Paard is niet te verdoven..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Miepmiept

Paard is niet te verdoven..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-05 12:20

Vandaag kwam de dierenarts om mijn paard te verdoven zodat de tandarts haar wolfkiezen kon weghalen. Die wolfskiezen moeten er echt uit want daar heeft ze last van.

Maar ze is echt doodsbenauwd voor de dierenarts en spuiten. Dit word ook met de keer erger.

Maar nu sloeg ze helemaal door.. Je mocht haar zelfs niet meer aanraken want dan schiet ze ook in de stress. Ze word niet agressief wat beteft slaan of bijten. Ze loopt heen en weer, komt beetje omhoog en gaat liggen.

Zodra de spuiten erin zaten zijn wij naar buiten gegaan zodat ze rustig suf kon worden. Tenminste dat hadden we gehoopt. Niks aan te zien. Niks suf.

Nu heeft ze al de hoogste verantwoorde dosis gehad, maar ze is echt niet suf te krijgen.

De angst voor de dierenarts is gekomen toen ze als anderhalf jarige een ongeluk had gehad, waarbij er een pees door was rechtsachter. De dierenarts is toen een hele lange tijd om de dag moeten komen voor de wondverzorging. De eerste paar keer ging het goed en toen is ze steeds banger geworden en moest toen ook elke keer suf gemaakt worden omdat ze de wondverzorging niet meer toelat van bangigheid. En het spuiten werd ook met de keer erger.

De naam van de verdoving begon met een D. en het is zo'n verdoving waar je met een prik het dier ook weer gelijk wakker kan maken.

Ze hadden allen nog nooit zo'n doodsbang paard gezien. En het zijn echt de spuiten want de tandarts was 2 weken terug ook geweest om eerst te kijken en toen was er niks aan de hand. Ze gedroeg zich toen voorbeeldig.

Wie heeft hier ervaring mee? Of wie weet er een oplossing?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 13:35

is het niet iets van domosedan?

Domosedan is bestemd om diverse behandelingen te vereenvoudigen zoals endoscopie, röntgenopnamen en verband wisselen en kleine chirurgische ingrepen o.a. wondbehandeling, castratie, verwijderen van huidtumoren en hoefbehandeling.

Toediening/Dosering
Domosedan kan i.m. of i.v. worden toegepast bij paarden en runderen. Het maximale effect treedt op na 15 min. Desgewenst kan Domosedan tegelijkertijd met lokale anaesthetica worden toegepast. Domosedan kan met goed gevolg toegepast worden als premedicatie bij een ketamine of halothane narcose.

een merrie van mij vroeger heeft ook ooit eens vier keer denormale dosering gehad en flipte toen nog bij de dierenarts..
misschien een idee om dan toch naar een kliniek te gaan, waar ze andere middelen hebben om te verdoven?

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 18:52

Domosedan (domo) werkt soms goed. maar soms hebben paarden zoveel pijn, of zijn ze zo gestresst dat ze door de verdoving heenkomen. (ff offtopic: Domo is ontzettend duur!, dus als je dadelijk een flinke rekening krijgt zal het wel Domo geweest zijn) en Domo is denk ik ook wel antagoneerbaar (dus ongedaan te maken door wrs een soort Antisedan). Maar ik ben bang dat het door de stress komt.. dus naar een kliniek gaan zou ik zeker NIET doen, omdat dat nog meer stress oplevert.. Wist je dierenarts niet een andere methode?! Er zijn voldoende combinaties om een paard te verdoven..

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-05 20:23

Haha zal de rekening even afwachten, maar volgens mij was het domosedan idd.

Ze gaat het overleggen met een andere dierenarts wat we misschien nog kunnen doen. Dat ze er niet op reageert komt inderdaad ook doordat ze zo bang is en de stress die daarbij komt.

Naar de kliniek ben ik inderdaad een beetje huiverig voor, want nu staat ze nog in haar vertrouwde stalletje en zodra iedereen weg is is ook alles gelijk weer goed. Behalve een klein beetje na mopperen.

Over een eventuele andere combinatie of voorheen al een dag beginnen met verdoven zodat ze wat ontspannender is moet goed nagekeken worden ivm overdosering, daarom konden we er vandaag niks meer bijspuiten omdat ze al aan de maximale dosering zat.

Bedankt voor jullie reacties!

Yuma

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 20:52

Je zou je paard ook kunnen wennen aan de spuiten. Daar heb je nu op dit moment weinig aan, maar voor een volgende keer wel.
Vraag bij de dierenarts gewoon een paar van die dingen en zorg dat je ze meeneemt en bijvoorbeeld eers in de stal leggen. Je doet dan net of ze er niet zijn, ook al flipt ze bij het zien van die dingen.
Gewoon elke keer meenemen en neerleggen. Dat kan dan best een aantal dagen duren voordat ook je paard die spuiten niet meer ziet.
Dan de volgende oefening pas introduceren. Spuit pakken en haar mee aanraken. Middels de methode van natural horsemanship moet het mogelijk zijn je paard volledig vertrouwd te maken met de spuiten en ervoor te zorgen dat de negatieve associatie vervangen wordt door een positieve. Als je dit wilt proberen, wil ik je via pb wel helpen en je een elke keer de volgende oefening en hoe je hem moet doen doorgeven. Ik hoor het dan wel.
Ik weet zeker dat het zo moet werken.

tola

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 19:19

ik ben afgelopen vrijdag met mijn paard naar een kliniek geweest,ze is ook ontzettend bang voor (het) spuiten.
Voor ze de trailer opging heeft ze een hele sedalin gehad(door het voer).
Bij de va kreeg ze methadon gespoten,werkte perfect,ze hebben wel in 2,5 uur 2 keer bijgespoten,maar ze konden alles met haar doen....

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 20:04

misschien kun je aan de dierenarts vragen of het mogelijk is om je paard een tijd van te voeren wat door het voer te geven om haar te kalmeren voordat ze in de gaten heeft wat er gaat gebeuren. overleg de dosering. als ze dan al suf is kan hij misschien nog een ander middel erbij spuiten om haar nog dieper te verdoven.

gisteren heb ik bijvoorbeeld een shetlander behandeld die door de dierenarts verdoofd was met een combinatie van domosedan en vetranquil (dat laatste heeft als werkstof acepromazine en is/was ook als granulaat verkrijbar om door het voer te doen). vervolgens heeft ze vast ook een pijnstiller nodig voor het trekken van de wolfstanden als ze zo gevoelig is. sommige paarden laten het ook onder verdoving niet toe dat hun wolfstanden getrokken worden. dan moeten ze ook plaatselijk verdoofd worden met lidocaine.

als de dierenarts haar verdoofd, vraag dan of hij aan de rechterkant kan spuiten. sommige paarden, waarschijnlijk ook de jouwe, zijn aan de linker kant al zo lek geprikt dat ze de stuipen krijgen als ze een spuit zien. bij deze dieren gaat het vaak beter als ze vanaf de rechter kant van de nek gespoten worden.

het is belangrijk dat het paard zich van tevoren niet helemaal over zijn teewater werkt want dan werkt geen verdoving meer.

om het paard redelijk op een plek te houden helpt het ook in veel gevallen om een lang halstertouw/longeerlijn (als je een box hebt met schuifdeuren) aan een kant van de boxingang met een slag om de tralies te draaien. niet vastbinden, alleen vasthouden (handschoenen aantrekken). de meeste paarden proberen dan weg te draaien bij het spuiten, dat kan niet, en omdat het paard als het ware in de deuropening staat met nek en schouder (kont past er niet meer doorheen) kan de dierenarts zijn gang gaan.

in ieder geval het paard van te voren zo min mogelijk laten merken wat er gaat gebeuren.

wens je succes. heb echt medelijden met het arme paardje dat zo bang is geworden voor prikken.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 00:31

Mijn paard reageert ook niet op Domosedan, en niet bepaald omdat hij van tevoren al over de emmer is. Hij is niet bang voor spuiten of voor de veearts. De tandarts die kwam verdoofde echter standaard.
Hij kreeg gewoon een prik, niets aan het handje, hij stond er rustig bij. Moest ongeveer 10 minuten inwerken werd gezegd, maar na bijna een half uur stond hij nog vrolijk hooi te eten en behoorlijk actief te doen. Nog een spuit erin, maar nog geen effect, hij werd niet suf. De veearts vond het toen niet meer verantwoord om nog meer te spuiten, maar suf is hij amper geweest, hij was klaarwakker.
Hij is een tijd later nog een keer verdoofd (poging tot) ook geen effect, en ertegen vechten doet hij niet, hij is gewoon zichzelf.

Daarintegen is hij van een beetje Sedalin een keer bijna tegen de vlakte gegaan....

gyzmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 12:43

Mijn paard krijgt met de tandarts ook altijd de hoogst mogelijk verantwoordelijke dosis ( voor 2000 kg ) en blijft haast onbehandelbaar.
Na 2 jaar wordt het gelukkig ietsje beter.
Ik probeer nu zelf aan oude tandvijlen te komen om zo mijn paard een beetje te laten wennen aan die enge dingen die in zijn mond moeten verdwijnen en bij zijn hoofd in de buurt komen, want daar ligt het probleem bij de mijnes.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 17:24

weleens een andere dierenarts geprobeerd? Al is het alleen voor de verdoving... mijn haflinger is ook superbang voor de dierenarts, daarom heb ik een aparte tandarts waar hij helemaal niet bang voor is.

Misschien kan een andere dierenarts oplossing bieden want die heeft een andere geur (logisch)

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 20:58

Als je denkt dat het aan de geur ligt zou je de dierenarts (als ie niet een heel groot ego heeft) jouw parfum kunnen laten opspuiten. Dit schijnt echt te werken! op de kliniek hadden we ook een paard dat niet door de dierenarts kon worden behandeld, totdat hij een vrouwen parfum opdeed, toen ging het stukken makkelijker!!! Haha!

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 06:53

tola schreef:
ik ben afgelopen vrijdag met mijn paard naar een kliniek geweest,ze is ook ontzettend bang voor (het) spuiten.
Voor ze de trailer opging heeft ze een hele sedalin gehad(door het voer).
Bij de va kreeg ze methadon gespoten,werkte perfect,ze hebben wel in 2,5 uur 2 keer bijgespoten,maar ze konden alles met haar doen....

En hij leeft nog steeds???????

Ik vind dit wel heel erg veel in 1 keer.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 08:08

EngelAngela schreef:
Als je denkt dat het aan de geur ligt zou je de dierenarts (als ie niet een heel groot ego heeft) jouw parfum kunnen laten opspuiten. Dit schijnt echt te werken! op de kliniek hadden we ook een paard dat niet door de dierenarts kon worden behandeld, totdat hij een vrouwen parfum opdeed, toen ging het stukken makkelijker!!! Haha!

dat vind ik een heel goed idee!!

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 08:08

Kitten schreef:

valt wel mee. wat denk je dat er bij een castratie in gaat. of bij een algehele narcose......

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 08:37

Bij castratie, gebruiken we alleen Domosedan + lokaal, alleen de "echte" ASBAKKEN krijgen een combi methadon + nog iets +lokaal.

Complete narcose, alleen in de kliniek als het echt niet anders kan, operatie bv.

Maar een combi van 1 hele Sedalin + Methadon + nog 2x bijspuiten in een rondje.......................lijkt me ruim voldoende, om een kwaaie olifant minstens voor een week "plat" te krijgen. Verward

Toegegeven, soms moet je wat, maar dit zou me echt te dol worden.

tola

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 11:21

Kitten schreef:

ja mijn paard leeft nog!!,tijdens het uitwerken van de methadon begon ze flink te zweten en was even wat rillerig,en heeft nog wat uurtjes duf voor zich uitgekeken,en was daarna weer helemaal fit.
de va kent mijn paard,en hij wist gewoon dat er geen andere optie was,die van mij draait echt helemaal door,ze breekt nog liever haar benen dan dat ze zich braafjes door de va laat behandelen......
[/quote]

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-05 21:05

Bedankt voor al jullie reacties!

De dierenarts heeft me net gebeld en ze hadden overlegd met de kliniek in Utrecht. Utrecht heeft het volgende voorgesteld; Voordat ze komen moet ik al een spuit Sedalin geven, zodat als ze komen ze hopelijk als een beetje relaxed is. Ze krijg dezelfde dosis (of iets minder) Domesedan met een dosis Methadon erbij.

Hopen dat Utrecht gelijk heeft en dat dit gaat werken.. En anders word het een narcose..

Al dat gedoe voor die 2 rottandjes..

Gwenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 00:15

Hoi

Sommige DA's werken met blaaspijpen. Aangezien het paad in zijn box staat en een prik in de bil krijgt ervaart het paardrelatief weinig stress. Als het paard rustig is kan je hem uit de box halen voor verdere behandeling. Je kan het paard natuurlijk ook in de box behandelen.

Succes.

Gwen

tola

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 17:01

hoi indra,zo is het met ie van mij dus ook gegaan,eerst een sedalin,toen naar de kliniek,waar ze lekker rustig was,toen toch even de praam op de neus en toen intraveneus de methadon en dit ging perfect.......ze konden haar hele gebit renoveren zonder enig probleem.