aanhoudende diarree

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lariss

aanhoudende diarree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-04 23:47

Hoi,

ik heb een probleem.
Mijn Ijslander krijgt iedere winter diarree. Dit komt omdat ze dan niet meer op het gras staat maar hooi krijgt. Het probleem is dat er regelmatig behoorlijk wat schimmel in het hooi zit. Ik heb mijn paard staan bij iemand die alle ijslanders voert. Ik heb geen mogelijheid om haar apart te zetten en ook niet om haar zelf te komen voeren. Ze staat samen met 14 andere ijslanders en allemaal krijgen ze hetzelfde voer. De andere paarden hebben geen last van diarree. Ik heb haar al laten controleren door de dierenarts op zand in de darmen en op wormen. Maar de uitslag was negatief.
Zodra het voorjaar is en ze mag weer op het gras dan is het probleem voorbij. Maar dat duurt nog zo lang en ik wil haar NU helpen. Ik zet haar sinds 2 weken iedere dag een half uur op het gras ( het kleine beetje dat we nog hebben ) maar dat helpt helemaal niet.
Wie weet wat ik kan doen of kan voeren? Ik heb haar vorig jaar eiwitarme muesli gegeven maar dat hielp niet.
Ze heeft wel altijd schoon drinkwater.

Een andere stalling ( zodat ik haar zelf kan voeren met GOED hooi ) is geen optie. Ik heb haar namelijk gratis bij die mensen staan, en hier in de omgeving is niets betaalbaars te vinden, pensionstalling kost 300 euro en dat kan ik echt niet missen.

Kan iemand me alsjeblieft helpen want ik ben radeloos.

Bedankt!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 23:59

Lijnzaad misschien?

Voer jij trouwens wortelen? Die kunnen in te grote hoeveelheden laxerend werken en dus diarree veroorzaken.

lariss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-04 00:01

Hoi, bedankt voor je reactie.
Nee, ik voer geen wortelen.
Hoe moet ik lijnzaad gebruiken?
Ik heb mensen het wel eens horen hebben over van te voren koken. Is dat een vereiste?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 00:17

Hangt van je lijnzaad af. De paardendrogist heeft het in brokvorm, die kan je zo voeren. Ander lijnzaad moet je inderdaad koken.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 11:15

ik vraag me toch af wat ze nou precies binnenkrijgt aan voer, zou je het hier neer willen zetten?
denk idd dat er een verband bestaat tussen schimmel in het hooi en diarree

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 13:16

Hoi Lariss,

Schimmel in het hooi is hardstikke fout!! Onwijs ongezond. Geen wonder dat je paard aan de diarree is. Het is voor die andere paarden ook super slecht ook al hebben die dan geen diarree. Schimmels maken gifstoffen aan (mycotoxinen) die heel schadelijk zijn voor het lichaam, denk hierbij bijvoorbeeld ook aan de lever.

Je mag een paard nooit beschimmeld hooi, brood of wat dan ook geven. Je hoeft ook niet te proberen om de negatieve effecten van deze vergiften te compenseren door bijvoorbeeld lijnzaad te geven want lijnzaad neutraliseert de schimmels en hun gif niet.

Ik zou er dus voor zorgen dat er ander hooi gevoerd wordt of ik zou mijn paard ergens anders neer zetten als er niet te praten valt met de mensen die het hooi voeren.

Ik ben trouwens wel een voorstander van het voeren van (gekookt) lijnzaad. Zitten erg veel goede dingen in voor je paard en bovendien zal dat slijmerige dat je krijgt als je de lijnzaad kookt ook nog eventueel aanwezig zand uit de darmen meenemen het paard uit. Dat is voor 1 van mijn ponies vooral in de zomer erg belangrijk.

Succes,

Aline

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 17:10

krijgt het paard voordroog uit plastiek balen of gewoon hooi .Ik heb hier namelijk een jaarling staan die ik absoluut geen voordroog (zelfs van goede kwaliteit en heel droog) mag geven ,als ik dat wel doe dan loopt het zo uit z'en kont.Na een paar dagen op gewoon hooi werken zijn darmen weer normaal dus ik heb voor hem gewoon hooi gekocht terwijl de anderen voordroog krijgen.Als die mensen voordroog voeren kan je dan geen vrachtje hooi kopen bij een boer voor jouw paardje ,want lang aan de diarree is heel slecht voor je paard

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 07:54

Waarom koop je zelf geen hooi van goede kwaliteit?? Je schrijf dat je gratis bij deze mensen staat dus kan je van dat geld wat je zou besparen bij een andere stal hooi kopen....

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 10:40

dat hooi baart mij ook zorgen, ik zou toch eens met die mensen gaan praten want nu staat je paard je nog gratis maar als dit zo door gaat heb je straks helmaal geen paard meer dat is dan hoe irronisch dubbel gratis.
nee weg halen bij die andere en apart zetten goed hooi gaan voeren. misschien wat probiotic er bij geven die de darm flora weer wat stabeliseert, maar vooral niet zo door gaan want je paard gaat echt dood op deze manier

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 00:26

Ik durf bijna met enige zekerheid te zeggen dat jou paard WEL last heeft van schimmel in het hooi. Jij zegt dat er behoorlijk wat in zit, en het is niet ongebruikelijk dat paarden er diarree van krijgen. Dat beschimmelde hooi moet weggegooid worden, zoek dus de goede plukken er uit. Praat met de eigenaar van de stalling over ander hooi, of zorg zelf voor goed hooi, of zet je paard ergens neer waar hij wel goed verzorgd wordt. Dit kan niet en is alarmerend. Voedingssuplementen en andere brokken halen in dit geval niks uit. Dat is letterlijk dwijlen met de kraan open.