Mok

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Huntie

Mok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-04 18:04

Heej paardenliefhebbers,

Ik heb even een vraagje,
Ik heb een tinker en die heeft altijd veel last van mok.
Ik heb nu van de dierenarts een prima middel om er vanaf te komen, maar zit nog met één vraag: Weten jullie of mok besmettelijk is?
Ik zelf denk van niet, aangezien het meestal onder de kogel zit en niet op de plekken waar de paarden elkaar aanraken en volgens mij ligt het vooral aan het weer, vooral het vochtige weer en aan het schoonhouden van de stal, ook denk ik dat het bij sommige paarden een soort terugkerende bacterië is die ze gewoon in zich hebben, maar goed..
Ik hoop dat iemand er iets over weet!!

Groetjes Marieke

tenemieken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 18:26

ik heb weleens gehoort wat het besmettelijk is.
als er schilfertjes ofzo afvallen van de mok en een ander paard loopt erin en het blijft aan zen hoeven ofzo hangen en het komt met de huid in contact zou het besmettelijk zijn. weet niet of dit helemaal klopt maar het zou best wel kunnen.

wezentjeu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 18:36

het is niet direct besmettelijk hoor.. omdat er geen onmiddellijk contact is.. sommige paarden zijn mokgevoeliger dan andere, die paarden hebben dan ook langer / vaker last van mok.. wanneer je je paard in de weide zet of in een modderige bak/omgeving rijdt, wordt de kootholte nat en week en is het makkelijker voor de bacterie om aan te vallen.. het beste is uitwassen en dan verder behandelen met mokzalf.. check wel dat je paard droog staat en dat haar benen goed drooggemaakt worden.. met een tinker is het eigenlijk mss beter om het overtollige haar aan de kootholte af te knippen (zo neemt het niet zoveel water op)

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 00:13

mok kan weldegelijk besmettelijk zijn, via het land(erg weinig voorkomend) of het word overgedragen door mensen en of borstels..
mok ontstaat meestal door nattigheid ja, daarom goed droog houden (lees: altijd ff met een doek in de kootholtes, en voordat ze weer op een natte ondergrond staan insmeren met iets vettigs, dat stoot nattigheid af (uierzalf ofzo) ..

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 04:03

zolang je paard geen verzwakte huid heeft, geen wondjes heeft is mok echt niet besmettelijk, als je paard dat wel heeft is de kans zowiezo vrij groot dat hij/zij het krijgt.. het is niet zozeer een besmettelijk iets zoals een virus oid...
Mok wordt veroorzaakt door bacteriën die zich normaal gesproken ook op de huid van een paard bevinden en op een gezonde sterke huid geen problemen veroorzaken. Op een verzwakte en/of weke huid zien de bacteriën echter kans om zich overmatig te vermeerderen. Door deze overgroei wordt het bacteriële evenwicht op de huid verstoord, met als gevolg een ontsteking van de huid. De oorzaken voor het ontstaan van een verweekte en gebarsten huid zijn zeer divers en variëren van opspattend zand tijdens de training tot een insectensteek, bepaalde planten in en om de wei, zonnebrand, een schimmelinfectie, schurftmijten, een vieze stal en natuurlijk vocht. Aanhoudende vochtige omstandigheden maken de huid zacht en week. Bij vocht denken we vaak in de eerste plaats aan regenachtige dagen en modderplassen in de wei, maar een natte stal is vaak nog veel erger; de ammoniak uit urine kan de huid zodanig aantasten dat deze verweekt en minder weerbaar wordt. Ook een buitenrit over bospaden met droge takjes, een schelpenpad of dicht langs struiken kunnen kleine wondjes veroorzaken. Minder bekend maar zeker niet onbelangrijk is een te grondige poetsbeurt van de benen met een te harde borstel. Naast deze uitwendige oorzaken, kan de afweer van de huid ook verzwakt zijn door oorzaken van binnenuit, zoals een overgevoeligheid voor eiwitten of een teveel aan lichamelijke afvalstoffen in het lichaam.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 11:13

bij paarden met mok raad ik toch altijd aan om de afweer ook op te krikken, voer een goed vitamine supplement bij.

verder ga ik mee met wat de anderen zeggen..

Maaikelove

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 12:10

Mok is zeker wel besmettelijk!!
Maar het waait niet over van de ene naar de andere stal, of zo iets dergelijks. Maar door bijv. een handdoek ofzo waarmee je zijn benen hebt afgedroogd en als daarna iemand anders dezelfde handdoek voor zijn/haar paard gebruikt!! En dat geld wel voor alle spullen volgens mij die er in aanraking mee zij gekomen

mellylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 10:12

het is ook besmettelijk als je eerst met je vinger in de ene kootholte gaat en zonder je vinger af te vergen in een andere kootholte te gaan! dan ontstaad er ook mok in het andere been .

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 12:40

mellylover schreef:
het is ook besmettelijk als je eerst met je vinger in de ene kootholte gaat en zonder je vinger af te vergen in een andere kootholte te gaan! dan ontstaad er ook mok in het andere been .

dat kan, maar meestal gebeurd dat niet. de andere kootholtes moeten dan ook al een dunne huid hebben, willen ze echt daar ook mok krijgen. als de huid daar gewoon *gezond* is, dan is er vaak genoeg weerstand om mok daar te voorkomen.

carlos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 17:06

mijn pony heeft ook vaak last van mok! maar zyn wei -maatje heeft nooit mok! dus het is niet meteen zo besmettelijk, maar wel als je eerst aan de mok zit en dan aan andere paarden volgens mij

Ferroowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 11:17

Niet extreem besmettelijk als je maar goed de handen wast voor je een andere pony gaat poetsen en niet dezelfde spullen gebruiken.. Het is wel zo dat de ene pony bevattelijker is dan de ander en daarbij is het ook nog eens moeilijk te verhelpen...

FeLaRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 16:26

Op mijn vorige stal hadden zomers ineens alle paardenmok! Mijn paardje had nooit eerder mok gehad. Ik geloof zeker dat het besmettelijk is.

Koortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 16:54

Jantien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 20:12

Ook deze kan op slot, zie het sticky.