dik been spontaan

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hillebill

dik been spontaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-05 19:59

Gister had hij nog niets, ik heb hem los gegooid in de bak ( i.v.m. 1 januari = familie bezoeken)
Hij heeft dik een 45 min in de bak gelopen met nog een ander paard. Niets aan de hand en ook niet abnormaal gedaan.

Nu ging ik net voeren en zag tot mijn verbazing dat zijn rechter achterbeen giga dik was. Voelt niet warm aan, het lijkt op een stalbeen.
Ik heb hem in de bak laten lopen en er was geen kreupelheid te zien aan het been, misschien een beetje stijf maar niet kreupel. Toen ik hem uit de bak gehaald heb ben ik het been voor de zekerheid maar gaan koelen.

Zou hij zich verstapt kunnen hebben? het is maar 1 been en binnen een dag dik. Wat zou het kunnen zijn?? Verward

Aman__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 20:22

Misschien dat hij zich opengetrapt heeft en dat je dat niet gezien heb. Maar meestal moet het been dan warm zijn. Meestal is het met een stalbeen zo dat ze naar het stappen weer dun zijn.

inib

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 17:25

Heeft hij geen hoefzweer, wil nog weleens naar boven trekken, been word dan alleen dik en niet warm. Succes ermee

Maaikelove

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 17:40

Misschien heeft hij zich verstapt, kzou het een paar keer op een dag 10 minuten koelen met koud water!!

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 19:44

Toen mijn paarden vanwege Atypische Myopathie niet in de wei mochten anderhalve maand lang, kreeg mijn grote bruine ook een stalbeen achter ! (1 been dus) wel het been waar ze ooit (7jaar geleden) een peesklap had gehad-doorbloeding slechter ??
Dus het kan wel gewoon een stalbeen zijn.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 22:28

Ik had laatst ook een met exact hetzelfde. (en het was nog een goeie Ferro á $20000,- ook, niet van mij, ik moest op de 30 paarden passen en de eigenaar zater lekker in Amerika Schijnheilig ) Had hem ook de dag ervoor in de wei gehad, toen ik hem daaruit haalde niets aan het handje, wil m de dag erna rijden en já hoor, 1 superdikke poot. Bloos!
Toch even laten lopen in de bak, en hij liep gewoon glashelder, dus even losgehad, later op de dag nog wat aan de hand gestapt (onzinnige bezigheid) en 2 x per dag 15 minuten koud afgespoeld.
Er veranderde weinig. Toen de eigenaresse terug was is ze er gewoon mee gaan rijden, en een dag of 2 later was het weg.

Moraal van het verhaal:
Zolang ie gewoon helemaal goed loopt, niet te moeilijk over doen, koelen en gewoon rustig aan het werk.

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 10:11

VMR -> MD

letsgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 10:58

Mijn paardje had het ook maar het been voelde wel warm aan, geen wondje te vinden wel DA gebeld....bleek een bacterie en ik was er op tijd bij.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 19:01

inib schreef:
Heeft hij geen hoefzweer, wil nog weleens naar boven trekken, been word dan alleen dik en niet warm. Succes ermee

zou hij dan niet kreupel lopen?

inib

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 17:32

Jackie, bij mijn paard zat de hoefzweer heel hoog en kwam er later aan de bovenkant uit maar hij is geen moment kreupel geweest. Nu moet ik wel toegeven dat het nogal een bikkel was want hij had wel vaker last van een hoefzweer, ook laag maar hij is er nooit echt kreupel van geweest, wel liep hij op steen wat voorzichtig.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 11:05

zoek naar wondjes... als het na drie dagen niet dunner is VA bellen en dun laten spuiten (doe ik tenminste altijd).
heb regelmatig een dik been teruggevonden door slaan tegen de muur, niet terug te vinden wondjes en een keer omdat hij een been over de boxdeur had gehangen snachts.

CaLiMeR0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 11:14

jackie schreef:
zou hij dan niet kreupel lopen?

Ja inderdaad.. Ik heb een paar paarden gezien die een hoefzweer hadden nou dat is echt zielig hoor die konden bijna niet lopen (ook in stap)
die moesten toen met een zak om der hoef staan een paar dagen met soda...

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 21:37

het eerste waar ik altijd aan denk ,en dit lijkt er sterk op, is einschuss, een soort van stalbeen, het been komt echt heel dik, vaak ook de bil. het paard heeft meestal geen last ervan en kan gewoon lopen. stappen, koelen en spuiten zijn de enige oplossing. Het komt door een verminderde werking van de lymfevaten. Ik heb een paardje gereden die het had, dus mss de da er even naar laten kijken.