Paard wat staat te trillen en ogen wegdraait...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nerwen

Paard wat staat te trillen en ogen wegdraait...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-05 21:08

Ik ging vanmiddag naar Amethyst (arabier, merrie, 12 jaar) om even lekker te rijden, kom ik daar, doet ze heel vreemd. Ze stond daar te trillen en ze draaide haar ogen weg... Heel eng Scheve mond. Ik heb haar ook verder niet meegenomen, ben alleen bij haar blijven staan en heb iemand naar stal gestuurt om de dierenarts maar direct te bellen. Kreeg een vervanger. Toen die er was trilde ze niet meer (aanval (?) was dus over), maar ze stond er wel heel suf bij. Ze had ook eigenlijk niet de energie om naar stal te lopen. Is toch gelukt, de dierenarts heeft bloed afgenomen en de uitslag krijgen we dan nog te horen. Hij begon alleen wel een verhaal over hersentumoren. Hoop toch niet dat dat het is. Ik dacht eerder aan één of andere epileptische aanval, maar ik ben geen dierenarts natuurlijk. Maar goed, ze staat nu op stal. Eten of drinken wilde ze ook al niet. Ze stond heel suf te kijken.. Beetje, hoe zeg ik dat, zo van 'wat is dit?'. Het was niet kouder of natter dan anders. Haar vacht was niet nat. Temperatuur was 39 graden. Ze heeft verder geen verwondingen en iets verkeerd gegeten, bij mijn weten niet, maar dat weet ik niet zeker (in de wei staan i.i.g. geen giftige planten daar wordt streng op gecontroleerd, ik weet natuurlijk niet of iemand haar per ongeluk/expres iets gevoerd kan hebben wat heel verkeerd voor haar is... ).
Ademhaling was wel iets versneld, ze bleef staan en viel niet om tijdens de aanval. Maar ja, het is verstandiger dat ze nu op stal staat (dat zei de DA ook)...
Uitslag van bloedonderzoek krijg ik vrijdag (wat duurt dat lang..)
Iemand misschien een idee wat het zou kunnen zijn? B.v.d.!

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 21:11

In ieder geval die stal wat dikker opstrooien kan geen kwaad, verder weet ik het ook niet maar zie ik wel dat je wat aan mijn vraagjes gehad hebt, andere mensen weten nu sneller waarover het gaat.

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-05 21:14

Stal dikker opstrooien hebben we al gedaan op aanraden van de DA.
En indd, die vragen waren wel erg handig omdat je vaak de helft vergeet te vertellen..

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 21:33

Amethyst schreef:
Stal dikker opstrooien hebben we al gedaan op aanraden van de DA.
En indd, die vragen waren wel erg handig omdat je vaak de helft vergeet te vertellen..

Zie je wel, ik ben voorlopig nog maar een halve, maar wacht maar tot ik afgestudeerd ben... Cool

On-topic : ik zou haar morgen nog eens temperaturen en haar ademhaling tellen, ik hoop dat het zoals we al zeiden gewoon iets vreemds en onverklaarbaars is...

Sterkte !!! Ach gut

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-05 21:37

JoAnn schreef:
Zie je wel, ik ben voorlopig nog maar een halve, maar wacht maar tot ik afgestudeerd ben... Cool

On-topic : ik zou haar morgen nog eens temperaturen en haar ademhaling tellen, ik hoop dat het zoals we al zeiden gewoon iets vreemds en onverklaarbaars is...

Sterkte !!! Ach gut

Dan ga ik naar jou toe als één van mijn dieren wat mankeert als je afgestudeerd bent Haha!.

Ja, ik ga haar morgen zeker temperaturen en de ademhaling tellen. Ik ga haar nu goed in de gaten houden en heb op stal ook al gevraagd of ze haar goed in de gaten willen houden als ik er niet ben. Dat was gelukkig verder geen probleem Lachen.

Dank je trouwens Lachen

Ferroowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 22:33

JoAnn ben jij dierenarts in opleiding? Doe je de opleiding in België? Lekker off-topic maar ik wil ook DGK gaan studeren en was benieuwd naar de opleiding in België....

paardenmaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 23:14

Ach gut Amy ik ben erg benieuwd wat er vrijdag uit het onderzoek komt....

Sterkte............. Vriendjes zijn? PM

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 00:43

Bloedarmoede misschien?
Sterkte iig!

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 08:15

Epileptie bij paarden is relatief zeldzaam en bij een hersentumor had je waarschijnlijk al eerder afweikende dingen vernomen.

Bovendien............ bij geen van twee, treedt koorts op voor zover ik weet en 39oC valt toch echt onder de noemer koorts.
Dat er koorts is, geeft wel aan dat het paard ergens een redelijk actieve ontsteking/infectie heeft.

Een versnelde ademhaling, is bij koorts vrij normaal.

Mind, ik ben geen VA, maar als ik alles optel, gaan mijn gedachten 2 richtingen uit:
A: Hersenvlies ontsteking.
B: Rhino.

Heeft jouw paard geen koorts/onstekings remmers gekregen?

Ik kan me voorstellen dat je met deze suggestie's ook niet blij bent en hoop voor jou dat de uitslag vrijdag meevalt.

Houdt ondertussen ook de andere paarden (als die er zijn) scherp in de gaten en vermijdt contact tussen hen en jouw paard zo veel mogelijk.

Meer nog, probeer zoveel mogelijk, vreemden op stal te weren, tot bekend is, wat jouw paard heeft en hanteer strikte hygieenische maatregelen.

Want Rhino is een virus en zeer besmettelijk, maar ook van hersenvlies ontsteking bestaan besmettelijke varianten.

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-05 11:02

Dank Kitten.
Ze heeft indd koorts en ontstekingsremmers gehad. De koorts is afgezakt naar 38,2. Ze heeft verder geen aanvallen meer gehad dus dat is goed nieuws. Ze is alleen nog wel erg suf en er komt eigenlijk geen beweging meer in.
Ze wil verder ook niet eten, ze heeft wel een beetje gedronken.

Ze staat in een aparte box ver van de rest, contact met andere paarden heeft ze niet gehad en ik ook niet.

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 11:13

Hmm, 38,2 is nog een lichte verhoging, dus dat moet je wel in de gaten houden.

Dat ze op dit moment niet wil eten, vind ik niet zo'n ramp, maar probeer haar wel voldoende aan het drinken te houden, of bel anders de VA, want uitdroging kan ze er nu echt niet bij hebben.

Heb je haar ook onder dek staan ? Zorg wel dat ze het warm genoeg heeft, zodat ze geen energie verspilt aan het zichzelf warm moeten houden.

Tja, voor de rest kun je op dit moment alleen maar afwachten.

Sterkte samen.

someone

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 12:59

Ik heb ooit een paard geweten dat inderdaad epilepsie had.Hij kreeg dan ook zo een soort aanvallen.Ik geloof wel dat er medicatie bestaat.
veel geluk nog
xxx..

risje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 17:57

Heb toevallig zelf ook zoiets met mijn bijrijdpaard op dit moment.
(zie ook topic rare aanval: epilepsie)

Ze beong ineens te trillen, viel om, kon ff niet meer staan, viel weer om, worstelde zeg maar met zichzelf in de stal en lag toen vast.
Toen was het zomaar ineens weer over, rolde ze keurig netjes om en stond ze op.
Ze trilde toen nog wel wat en stond wat versuft in de stal. Ze leek haast wel geschrokken van zichzelf en was beetje afwezig.

Morgen komt de Va voor uitgebreid onderzoe, bene rg benieuwd wat het kan zijn.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 18:33

Rhino is in de eerste plaats "gewoon" griep, en dan moeten ze ook koorts en neusuitvloeiing/hoesten. Heeft de DA wel gevoeld voor verstopping o.i.d.
Mijn arabier heeft eens (heel lang geleden-ik klop af!)een heel heftige koliekaanval gehad, we stonden net op het punt naar utrecht te gaan voor operatie, toen het gewoon ineens over was.
Meest waarschijnlijke is dat (en nu weet ik niet precies hoe het zit maar Jo-ann weet misschien wat ik bedoel?) een "ophang"band van de maag die over de milt (?) is geschoven, wat erge koliek geeft, maar als het terug schiet is het ook gelijk over.

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-05 11:12

Koliek was het zeker niet, dat zij de DA ook..

Ame gaat btw weer iets beter. Temperatuur is gezakt naar 37,8. Dat vind ik goed. Ze is ook iets minder zielig, en ze wilde weer een beetje eten, drinken gaat wel goed. Ik hoop dat het nu zo blijft gaan en dat ze er weer een beetje boven op komt..

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 13:40

en hoe is het nu? heb je de uitslag al?

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 23:26

nu we het otg over die enge dingen hebben :
ik zag laatst bij en paard op de manege die net had gereden het snot zo uit zijn neus lopen, heel veel, van dat vieze witte slijmerige snot, niet een paar druppeltjes ofzo. is dat niet slecht ? hebben jullie enig idee wat dat zou kunnen zijn want dan waarschuw ik zijn eigenaar even.

weet iemand misschien wat een losse hoefwand is ? iemand van bokt, de vroegere verzorgster van mijn haf Max, vertelde nl. dat max een losse hoefwand heeft gehad maar ik weet neit precies wat dit inhoudt. kan iemand mij dit uitleggen ?

laatst had ik ook iets geks met max ; hij had nog niet gereden, hij stond op stal en het was fris weer. de bovenluiken waren dicht en ik was aan het poetsen. toen merkte ik dat hij natte plekken op zijn buik had. ik dacht in de eerste instantie dat hij of in de pis had gelegen, of een beetje had gezweet ofzo, maar daar vindt ik de buik een nogal vreemde plaats voor. nog gekker was, dat als ik hem onder zijn buik roste, dat hij dan zijn acherbeen omhoog deed, (hij schopt niet, zo laat hij zien dat ie iets niet prettig vindt) omdat hij dat neit wilde. hij was ook een beetje suffer dan anders, niet echt lusteloos maar hij was er niet helemaal bij. ik weet niet of het iets geweest is, maar kan iemand me misschien vertellen of dat iets heeft kunnen betekenen of is het niks ?

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 23:33

als ze verhoging heeft en van die aanvallen heeft, gaan mijn gedachten in de eerste instantie naar een flinke griep, een epilepsie-aanval of een virus. ging dit ook gepaard met hoesten en snotteren ?