hoi, Yngvar staat sinds een dikke week op stal, en heeft al een paar dagen wat dunnere mest. Gisteren was hij was lusteloos en was de mest écht dun, en een beetje verhoging (38.5). Toen dus maar de dierenarts gebeld, en hij heeft een spuit antibiotica gehad. Vandaag komt de da terug om hem weer een spuit te geven, en hij is op hooi gezet ipv op kuil. Wat er nou aan de hand is is niet helemaal duidelijk. Toen ik vanmorgen bij hem kwam zag hij er niet beter uit, nog steeds niet-stevige mest, en hij ademt sneller en oppervlakkiger. Zijn eten is sinds hij op stal staat niet veranderd (kreeg op het (bijna kale) land kuil, en op stal ook alleen kuil). Mijn vraag is nu eigenlijk, waar lijkt dit op, en hoe snel is gebruikelijk dat antibiotica aanslaat? (Hij heeft gisteren om een uur of half vijf een spuit gehad)
[edit] overigens is hij de hele zomer netjes ontwormd en heeft hij ook eind november nog een wormspuit gehad. kan het zijn dat hij tóch last van wormen heeft? Natuurlijk komt de da aan het eind van de middag weer (spuit mag toch niet binnen 24u herhaald worden) maar ik ben gewoon bezorgd. misschien dat jullie me wat meer kunnen vertellen?
dovish
Geplaatst door de TopicStarter: 31-12-04 12:43
O, trouwens, ik kan me niet voorstellen dat het aan de kwaliteit van het kuil ligt, de andere zeven pony's op stal hebben nergens last van.
stekelroosje
Geplaatst: 31-12-04 13:58
Mischien heeft het te maken met de overgang van land naar stal ,of een 'virusje"opgelopen . Bij ons op stal heeft een paard een paar weken geleden hetzelfde gehad . Werd lusteloos ,wilde slecht eten ,koorts. De DA kon toen niet echt iets vinden . Ook sneller ademen ,maar dat kwam meer van de koorts . paard heeft toen ook een AB kuur gehad (en nog meer) maar ,het paard bleef koorts houden (AB moet binnen 2 dagen effect hebben) maar werd wel nog geprikt met AB als 'paraplutje' (voor als er alsnog een infectie zou bijkomen) Al met al heeft het paard 6 dagen met 40 graden koorts gestaan , en daarna nog een paar dagen met verhoging. Volgens de DA was het "gewoon' een virus en moest ze het uitzieken . Paard is nu weer helemaal gezond . Vraag de DA wat hij er van denkt ,en zeg gewoon eerlijk dat je bezorgd bent .
dovish
Geplaatst door de TopicStarter: 31-12-04 15:24
Ja, ze is weer geweest, de da. Ik was inderdaad bezorgd en volgens de da was dat terecht. Het is waarschijnlijk toch een bacterie geweest die even te sterk de overhand gekregen heeft. Hij is de laatste uren opgeknapt, had nog iets verhoging maar minder dan gisteren, en zijn ademhaling is minder snel en oppervlakkig dan vanmorgen. volgens de dierenarts moest hij nu het ergste wel gehad hebben, morgen komt ze nog wel weer om hem weer te spuiten. Zal een leuke rekening worden, 3 bezoeken waarvan twee weekendtarief... Maarja, dat krijg je met dieren.