Hondsdolheid (Rabies)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marleen_

Hondsdolheid (Rabies)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-04 13:15

Zoals sommige weten ga ik voor 5 maanden naar zuid-afrika nu ben ik bezig met alle inentingen en ik wordt ook tegen hondsdolheid ingeent (komt veel voor in afrika, dieren worden namelijk zelden tegen rabies ingeent) dus het risico is gewoon groot als ik geen inenting neem, want als ik een beest zie dan moet ik altijd even een aai geven nou ja je kent het wel.
Nu vraag ik me dus af kunnen paarden ook besmet raken met het rabies virus, want ik ben echt van plan om daar te gaan paardrijden alleen als ze het virus kunnen krijgen moet ik er nog eens goed overnadenken, ik bedoel ik ben dan wel ingeent maar als ik een bijt krijg of het paard likt (toevallig op een wondje) dan ben je de banketstaaf om het zomaar even te zeggen, je moet dan binnen 24 uur een tegengif krijgen dat is op zich geen probleem maar het is altijd maar de vraag of het ziekenhuis in mijn geval in kaapstad op dat moment tegengif heeft zo niet dan is de kans aanwezig dat ik in een kist naar nederland teruggaat klinkt behoorlijk cru ik weet het.
dus kunnen paarden hondsdolheid krijgen???? Verward

ushi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 13:20

Volgens m'n moeder wel. Moet je anders even bij google kijken ofzo.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 17:09

Vraagje voor de DA?
Ik heb echt geen flauw idee.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 17:15

Als je ingeënt bent, ben je beschermd tegen die ziekte, want je hebt antistoffen. Rabiës is geen gif waar je tegengif voor moet krijgen.Als je ingeënt bent, is het dus geen probleem als je gebeten wordt, en likken op een wondje is zowiezo al geen probleem.
Ik weet niet waar je deze verhalen vandaan hebt, maar er klopt niks van
Een paard kan trouwens wel rabies krijgen.

Mikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 18:23

Ieder dier en mens kan hondsdolheid krijgen. Dus ook paarden. Als je goed ingeent bent (3 keer een enting halen!!!) ben je goed beschermd.
Ben je niet geent en wordt je wel gebeten: dan moet je snel antilichamen krijgen. Heel duur en in die landen bijna niet te verkrijgen. Als inenten geadviseerd wordt zou ik het zeker doen.
Als je hondsdolheid krijgt, ga je dood. Er is nog nooit iemand geweest die er van genezen is. (tenzij ze het nog niet echt hadden, maar wel gebeten waren oid)
Ik zou mijzelf echt laten inenten als ik naar een gebied ging waar het veel voorkomt. Als je een weekje op vakantie gaat, kun je nog wel tegen je zelf zeggen, aai die dieren niet, dan is het risico wel heel erg klein als je het krijgt. Maar bij een langere periode wordt je snel wat lakser.
Ik heb een keer een video gezien van dieren EN mensen met hondsdolheid..... We hebben toen met zijn 6-en afgesproken dat mocht 1 van ons hondsdolheid krijgen, iemand anders maar een beetje moest uitschieten met het"roze spul". Ik hoop dat dit genoeg zegt...

Marleen_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-04 21:31

Billy schreef:
Als je ingeënt bent, ben je beschermd tegen die ziekte, want je hebt antistoffen. Rabiës is geen gif waar je tegengif voor moet krijgen.Als je ingeënt bent, is het dus geen probleem als je gebeten wordt, en likken op een wondje is zowiezo al geen probleem.

tegengof is het verkeerde woord maar je moet iets krijgen binnen 24 uur alleen ben ff de naam kwijd, heb ik namelijk van de travel clinic gehoord dus zij zullen het best wel weten neem ik aan.

ik wordt idd nu ingeent (3 prikken) wordt ik eventueel gebeten of gelikt op een wondje (met zegt dan dat je ook rabies krijgt want het komt toch in je bloed ofzo) dan moet je binnen 24 uur zowiezo nog 2 prikken hebben, nou ja het zal wel, ik ben ook geen medicus.
in iedergeval bedankt iedereen.

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 09:14

Ieder warmbloedig dier (dus ook een mens) kan rabies krijgen, als er niet, voldoende, gevaccineerd is. (Koudbloedige dieren weet ik trouwens niet).

Ik heb in het buitenland, een paar maal hondsdolle dieren gezien (honden in mijn geval) en geloof me, die ga je echt niet aanhalen.

Een dier wat nog maar net geinfecteerd zou zijn, is nog niet agressief (althans niet door de rabies) en een dier wat de infectie al wat langer heeft, vertoont dermate agressief gedrag, dat je daar vanzelf uit de buurt blijft.

Kijk idd maar eens met google, of je er iets meer over kunt vinden en wat de symptomen zijn. En laat je tevens goed voorlichten bij de artsen, waarvan je ook de entingen krijgt. Ook waar het eten en drinken betreft.

Er zijn in dat soort landen, vaak ook nog problemen op het gebied van schoon drinkwater. Dus geen kraanwater drinken, geen fruit of voedsel van onbepaalde herkomst (kraampje langs de weg) etc.

Marleen_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-04 11:34

ik zal eens op google kijken inderdaad een goede tip. uiteraard blijf je uit de buurt van agresieve dieren maar het grootste risico loop je gewoon bij dieren die net besmet zijn geraakt, dat wordt goed opletten

September

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 10:58

een paard kan hondsdolheid (rabbies) krijgen. een erg nare ziekte, maar als je paard ingeent is hoef je nergens bang voor te zijn.

LindaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 16:58

Ja, paarden kunnen, net als alle zoogdieren, rabies krijgen.
De kans dat het paard waarop jij rijdt in Afrika rabies heeft is echter heel klein. Een paard is namelijk heel gevoelig voor rabies. Soms begint de ziekte met alleen speekselen, maar binnen drie dagen verergeren de symptomen dramatisch, en de meeste paarden gaan binnen vijf dagen dood.
De kans dat een paard met rabies zo gezond is dat jij er op kan rijden, is dus minimaal.

Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 17:40

Billy schreef:

Dat is niet helemaal waar!
Ik ben ook geënt tegen rabies (ben in Mongolië geweest). Maar deze entingen bieden géén volledige bescherming! Als je gebeten o.i.d wordt door een hondsdol dier, moet je zo snel mogelijk naar het ziekenhuis, anders kan je alsnog overlijden. Het is alleen zo dat je omdat je geënt bent, minder behandelingen nodig hebt als dat nodig is. Het is dus wel veiliger.

Maar ik zou niet echt bang zijn dat je op een hondsdol paard terecht komt. Ik denk niet dat je op zo'n dier gaat zitten Tong uitsteken volgens mij zie je dat wel hoor! ik heb in Mongolië ook gewoon lekker gereden en honden geaait.

mooneyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 21:22

een hondsdol dier, is idd erg agressief,

dus een wild dier dat zich vreemd gedraagt wat je normaal overdag niet ziet, of juist normaal gesproken schuw is, BLIJF UIT DE BUURT. die kunnen rabies hebben want zulke dieren worden agressief. ik zat bij de lessen van dierenarts, het is geen fijne ziekte voor de dieren ze gaan altijd dood.

en ja alle warmbleodige dieren krijgen het, katten honden ect.

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 10:43

alle ZOOGDIEREN kunnen rabies krijgen.
er is geen anti-gif voor. Iemand met rabies zal altijd doodgaan, uit zichzelf of euthanasie i.v.m. grote besmetting.
als je goed geent bent, ben je immuun voor rabies en kan je het niet krijgen ook al bijt een hond met rabies jou.

besmetting vindt plaats door vooral beten en uitwisseling van lichaamsvocht.
het kent 3 stadia: als eerst verandering in gedrag, afwezigheid
als tweede hangende onderkaak waardoor kwijlen, weglopen en agressie (deze agressie helpt de verspreiding)
als derde verlammingsstadia en dood treedt in

mooneyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 13:47

als je gebeten bent door een dier kun je binnen 24 uur nog voorkomen dat je ziek wordt door inenting en een hele reeks erna.

Mikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 16:50

Als je gebeten bent door een dier wat verdacht is van Rabies zullen ze je echt niet gaan enten hoor. Het duurt te lang voor de enting werkt en je zult al dood zijn. Je moet zo snel mogelijk anti-sera hebben (dus tegen-gif is er WEL!) Enten gebeurd alleen maar preventief en niet curatief (bij tetanus kan het wel, maar rabies helaas niet. Het tegen-gif is nogal duur...)
Ik denk dat mooneyes in de war is met Tetanus.

mooneyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 20:20

nee ik ben in de war met het woord inenten en antis sera dat bedoelde ik. die anti sera moet ook daarna nog vaker gegeven worden.