Mager(der) door wisselen...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jemawi

Mager(der) door wisselen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-04 20:25

Jewel is nu aan het wisselen. Heb ik al een eerder topic over geopend, maar nu rijst mij weer een andere vraag te boven Haha!

Ik vind dat ze te mager wordt, kan het wisselen dat dusdanig beïnvloeden?
Het gaat nu best wel hard eigenlijk, en aangezien het best koud en rot weer is, heeft ze haar weerstand en vetreserve hard nodig, ze staat gewoon dag en nacht buiten. De DA gaf laatst ook al aan dat ze niet minder moest worden, maar ik dacht dat het wel los zou lopen.
Ze krijgt nog steeds haar gewone dagelijkse brokjes, niet meer, niet minder en normale hoeveelheid hooi.

Iemand tips wat ik haar bij kan geven? Het moet ook weer niet te gek worden, ze is een welshje en heeft ook weer niet zo denderend veel nodig, maar ik vind dat ze nu wel te mager wordt.

Wat doen jullie daaraan? En, kan het überhaupt wel door het wisselen komen?

Lindaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 21:06

het kan heel goed door het wisselen komen dat hij niet eet, of slecht eet, maar dat die mager wordt door het wisselen? dat weet ik niet, als die wel gewoon eet en toch mager wordt zou je toch eerder aan wormen dneken, weet niet of dat al uitgesloten is,
maar wat jij zegt met je brokken en hooi.. je mag je pony swinteres wel wat meer geven als da tej zomers doet hoor!
swinters hebben ze in de wei ook veel minder te eten en nu met die regen en sneeuw hlmaal, en een welsh zeg je heeft het niet egt nodig?
die kna dat juist echt wel een beetje gebruiken hoor! die kunnen het juist nodig hebben.

Semra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 22:19

Het kan door het wisselen komen, maar kan ook een andere medische oorzaak hebben. Ook de kou doet een hoop. Als ze dag en nacht buiten staat mag ze idd wel wat meer te eten krijgen. Je kan eventueel slobber bij voeren om ze dikker te krijgen. Ik maak het altijd zelf: Gekookte lijnzaad met zemelen, maisvlokken en nog wat water.

Popkjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 10:50

Mijn eerste vraag was eigenlijk ook... Eet ze al het eten dat ze krijgt op?? Als ze last heeft van het wisselen, kan het zijn dat ze minder gaat eten... Maar als ze alles opeet en ze wordt toch magerder heeft het niks meer met het wisselen te maken... Dan krijgt ze ofwel te weinig voeder (dit varieert van paard tot paard, sommige zijn dadelijk te dik, andere krijg je niet snel te dik) ofwel is er inwendig iets mis (ik denk bijvoorbeeld aan wormen,... om dit uit te sluiten kan je best de dierenarts eens laten langskomen)

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 10:58

Ja, dit kan wel degelijk door het wisselen komen.

Laat de veearts het gebit even nakijken, want door het wisselen kunnen er snel behoorlijke haken op de overige kiezen ontstaan, ook kan het zijn dat er nog doppen op de nieuwe kiezen zitten, of dat er een aantal melktanden/ kiezen "los staan".

Al met al, zat pijnlijke redenen, waardoor ze haar voer, waarschijnlijk wel zal opeten, maar slecht kauwt en daardoor niet tot een optimale spijsvertering komt en dus vermagert.

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-04 11:05

Ze heeft van het najaar wel wormen gehad, maar ga er eigenlijk vanuit dat dat over is. Ze ziet er weer gezond uit en maakt een fitte indruk. Misschien niet onverstandig om dat toch nog even na te laten kijken.

De brok die ze krijgt heb ik wel controle op, ik voer ze altijd alledrie tegelijk, maar hooi gooi ik in het land. Daar ga ik niet op staan te wachten of dat op is. Het zou natuurlijk kunnen, omdat ze minder snel eet, ze te weinig krijgt, omdat de andere paarden haar dan voor zijn.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 12:32

Ontwormen moet je iedere 6 tot 8 weken doen da's wel belangrijk anders kan ze ze zo weer hebben zeker op de wei.
Door het wisselen kan het gebit veranderen waardoor eten pijn doet dus ik zou zeker door een tandarts of DA het gebit goed laten nakijken op doppen haken wolfstanden Etc.
Met de kou heeft ze ook wel wat extra eten nodig. Ik zou haar gewoon zoveel hooi geven als ze op kan (als ze het ook eet) Of haar toch even naar binnen halen en na het rijden even een half uurtje extra nemen om haar wat extrahooi te laten eten.
Een vitaminekuurtje wil ook nog wel eens helpen.

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 12:50

De winter doet erg veel met betrekking tot de conditie van je paarden. Het gras, voorzover het er nog staat, zit niks meer in. Warm blijven kost meer energie dan je denkt...
Onze paarden hebben 's winters meer voer nodig dan 's zomers, terwijl er 's zomers veel harder gewerkt wordt.

=> Je blijft er "dus niet op wachten" om te kijken of ze wel genoeg hooi krijgt? Hm, vreemd. 99% van goede dierenhouderij is observeren. Staan kijken dus: Is iedereen fit, eten/drinken ze wel genoeg, etc.etc. Ik zou er dus mooi wel bij gaan staan om te kijken of ze niet bevreten wordt door de grote paarden.

Ik kan je overigens bijna garanderen dat ze bevreten wordt als ze lager in rang is dan die grote paarden. Ook als er met het gebit niets mis is zal ze niet tegen de grote paarden op kunnen vreten, en nu is ze nog aan het wisselen ook.....
Ik spreek trouwens uit ervaring want ook wij hebben welshjes in allerlei leeftijden en grote paarden.

Succes met het nemen van de juiste acties. Ik zou dat trouwens ook meteen doen want het is niet echt de tijd van het jaar om te wachten met iets veranderen als je pony zo snel af valt.

Groetjes,

Aline

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-04 13:16

Haar gebit is iig 2 weken geleden nog nagekeken en de DA adviseerde met om het zelf goed in de gaten te houden, en over een maand terug te komen. Dat lijkt me toch prima? Kan toch moeilijk om de drie dagen naar de praktijk gaan om te laten kijken of alles goed gaat?

Daarnaast, ik ontworm iedere 2 maanden, ben daar heel secuur in. Toch had ze van het najaar wormen, hoe dat kan, tja, ik weet het niet. Misschien een verkeerde kuur gebruikt o.i.d. Ze lijkt er nu iig vanaf te zijn, als ze ze heeft, moet je dat toch kunnen zien aan je paard lijkt me?

En, als ik mijn paarden hooi geef, kan ik toch moeilijk buiten blijven staan totdat ze het op hebben? Dit snap ik even niet.
Meestal verdeel ik het gewoon in drie hopen en staan ze alledrie bij één hoop hooi te knabbelen. Ik ben het met je eens dat het om observeren gaat, en dat doe ik ook wel, maar naar mijn mening wordt ze niet bevreten. Mijn oudere merrie hangt wel aardig de baas uit, maar daar laat ze zich niet door wegjagen, is me wel vaker opgevallen.

Ik zal contact opnemen met mijn DA, lijkt me in dit geval het beste.

Bedankt voor jullie reacties iig Knipoog

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 20:01

kijk even of ze even snel eet als de anderen paarden. om precies te zijn vergelijk haar kauwtempo met dat van de anderen. kijk of er iets uit haar mond valt.

mijn oude ruin kauwt zeker half zo snel als mijn andere paarden. dit is geen probleem omdat hij toch de baas is en niet te kort komt. bovendien staan mijn paarden s'nachts op stal waar ze hun eigen portie op kunnen eten.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 20:04

Wat heel goed zou kunnen is dat het paard een groeispurt ondergaat Haha! Haha! Haha! En daar worden ze vaak even iets dunner van