Maandagziekte (spierbevangen)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Langtand

Maandagziekte (spierbevangen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-05 17:39

Ik heb al gezocht veel gevonden enzo. Heb ook al veel gelezen, dus voodat er een slotje op komt!

Wil ik een oplossing weten!! Want in haast alle topics die ik gelezen heb staat .. oo dat heb mijn paardje ook gehad .. of .. ach wat zielig ..

Dus ik wil graag een oplossing die ik niet kan vinden !!!

B.v.D

/\ Mike /\

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 18:20

een oplossing voor het moment zelf is veearts. Maar om te voorkomen: als je paard een dag stilstaat minder voer geven. Het liefst je paard elke dag beweging geven. Soms komt het ook door te energierijk voer. Dus teveel biks oid. Gewoon minder biks geven en meer ruwvoer zoals hooi en stro, geen kuil.

Langtand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-05 18:47

Oke, bedankt. Hij heeft de ziekte idd gekregen omdat hij tijdens de feestdagen meer heeft stil gestaan!!

Vinia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 18:50

Langtand schreef:
Ik heb al gezocht veel gevonden enzo. Heb ook al veel gelezen, dus voodat er een slotje op komt!

Wil ik een oplossing weten!! Want in haast alle topics die ik gelezen heb staat .. oo dat heb mijn paardje ook gehad .. of .. ach wat zielig ..

Dus ik wil graag een oplossing die ik niet kan vinden !!!

B.v.D

/\ Mike /\

Ik zit inderdaad met het zelfde probleem. Mijn paard krijgt echt niet teveel te eten (3 kg basisbrok per dag) en hooi. Verder komt ze iedere dag buiten en wordt 5 a 6 keer per week bereden. Toch raakt ze bij het minste geringste spierbevangen. Ik word er bijna wanhopig van en durf bijna niet meer te rijden. Dus ik sluit me bij jou aan en hoop op goede tips.

Patoucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 19:04

Misschien voor jullie een goede tip; een homeopathisch middel ter ondersteuning van de conditie van het spierweefsel, verbetert de doorbloeding, de spierstofwisseling en versnelt de afvoer van afvalstoffen. kan gebruikt worden ter genezing, maar ook ter voorkoming. Sommige paarden zijn bijvoorbeeld gevoeliger tijdens het winterseizioen, dan kan je in de herfst al beginnen met het middel toedienen. Of als je stevig hebt gereden en het paard is er gevoelig voor na zware inspanning, dan kun je het preventief na het rijden(een paar dagen lang) geven. Natuurlijk blijven de andere voorzorgsmaatregelen ook belangrijk zoals schraal voeren, regelmatige, constante beweging en niet ineens heel intensief, goed warmstappen en uitstappen. Eventueel kun je het homeopathische middel combineren met een spiergel die ook de doorbloeding stimuleert. Beide middelen zijn bij mij te krijgen, dus als er iemand geïnteresseerd is hoor ik het wel!

Steefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 22:59

Op de site van de kliniek (Dierenkliniek Pijls en Offereins) waar ik met Nagoya ga, staan wat dingen over spierbevangenheid.
De link naar de website:
www.dierenkliniekpijlsenoffereins.nl

Ik zet de stukjes over het ontstaan en preventie even hier neer:
Ontstaan
De aandoening is het gevolg van een te grote hoeveelheid energie die zich in de spiercel heeft opgehoopt. Dit komt voor op momenten dat het paard met het voer (grote) hoeveelheden energie opneemt, maar dit niet hoeft te gebruiken voor het verrichten van arbeid. De energie uit het voer wordt dan opgeslagen als "reserve energie", voor als er weer arbeid verricht moet worden.
Om te kunnen worden gebruikt voor het bewegen, moet de opgeslagen energie eerst verbrand worden. Deze verbranding vindt onder normale omstandigheden plaats door gebruik te maken van zuurstof dat in de spieren aanwezig is. Als er echter heel veel reserve energie moet worden verbrand, is er niet voldoende zuurstof en vindt de rest van de verbranding zonder zuurstof plaats. Bij deze vorm van verbranding wordt zuur gevormd dat de celwanden kapot kan maken. U kunt het gevoel bij uw paard dan het beste vergelijken met ernstige spierpijn bij uzelf.

Preventie
Het allerbelangrijkste is om arbeid regelmatig te verrichten en het werk goed op- en af te bouwen. In combinatie hiermee moet er ten alle tijden worden voorkomen dat in perioden van rust of minder arbeid teveel wordt gevoerd. Vitamine-E/selenium verbindingen hebben een positieve werking op de stofwisseling van de spieren en kunnen een bijdrage leveren aan het voorkomen van spierbevangenheid.

Mijn arabiertje, Nagoya, is ook spierbevangen geweest. Bij haar kwam het waarschijnlijk door een verkeerd voerschema. Ze kreeg teveel brokken (en energie) binnen, ze kreeg 1,5 kg per dag en 2 x per dag hooi. Ze krijgt nu maar 2/3 kg onderhoudsbrok per dag en 3 x per dag een ruime hoeveelheid hooi, dit in overleg met m`n da.
Na het rijden krijgt ze vitamine E & Selenium. Ook let ik goed op een goede warming up en cooling down. Een regelmatige beweging is ook belangrijk en op de dagen dat je niet rijdt, moet je minder brokken voeren.
Het kan zijn dat je over het algemeen te veel brokken voert of brokken met een hoog energie gehalte? Er zijn ook soorten die geschikt zijn voor paarden die snel bevangen raken. Op de site van Havens staat er wel wat over:
www.havens.nl
En ik wel eens gehoord dat appelazijn helpt om afvalstoffen (dus ook het zuur dat de spieren verzuurd) af te voeren. Dat kun je gewoon door het voer doen (ik geloof 30 ml ofzo)

O ja, Vinia wat voor paard heb jij? Ik vind 3 kg basisbrok nog best veel en als ik jou verhaal lees, ligt het volgens mij toch aan het voer. Misschien kan je op een ander soort voer overstappen of toch iets minder brok voeren?

Langtand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-05 23:20

kijk daar hebben we al meer aan !!! Heel erg bedankt!!!

/\Mike/\

Vinia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 09:47

Ik heb een NRPS paard. Ik sta gestald bij iemand en die voert mijn paard. Na overleg met hem krijgt ze nu minder voer, want ik vond het ook best wel veel. Hij vond 3 kg per dag echt niet teveel, volgens hem zijn er paarden die veel meer krijgen, maar ja, die lopen waarschijnlijk in de topsport en die van mij wordt recreatief bereden. Daartegen over reed ik vroeger op een manege waar de privepaarden ook al 2 kilo brok en 1 kilo haver per dag kregen en die paarden stonden 23 uur per dag binnen bij gebrek aan weiland. Daar heb ik nog nooit meegemaakt dat een paard spierbevangen was. Ze krijgt nu een mengsel van basisbrok en granenmix, daarnaast krijgt ze hooi, ipv kuil en ik geef haar een poeder speciaal voor paarden die gevoelig zijn voor spierbevangenheid. De bedoeling is dat ze langzaam over gaat op granenmix. Ik vraag me alleen af of dat wel goed is?. Ik las laatst dat in granenmix juist weer heel veel eiwitten zitten. Welke brokken voeren jullie?

Patoucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 17:37

Je hebt ook eiwitarme muesli OK dan!