Komen zijn ballen eraan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

IvysToeter

Komen zijn ballen eraan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-05 17:23

ja stomme titel misschien, maar ik wist even niks anders.
teoeter mijn mini paardje (zie profiel voor foto's) is een klein hengstje van nu een half jaar.
hij begint zich sinds kort steeds meer als een jonge hengst te gedragen.
beetje bijterig en gewoon klieren af en toe.
ook als hij los staat met een shet die sinds eind september gecastreerd is dan gedraagt hij zich als een hengstje.
ze doen dan tegen elkaar bijten en toeter steigert af en toe zelfs tegen gimli (die andere shet)
en dat deed hij eerst nooit.
hij word dus een echte 'grote' jongen.

Nou vraag ik me af of als hij zich zo gaat gedragen zijn ballen dan binnekort ook in zullen dalen.
of heeft dat niks met zijn gedrag te maken?
want ik wil hem eigenlijk in februari laten castereren, maar als hij dan zijn ballen nog niet heeft kan het niet.
ik voel wel af en toe of hij ze al heeft.
ik voel wel iets, maar dat zijn geen echte ballen maar gewoon een los flubbertje vel.

weet iemand hier iets over?

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-05 18:39

is er niemand die hier iets over weet?

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 22:19

6 maanden is nog best jong, ik geloof dat er wel gezegd word dat het vrij normaal is dat er tot 2 jaar ballen in kunnen dalen, (zelfs daarna ook nog wel, maar kans word kleiner) een hengstje kan ook gecastreerd worden zonder dat de ballen ingedaald zijn, alleen is de ingreep dan iets anders, niet per definitie zwaarder, ligt ook aan de praktijk waar je heen gaat..

het gedrag nu? ja dat kan zeker wel hormonaal zijn, maar staat dus los van al zichtbare ballen ...

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 09:33

Het is per hengst verschillend wanner de ballen zijn ingedaald. Sommigen binnen 1 jaar, anderen doen wel 2 jaar erover.

Het heeft inderdaad geen zin om een afspaak te maken als ze niet zichtbaar zijn.

luna1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 17:53

ik heb 2 minishetlanders lopen volle broers van elkaar.
de een is 4 en de ander is nu 2,5 jaar oud.
er was nooit wat aan de hand tot deze week de jongste begint ballen te krijgen en zo ook zn gedrag het ging allemaal perfect er staat namelijk nog een 25jaar oude merrie bij die er voor zorgt dat ze zich niet misdragen om het maar zo te zeggen.
nu worden de 4 jaar oude hengst en de oude merrie de jongste zo zat dat hij niet eens meer mee mag eten.
dus ik weet precies wat je bedoelt.

mooneyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 21:31

klop hensgt heet dat.

wij dachten dus ook dat een geen ingedaalde ballen had.
de veearts erbij. hij had dus wel 2 ingedaalde balen, ook al leek het niet zo. je kon ze volen maar als je keek leek het net of er niks zat.

hij is ook gewoon gecastreerd.

een klopthengst kunnen ze wel castreren maar dan wordt het niet een kleine ingreep zoals castereren. dan moeten ze meer werk doen weet niet precies hoe, maar het kan wel.