kale plek

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rosiewozie

kale plek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-05 22:21

Ik zie dat dit al vaker een onderwerp is geweest, maar toch wilde ik nog even mijn eigen bericht erover maken.

Ik heb sinds een week een nieuwe pony bij me in de wei. Sinds twee dagen heeft ze ineens een kale plek op haar schouder. De huid ziet er heel normaal uit en niet geschuurd. Toch heeft ze de haren door midden van " schuren" / vrijven tegen de waterbak eraf gekregen. Maar ik heb niet het idee dat het echt jeukt, of anders niet heel erg, want als ik rondom aan de haren zit geeft ze niet echt een teken dat ze dit lekker vind. Wel heeft ze ook aan haar staart geschuurd. Ze heeft verder geen deken op ofzo.

Ik zat misschien te deken dat het door stress zou komen. Ze is verhuisd van wei ( die ze niet kende). Verder wordt ze beleerd voor de wagen en zit de plek ook op de plaats van het borststuk, maar het kan niet zijn door het schuren van het borststuk, want daar heeft nog geen druk op gezeten. Wel is het een pony die haar hele leven ongeveer heeft kunnen doen wat ze wilde en nooit echt goed is aangepakt. Ze is dus best wel tegenstribbelig, hoewel ze na een poosje toch wel opgeeft.

Zou het gevoeligheid voor stress zijn of weet iemand anders nog een andere oorzaak in gedachten???

Fotos volgen nog

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 23:00

Ik wacht even de foto's af voor een verdere mening te geven.

4atje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 02:21

het zou heel goed kunnen dat het door stress komt!
toen ik mijn pony verhuisde was er nix aan de hand, en na 2 dagen
zat ze ook onder de kale plekken van het schuren.
de DA heeft toen gezegt dat het door stress kwam en dat ik haar gewoon
meer aandacht moest geven.
en inderdaad het schuren was gestopt en ze zit nu weer mooi en
voledig in haar vacht OK dan!

Koortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 12:18

Vreemd hoor... zit er niet iets in het tuig wat haar kan irriteren?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 13:35

misschien ene laksoort op het tuig wat een allergie kan veroorzaken?
of een olie of vetsoort die erop zit... je kunt proberen om iets er omheen te wikkelen wat zweet goed opneemt, ik heb wel paarden gezien die nadat ze dan gaan zweten wel irritatie krijgen.

ijsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 07:59

mijn paard heeft het ook en hij heeft het ook gekregen sinds zijn verhuizing ik heb de da er al bijgehaald en heb hem al behandeld tegen mijten enzv.maar niks helpt,hij schuurt zijn schouders helemaal kopot

Rosiewozie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-05 10:34

Ik zal het eens proberen om een tijdje het borsstuk niet te gebruiken, we zijn toch nog niet zover dat ze moet trekken. En anders inderdaad iets eromheen. Toch zou ik dit raar vinden, want het tuig is al lange tijd niet meer ingevet en het is ook geen gelakt tuig. Het tuig heeft erg lang op zolder gelegen in een gesloten zak en zag er nog prima uit. Daarna heeft het op twee andere ponys gelegen die geen huidproblemen hadden ofzo, en daarna pas op deze pony. Maar ja je kunt maar beter alles uitsluiten he en er toch iets om doen.....

Het paardje is ook echt een stress beestje, dus het zou me voor geen meter verbazen als het toch echt door de stress komt. Schijnbaar hebben katten da ook heel snel.
Ze is eigenlijk ook nooit weg geweest van haar vertrouwde weide en nou staat ze ineens ergens anders en moet ze over straat en "rare" dingen doen en ook nog eens luisteren!! Ook heeft ze met nieuwjaar op stal gestaan twee dagen, wat ze ook nog nooit in haar leven heeft gedaan....

Ik doe gewoon de komende tijd even wat rustig aan en als het echt veel erger wordt laat ik de DA ook komen.

FeLaRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 16:20

Mijn vorige paardje was een enorm neurootje mede veroorzaakt door de fokker, die zelf enorm neurotisch is en zijn paarden leerde overal bang voor te zijn.
Ik kocht haar toen ze drie was.van deze fokker en mijn paardje was zelfs mensenschuw en kon niet eens een voetje geven.
Ik heb de plekken meerdere malen laten onderzoeken, paard was gezond.
Ik ben zelfs met kale plekken en al op de KWPN keuring geweest en goedgekeurd.
Toen ze wat ouder werd, werd ze rustiger en verdwenen de plakken langzaam maar zeker.
Toen ze 8 was waren ze helemaal weg.