Vandaag ontdekte ik bij mijn kleine shetlandertje dat hij tussen z'n hoofd en voorbenen allerlei kale plekken heeft met soms wat korstjes. Hij was constant aan het rollen en schuren tegen het hek, ook met z'n achterbenen. Het was me dus duidelijk dat hij enorme jeuk had, maar nou heb ik nog nooit een paard met schurft gezien dus zou dit het kunnen zijn? Of misschien vlooien ofzo?
muiszje
Geplaatst: 29-12-04 21:22
hmm ff DA laten komen. waarschijnlijk asviseerd hij wassen met imaverol als het indd schimmel of schurft is...
de korstjes en kale plekken hoeven niet per se *de mogelijke schimmel* te zijn, dit kan ook DOOR het schuren zelf..
Morrie
Geplaatst: 29-12-04 22:06
tegen schurft helpt geen Imaverol, daar moet de DA met andere middelen voor komen.
Schurft moet je wel snel bij zijn, anders kan het Einschuss worden (soort bloedvergiftiging).
Morrie had het afgelopen voorjaar op de achterbenen, die moest ik 2 x wassen met betadinescrub en 2 weken inspuiten met CTC spray en hij kreeg antbiotica en nog 2 andere spuiten......
Kitten
Geplaatst: 30-12-04 11:06
Smurf, de (been)schurft waar jij mee te maken gehad hebt, is een heel ander verhaal, dan "gewone" schurft. Van het laatste krijg je geen Einschutz.
Idd even de veearts vragen, want afgezien van schurft, kan het ook nog "mijt"of "luizen" betreffen, helaas bij Shetjes een vaak voorkomend probleem, die echter weer anders behandelt moeten worden, dan schurft.
Pas je overigens wel op, want alle 3 hierboven genoemde dingen, zijn ook overdraagbaar op andere dieren en mensen!!