn?
Wie heeft er misschien tips?

Groetjes JO!!

Patoucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 19:14

Zulke 'aanvallen' kunnen ook veroorzaakt worden door hevige stekende pijn in de buik, bijvoorbeeld in een deel van de darm. Het zou dan bijvoorbeeld links kunnen zitten, waardoor ze haar linkerachterbeen niet goed onderzet. Is erg moeilijk van een afstand te beoordelen. Veel succes morgen, ik hoop voor je dat het geen hersentumor of epilepsie is... Eerst morgen maar afwachten natuurlijk, maar mocht het zo zijn dat ze niks kunnen vinden en je staat voor een raadsel, dan zou ik haar laten onderzoeken door een holistisch/homeopathisch dierenarts. Ik ben vaker met vage klachten in klinieken geweest waar ze me niet konden helpen, en ben later wel geholpen door een homeopathisch dierenarts. Als je wil kan ik je het telefoonnummer geven van een goede homeopathisch dierenarts.

risje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-05 19:38

Hoi!!

Bedankt voor de tip! Zal het zeker onthouden. Zal morgenavond laten weten hoe het ging!!

JO!!

Patriesja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 23:12

wat vreselijk raar!! heb er ook echt nog nooit van gehoord, heel veel succes en laat weten hoe het afgelopen is bij de VA

risje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-05 13:17

Over een uurtje komt de vee-arts ben zo benieuwd wat het kan zijn!!
Hoop dat het in elk geval niks ernstigs is en het weer goed komt.
Is misschien wel niet echt mijn eigen paard maa rje gaat je toch hechten...

Als ik terug ben laat ik weten hoe het ging en wat ze gezegd hebben!

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 13:58

Patoucha schreef:
Zulke 'aanvallen' kunnen ook veroorzaakt worden door hevige stekende pijn in de buik, bijvoorbeeld in een deel van de darm. Het zou dan bijvoorbeeld links kunnen zitten, waardoor ze haar linkerachterbeen niet goed onderzet.
.

Zoals je het verteld, zit ik ook direct aan een darmbeknelling/afknelling of ontsteking te denken.

Het feit dat het een luchtzuiger is, kan ook nog betekenen, dat er een maag of darmzweer meespeelt, of dat ze last heeft van een spastische darm.

Ik zou de VA ook zeker in deze richting verder laten zoeken.

Het rijden zou ik voorlopig maar even achterwege laten, want afgezien van het feit, dat jouw paard op zo'n moment ernstige pijn heeft en dan ook niet meer weet wat hij/zij doet, kan dit voor jouw een levensgevaarlijke situatie gaan veroorzaken.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 14:19

ik wacht in spanning af

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 14:36

heel veel suc6 er mee! hoop dat het allemaal goed komt Ach gut

risje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-05 16:52

Ben net terug....

Ging eigenlijk best goed met de veearts erbij. We weten namelijk dat ze zowel hoefsmid als veearts doodeng vindt, maar ze was eigenlijk super braaf dus, gelukkig!!
Ja oke, ze vond bloedprikken niet leuk, maar ach dat is toch ook niet leuk...

Uiteraard hebben we ook gevraagd of het iets met het luchtzuigen te maken kon hebben maar dat was het absoluut niet. De veearts heeft naar alles geluisterd waar naar te luisteren viel en alles was oke, hart was goed, longen klonken goed, darmen niks op aan te merken, dus in die richting was het volgens hem niet direct te zoeken.
Hij heeft bloed afgenomen om zo snel mogelijk te laten onderzoeken wat het kan zijn. Het is mogelijk dat het in de lever zit vertelde hij. HEt kan namelijk zijn als daar iets mis is dat het teveel aan afvalstoffen / gifstoffen in de hersenen terecht is gekomen en er daardoor een epileptische aanval veroorzaakt wordt. Of het echter epilepsie is kon hij niet zeggen al was hij het er wel mee eens dat de aanval wel die kenmerken vertoonde.

Morgen tegen het einde van de dag weten we de uitslag van het bloedonderzoek (als het laboratorium meewerkt) en dan kunnen ze meer zeggen hopelijk. Het kan zijn dat er wat in het bloede te vinden is en dat zou de mooiste optie zijn. Natuurlijk nooit leuk, maar als er wat in het bloed te zien is, is sneller duidelijk wat het is en hoe het behandeld kan worden.
Mocht er niks uit het bloedonderzoek komen dan gaan ze verder kijken. Er zal dan uitgebreid onderzoek worden gedaan naar oa hart, longen en spieren. In dat geval is het wel een lange weg, maar hij was het er helemaal mee eens dat dit niet normaal is en we moeten vinden wat hiervan de oorzaak is.

Ik heb ook nog gevraagd of we gewoon mochten rijden, maar dat was geen enkel probleem. Hij raadde juist aan om haar wel gewoon beweging te geven, in elk geval tot we morgen meer weten. Dit gezien het een paar dis met veel energie en ze het beste gewoon aan het werk gezet kan worden. Kon absoluut geen kwaad zij hij.

Morgenochtend ga ik dus gewoon weer naar stal om haar beweging te geven. BEn alleen wel van plan om wat rustiger aan te doen dan normaal, dus niet een uur volop trainen, maar lekker half uurtje rijden zodat ze er in elk geval uit is geweest en de nodige beweging heeft gehad.

Als de uitslag bekend is belt de veearts de eigenaar op en die bellen daarna mij weer. Vreselijk frustrerend dus, maar weer een dagje wachten....Kom echt nergens aan toe nu, denk alleen wat het kan zijn geweest.

Oh ja, de veearts (heet overigens randy hazenwinkel uit oldenzaal) zei trouwens dat hij dit soort aanvallen wel vaker had meegemaakt. Dan was het echter bij oudere paarden die bijvoorbeeld zware koliek hadden en eigenlijk dit als laatste symptoom vertoonde voordat ze overleden. bij een jong paard (ze is 5) had hij dit echter nog nooit meegemaakt.

Weer een dagje wachten dus.....

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 00:15

wacht ook in spanning op de uitslag,,
en blijf duimen dat t meevalt..

suc6

Paardennamen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 14:01

Is er al wat bekend?

risje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-05 19:45

heb net telefoon gehad van de eigenaresse. Zoals beloofd even een verslagje voor jullie!!

In Sunday's bloed is niks gevonden, zoals de vee-arts zei was haar bloed eigenlijk perfect. De spierenzymen waren iets verhoogd, maar dat kan na flinke arbeid en dus wat spierpijn al zo zijn. In haar bloed dus geen virussen ofzo. Of ik dat nu gelukkig moet vinden of helaas weet ik eigenlijk niet.
Natuurlijk is het mooi dat er niks is gevonden (schoot al de gedachte rhino) door ons heen, maar we weten nu dus ook niet wat het was.

De vee-arts vermoed dat het eenmalig is, aangezien ze verder gewoon super gezond is. Omdat woensdag bij zijn onderzoek ook al niks is gebleken en het bloed dus perfect blijkt te zijn hoeft ze nu ook niet verder onderzocht te worden.

Wel moeten we haar de komende periode (eigenlijk altijd dus) goed in de gaten blijven houden of het niet weer een keer gebeurd. Is dat wel zo, dan wordt ze direct naar utrecht gestuurd omdat dan waarschijnlijk sprake is van een hersentumor.
Ook al wordt nu dus gezegd dat het waarschijnlijk eenmalig is, het is niet echt een leuke gedachte dat het heel misschien een hersentumor is. Maar goed ze is verder gezond en een (soms te) vrolijk jong paard dus laten we hopen dat het inderdaad eenmalig was.

Voelt een beetje vreemd nu dat we wel de zekerheid hebben dat het geen virus was, maar niet de zekerheid dat het niet meer terugkomt. Hoe dan ook we blijven positief en gaan gewoon weer door met de training waar we gebleven waren.

Wel een fijne gedachte trouwens dat de eigenaresse net zei, mocht het nog een keer gebeuren gaan we er in elk geval alles aan doen wat mogelijk is. Als het maar het beste voor het paard is gebeurd het gewoon....

Paardennamen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 20:39

Maar het is toch al vaker gebeurd Verward Waarom dan nog blijven afwachten?

risje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-05 21:20

Dat het vaker is gebeurd weet niemand dus. Daar zijn helaas geen bewijzen voor. Ze had dan wel wondjes de dag na de aanval,maar dit kan ook van vastliggen komen bijvoorbeeld, hoeft niet perse een aanval te zijn.

Maar goed snap je reactie ook wel hoor, dacht zelf ook zo namelijk. Hoe dan ook de mensen op stal houden haar in de gaten, de veearts komt wel vaker langs en kijkt dan ook wel even hoe het met haar is en zelf houden we alle sook goed in de gaten. Denk dat we op dit moment eventjes niet meer kunnen doen.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 20:27

Misschien een stomme vraag maar welke ras is Sunday?

Guust

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 21:58

Met Amao heb ik ook es iets dergelijks gehad.. Maar ik dacht dat ze mss gewoon erges van geschrokke was..

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 23:48

Peterina schreef:
Misschien een stomme vraag maar welke ras is Sunday?

Dat is helemaal geen gekke vraag, ik zat nl aan Hypp te denken, mijn Hypp quarter heeft ook van dergelijke aanvallen, een hersentumor zorgt wel voor uitvalsverschijnselen, maar dan staan ze echt niet zo snel weer op.
Laat even horen wat ervan geworden is.
Groetjes Lisa

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 13:20

Ja, daar zat ik ook aan te denken ... of een vorm daarvan. Het hoeft helemaal niet een vol-quarter te zijn om HYPP of een vorm daarvan te hebben. De symptomen lijken er verdacht veel op !

risje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-05 13:59

Hoi!!

In mijn profiel staat haar ras gewoon hoor, maar goed ze is KWPN.
Ze is oveirgens overal onderzocht wat het ook maar zou kunnen zijn, dus ook HYPP lijkt me.....

Weet zo even niet wat het is, maar goed als de VA zegt dat ze overal op onderzocht is geloof ik dat.

Je vraagt oveirgens hoe het gegaan is, maar dat heb ik hierboven toch al beschreven?
Als je nog meer wil weten vraag maar gewoon hoor.

Ga vanmiddag weer rijden. Gisteren alleen even gelongeerd, ging wel goed. Ze was behoorlijk stresserig van de wind, maar liep toch best lekker.

JO!!