emnd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kalioux

emnd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-05 20:24

hallo, ik ben nieuw op bokt en heb een vraag.
Vandaag is er bij mijn paard emnd geconstateerd, weet iemand wat ik hier nog aan kan doen

Yuma

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 20:56

Hoi Kalioux, Welkom op Bokt, maar dat is zo geen fijne binnenkomer! Wat een narigheid! Ik heb je al gemeld dat EMND geen fijne prognose kent en hoop van harte dat er mensen op Bokt zijn die er meer over weten en vooral de wat hoopgevende verhalen zijn welkom.
In ieder geval veel sterkte!

kalioux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-05 21:01

dank je wel Yuma, j ewordt inderdaad niet echt vrolijk van de prognose maar misschien zijn er mensen die een supertip hebben

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 22:26

Is EMND Equine MotoNeuron Disease?
In ieder geval, sterkte.

kalioux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-05 22:59

Ja, EMND staat voor Equine motor neuron disease

Yuma

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 00:24

Nou je zult het niet geloven, maar ik kijk net naar Animal Planet en daar is een programma op over EMND.
Er zijn twee vormen: Acuut en chronisch. Indien je paard chronische EMND heeft dan is er nog wel mee te leven en kun je door de juiste therapie haar wellicht nog jarenlang houden.
De wei op, aangepaste voeding met als supplement vitamine E, en lichte oefeningen. Revalidatie duurde bij het paard op tv zeker een half jaar!
De acute vorm van EMND gaat pijlsnel, is niet te genezen en het paard wordt meestal binnen een maand geeuthenaseerd.
Het is een spierziekte die de grote spiergroepen aantast. In 1990 voor het eerst geregistreerd en sindsdien zijn er 200 gevallen van bekend. Nu dus 201!

Nou het is beter dan niks. In ieder geval kun je nog hopen op de chronische vorm en dan dus maar zien dat je haar toch op een wei krijgt en oefeningen met haar kunt doen.
Heel veel succes!

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 09:04

Ik geloof dat wij een patiënt hadden die regelmatig koliek deed (elk jaar op hetzelfde tijdstip) en die leefde er toch al een tijdje mee. Hij werd ook verdacht van EMND maar ik weet niet wat de uiteindelijke diagnose geworden is. Hij leeft er in ieder geval al een tijdje mee...