Gisteren kwam ik bij Anouar en toen had hij een hele kale plek in z'n manen. Nu kwam ik vandaag weer en toen hing z'n hele hals vol losse bosjes manen. En de kale plek is groter geworden. Als ik met m'n hand door z'n manen ga heb ik ook meteen een bosje haar eruit, dan trek ik er niet aan, maar haal alleen m'n hand erdoor heen. En als hij gaat schudden (kan hij op commando) dan vliegen de haren door de lucht. Weet iemand wat het kan zijn?
ellepel
Geplaatst: 31-12-04 17:28
heeft hij misschien ergens heel hard tegenaan zitten schuren?
Lenneke_
Geplaatst door de TopicStarter: 31-12-04 18:18
Voor zover ik weet heeft hij niet lopen schuren, hij heeft ook geen maneneczeem oid. En hij heeft er ook geen jeuk aan. Als hij jeuk heeft en ik ga krabben laat hij altij meteen zien dat hij het lekker vind, en bij dit deed hij dat niet.
soesie
Geplaatst: 31-12-04 19:01
Zitten de manen ook niet verstikt onder een deken of zo? (halsdeken?) Dat wil ook wel eens de oorzaak zijn.
Rosiewozie
Geplaatst: 01-01-05 21:53
hmmm, mijn pony heeft ongeveer hetzelfde, alleen dan niet in de manen maar gewoon op haar hals. Ze heeft een beetje jeuk eraan ook, maar niet heel erg. Ook is ze begonnen met haar staart te schuren, wat ze nog nooit heeft gedaan. De huid is ook niet open of zo, alleen gewoon alle haren weg en de plek brijdt zich ook uit.
Misschien zat ik te denken aan stress, want dat heeft ze wel gehad de afgelopen dagen. Is ook verhuisd. Of een allergische reactie of zo. Ook zit de plek precies op de plaats van het borsttuig ( ze wordt beleerd voor de wagen). Heeel vreemd....
HippoLogic
Geplaatst: 03-01-05 09:18
Vallen de haren met wortelzakje uit of breken ze af? Heeft ze pas geleden een antibiotica kuur gehad? Gebruik je antiklit voor in de manen?
Mijn pony heeft ook heel lang uitvallende manen had, op het laatst hield hij nauwelijks manen over. Zijn manen vielen met wortel en al uit.
Ik heb toen dagelijks mijn zelfgemaakte antivliegenspul in de manen ingemasseerd en dat hielp! Deze lotion had ik gemaakt van een halve liter sterke (groene) thee (1 nacht laten trekken), halve liter azijn, eventueel nog 10 druppels etherische olie toevoegen, bv lavendel.
Azijn was waarschijnlijk het werkende bestanddeel. Ik hoorde later dat meer mensen azijn aangelengd met water of koude thee tegen manen uitval gebruiken. Azijn prikt nogal op een beschadigde huid. Meng het dus met water of thee om het te verdunnen.
Lenneke_
Geplaatst door de TopicStarter: 03-01-05 09:53
Ik zou het eens proberen met dat azijn. De manen vallen met wortelzakje en al uit, dus ze breken niet af. Hij heeft ook geen antibiotica gehad en ik gebruik nooit antiklit. Hij heeft wel een tijd terug een halsdeken omgehad, maar nu al een tijdje niet meer omdat het niet meer zo koud is. Dus daar kan het ook van komen. Maar als ik die niet opdoe krijgt hij zoveel vacht dat hij na 10 min. rijden al helemaal doorweekt is en het een uur duurt voor hij droog is.
HippoLogic
Geplaatst: 04-01-05 09:38
Water en azijn combi goed inspuiten tot op de huid en goed tussen de manen masseren. Bij mijn pony duurde het een week of 2 à 3 voor zijn manen niet meer uitvielen. Lees hier: [MD] Manenuitval, staarthaar blijft zitten. Help? Hij had er al een jaar last van...
Ik ben benieuwd of het bij jouw paard ook helpt.
natje19
Geplaatst: 09-01-05 14:09
t mijn paard z'n staart valt helemaal uit en dat is niet door antiklit gekomen , maar volgens de DA heeft hij last van z'n maag en z'n lever , en dat bij het ene paard zijn manen uitvallen of onder de bulten te komen zitten... misschien even DA bellen voor de zekerheid , want die van mij ruikte ook uit z'n mond en daar konden ze het ook aan merken dat het iets met z'n maag en lever is..