'Ruinig' i.p.v Hengstig?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rivano

'Ruinig' i.p.v Hengstig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-04 18:07

Kan een ruin ook de hormonen van een merrie op hol laten slaan?

Mijn ruin (heb wegens twijfel er meerdere malen onder gehangen ter controle) zorgt voor verwarring. Hengstige merries gaan meteen plassen en doen alles zodat ze voor zijn neus in spreidstand kunnen gaan staan. (figuren in de bak rijden, ho maar) Ze worden als een magneet naar hem toegetrokken en zodra ze bij hem zijn is het draaikonten en plassen geblazen. Ze vertonen in zijn buurt alle kenmerken die een hengstige merrie naar een hengst toe zou vertonen. Mijn ruin laat zich ook niet onbetuigd. Laat meteen 'de boel' eruit hangen, of vertoond de laatste circuskunsten om te imponeren. (wat me in het bos nooit zo goed uikomt) Zijn aandacht is verdwenen en heeft alleen nog oog voor het vrouwelijk schoon. (over impuls in zijn gangen heb ik dan niets te klagen.. laatst dacht ik dat we het achter-onderstel waren verloren.)

Ik heb het idee dat diezelfde hengstige merries dat niet vertonen bij andere ruinen. Heeft iemand een verklaring? Kan een ruin een merrie zo van slag maken? Is meneer stiekum een klophengst? Hoe kan ik dat controleren?
Ik weet dat hij een lekker ding is, begrijp die merries volkomen, maar ik gun anderen ook een rustige les en als de merrie in kwestie voor de 8ste keer moet plassen in de stalgang is het ook wel weer leuk geweest voor diegene die het moet opruimen...

Achja..mocht het in de dressuur niets worden kan ik hem altijd nog als schouwhengst verhuren... Haha!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 18:59

mijn ruin doet het ook, dekken ook zeer graag!
hij is pas op zijn 6e gecastreerd dus vandaar..
ik vind het niet erg, met rijden luisterd hij goed en gedraagt zich totaal niet asl "hengst"

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-04 19:20

ellepel schreef:
mijn ruin doet het ook, dekken ook zeer graag!
hij is pas op zijn 6e gecastreerd dus vandaar..

Er zijn dus meer ruinen die de merries foppen.
Maar reageren merries ook zeer gewillig op jou ruin?

Vraag me toch af waarom een merrie het bij de eene ruin wel doet en bij de andere niet? (gaat de liefde toch om het innerlijk? Haha! )

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 19:30

Heb je vaker. Sommige hengsten/ruinen worden soms allemaal hoteldebotel van de ene merrie en de andere merries doen ze weinig. Mijn vorige ruin was ook zeer aantrekkelijk bij de dames! Denk dat het toch sexappeal is...... (bij hem was alles zeker goed weggehaald, maar in de wei had hij ook springgedrag...)

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 13:08

Ja, het kan wel.

Mijn man's paard heeft als hengst nooit gedekt, is als 3.5 jarige goed gecastreerd (was erbij) en dekt nog steeds (hij is nu 18 G**)
met alle toeters en bellen, zijn inmiddels 26 jarige vriendinnetje. Bloos!

De mogelijkheid, dat die van jou een klophengst is, is als jezelf niet bij de castratie geweest bent, nooit uit te sluiten (je zal de eerste niet zijn, die op deze manier met een klophengst wordt opgezadelt).

Echter.......... af en toe speelt de natuur een eigen spelletje en blijkt een 100% ruin, toch kans te zien om voldoende hormonen aan te maken om dit hengsten gedrag te vertonen.

Beiden mogelijkheden zijn door een kliniek te controleren en eventueel
te elimineren, zij het dat hier wel een kosten plaatje aanzit.

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-05 15:00

Dat mijn ruin dit gedrag vertoond is vervelend maar nog wel te beredeneren/overheen te komen. Vervelender is het voor de merrie eigenaren. Die van mij gaat er beter van lopen, terwijl de hengstige merries alleen maar stil willen staan en als magneetjes naar mijn paard getrokken worden. (en de hele poetsgang onder plassen als die van mij er ook staat.)

Maar het is dus 'gewoon' dat merries net zo sterk op een ruin kunnen reageren als ze hengstig zijn dan wanneer het een hengst was?
Mijn vraag was meer hoe dat veroorzaakt wordt. Zou een hengstige merrie niet alleen op een hengst moeten reageren? Waarom zijn er dan alleen schouwhengsten als je netzogoed een ruin zou kunnen gebruiken?
'Ruikt' zo'n merrie niet dat er bij een ruin niets te halen valt?

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-05 15:04

Kitten schreef:
Beiden mogelijkheden zijn door een kliniek te controleren en eventueel te elimineren, zij het dat hier wel een kosten plaatje aanzit.

Denk je dat het verhaal:

- Mijn ruin vertoond hengsten gedrag naar merries toe.
- Hengstige merries vertonen al het speciefieke gedrag naar hem toe. (en niet naar andere ruinen)

genoeg zou zijn om het eens te controleren? Of bljift de kans bijzonder klein. (was niet bij de castratie, heb hem geruind gekocht.)

Of is het heel normaal dat hengstige merries mijn ruin verkiezen om al hun gierende hormonen op bot te vieren?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 15:09

dat denk ik wel, ik ben bij mijn vorige paard zelf erbij geweest dat ze beide ballen eruit hebben gehaald, hij had nooit bij merries in de buurt gelopen maar toen ik hem na de castratie op een andere stalling neerzette begon hij ineens te dekken!
was een vrij dominante ruin die in zijn groep ook absoluut de baas was.

de pony die ik nu heb is ook de baas, zelfs de oudere merrie bij ons op stal van bijna 28 reageerd nog hengstig naar hem toe, alleen vind hij haar niet meer de moeite waard.
gaan we op vakantie, dan worden steevast alle merries daar in de buurt acuut hengstig...

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-05 15:33

ellepel schreef:
gaan we op vakantie, dan worden steevast alle merries daar in de buurt acuut hengstig...

Mmmm... het kan dus.
Ben ik mooi klaar mee, haha.
Hoop niet dat ik in het buitenseizoen moet starten op een wedstrijdterrein waar de ring naast het losrijterrein ligt, of 2 ringen naast elkaar op het veld... dan krijg ik vast boze merrie eigenaren achter me aan! Nagelbijten / Gniffelen

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 06:32

Rivano schreef:
Mijn vraag was meer hoe dat veroorzaakt wordt. Zou een hengstige merrie niet alleen op een hengst moeten reageren? Waarom zijn er dan alleen schouwhengsten als je netzogoed een ruin zou kunnen gebruiken?
'Ruikt' zo'n merrie niet dat er bij een ruin niets te halen valt?

Nee, want als de hormoonspiegel van jouw "ruin" idd te hoog is, vertoont hij niet alleen hengstengedrag, maar verspreidt ook de daarbij behorende luchtjes en zal zelfs zeer waarschijnlijk normaal kunnen dekken, alleen..................hij is onvruchtbaar.

En dat begrijpen de dames dus niet.

Gelukkig zijn dit uitzonderingen, want geloof me, niemand zit er op te wachten, om een onvruchtbare hengst te hebben, inplaats van een normale ruin.

Ik denk dat je idd voldoende "verhaal" hebt om hem bij een kliniek te laten controleren.

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-05 14:17

Kitten schreef:
Nee, want als de hormoonspiegel van jouw "ruin" idd te hoog is, vertoont hij niet alleen hengstengedrag, maar verspreidt ook de daarbij behorende luchtjes

Moet nog even wat vragen hoor. Het blijft wonderlijk.

Zou je dan kunen stellen:
Doordat hengstige merries al het specifieke gedrag duidelijk naar hem toe vertonen moet hij die luchtjes wel verspreiden? En moet hij dus een 'hengsten hormonenspiegel' hebben?

Of is het net zo goed mogelijk dat een 100% ruin dit gedrag uitlokt?

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 14:44

Goeie vraag, die van mijn man is nooit nagekeken op zijn hormoonspiegel, hij liep eigenlijk altijd bij de ruinen in het land, soms bij de veulenhengsten en later had hij zijn vaste vriendinnetje.

Tussen de bedrijven door, heb ik hem heus wel eens als schouwhengst gebruikt, maar een schouwhengst van 1,76 hoog is ook niet echt simpel in het gebruik.

Uitlokken, zou ik niet zozeer als definitie willen gebruiken.

Een 100% ruin die geen hormonen meer aanmaakt, vertoont dit gedrag niet. Een laat gecastreerde hengst, of een die voor de castratie gedekt heeft, kan normaal gesproken nog best wat hengstengedrag overhouden, maar daar worden de merrie's niet warm of koud van.

Is er ook van de kant van de merrie's meer dan normale interesse, dan kun je er redelijkerwijs van uitgaan, dat hij A.: niet 100% gecastreerd is, dus klophengst, B.: Dat hij ondanks een 100% castratie, toch kans ziet om de benodigde hormonen aan te maken.

Om welk van de 2 mogelijkheden het dan gaat, kunnen ze alleen op een kliniek uitzoeken.

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-05 19:15

Kitten"]
als schouwhengst gebruikt, maar een schouwhengst van 1,76 hoog is ook niet echt simpel in het gebruik.
[/quote]

Hihi. Die van mij is 1.74m. Als ik met hem aan het wandelen ben en we zien een paard aankomen dan neem ik het zekere voor het onzekere. WEGWEZEN!! Laatst trapte hij op zijn eigen hoef bij het omkeren om de merrie beter te kunnen hypnotiseren, meteen een stuk afgebroken en de zijkant beschadigd.

[quote="Kitten"]
Een 100% ruin die geen hormonen meer aanmaakt, vertoont dit gedrag niet.
[/quote]

[quote="Kitten schreef:
maar daar worden de merrie's niet warm of koud van.

Ok, duidelijk.
Dan doe ik nog 1x een testje en zetten hij en de merrie weer de boel op stelten dan bel ik de dierenarts voor een check. (wordt vast niet door de verzekering vergoed?) Wil het nou wel weten hoe het zit. Ook voor de veiligheid van paard, omgeving en amazone. Haha!

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 20:57

haha ben ik blij dat ik een 105% ruin heb Tong uitsteken zo lang ik hem heb heeft hij nog nooit op een merrie gezeten, of er interesse voor getoond. ook weird eigenlijk Verward