toch een losse knieschijf

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

charlieb

toch een losse knieschijf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-04 09:54

Ruim een half jaar geleden liep mijn shet onregelmatig. Het bleek een losse knieschijf te zijn. Op advies van VA hebben we hem zo min mogelijk kleine wendingen laten lopen en hij ging steeds beter lopen. De laatse 2 maanden zagen we niets meer aan hem hij liep ontzettend zuiver. We dachten dat we de banden goed stevig hadden gemaakt en hij mocht weer alles doen. Hij liep beter als ooit, tot gisteren. Mijn dochter was aan het draven in de berm en stak een inham over met stoeptegels. Er lag een tegel los die door zijn gewicht helemaal ophoog vloog, direct stond hij stil op 3 benen. Echt veel pijn had hij niet want hij begon gelijk te grazen maar hij wilde zijn been niet belasten. We waren ons rot geschrokken. Ik voelde aan zijn knieschijf en hij trapte opzij (toch geen lekker gevoel) en gelijk kon hij weer op 4 benen staan. Nu vermoed ik dat zijn schijf ernaast lag en door die trapbeweging opzij er weer in is geschoten. Mijn dochter heeft er ongeveer 10 minuten naast gelopen maar hij liep gewoon goed ook toen ze er op ging zitten zagen we niets. We zijn dus niet helemaal terug bij af maar dit heeft hij nog nooit gehad en we zijn bang dat het vaker gaat gebeuren. Wie heeft hier ervaring mee?
Poeh lang verhaal geworden maar ik wilde het zo duidelijk mogelijk opschrijven.

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 11:32

Ja, één van mijn pony's heeft het ook een tijdje gehad.
Na maanden training die jij beschrijft ging het ook weer ineens mis.

Op het laatst heeft hij een spierversterker ingespoten gekregen, (daar hebben we zo lang mogelijk mee gewacht om hij als de dood is voor de DA en prikken) en hij heeft homeopatische druppels gekregen.
Kan het nog wel even opzoeken wat het precies was als je dat graag wilt weten. Het heeft iig wel enorm geholpen.
Hij is sterk verbeterd, maar blijft er toch altijd wel een beetje last van houden denk ik. Het is nu eenmaal een zwakke plek wat vaker voorkomt bij dit soort pony's. Is me verteld tenminste.

We blijven veel rechte stukken rijden en de training volhouden. Onze pony is bedoeld voor recreatie en word dus veel buiten gereden.
Wendingen enz. schijnen idd uit den boze te zijn.

Misschien zou een spierversterker in combinatie met drupppeltjes én de juiste training helpen. Als je meer wilt weten, hoor ik het wel.

Succes Knipoog

charlieb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-04 12:21

Ja ik zou graag willen weten wat dat voor spul is. We houden het in de gaten en als het vaker gebeurd moeten we daar misschien wel op over stappen. Wij gebruiken onze shet ook recreatief, veel buiten maar ook af en toe dressuurmatig in de bak om hem soepel te houden. ik had ook al gehoord dat dat vaak voorkomt bij shetjes.

radje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 16:23

hoi wij hebben een pony gehad die ook last had van de knieschijf dan krijgt ie testostron, daarmee moet ie aan het werk om de spieren steviger te maken, de hoefsmid kan ook anders kappen en als laatst kan je een peesje door laten snijden in de knie en daarna kan hij alles weer ook springen onze pony was voledig genezen groetjes radje

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 16:34

Charlieb,

Ik heb het even voor je opgezocht. De druppels heten Osteocur van het merk Simucur. Beschrijving op het etiket: Osteocur is een homeopatisch middel ter ondersteuning van het beenderstelsel. Osteocur is geïndiceerd bij botaandoeningen die gepaard gaan met woekeringen of veranderingen in de botstructuur.

En, wat me nu net te binnen schiet, vraag aan je smid of hij/zij achter wat extra bij kan vijlen, zodat je shet wat "x"-benig komt te staan. De achterhoeven worden dus aan de binnenkant extra bijgevijld, dat hebben wij toen ook gedaan, ook dat heeft geholpen.

Hoop dat je hier wat aan hebt!

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 18:55

hmm las dit topic even door en dacht meteen aan een paard dat bij mij op stal staat. Wanneer hij op stal gaat, draait hij zichzelf geregeld vast. Het is altijd het zelfde been (achter) en ik geloof dat het er gewoon 'uit schiet'' Ik weet niet of dit hetzelfde is als wat jij bedoeld, maar ook bij hem is het zo dat wanneer het weer 'terug schiet'hij er geen last meer van heeft.

Heb al eerder gehoord over homeopatische druppels of pezen door snijden, maar weet iemand hier meer over? (pezen door snijden) En lijkt dit op wat jouw shet ook heeft? Hier gaat het om een halfbloed arabier.

charlieb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-04 19:15

Ja het klinkt hetzelfde. Het is bij mijn shet ook zo dat als je je hand op zijn knieschijf legt en je zet hem en stukje om of laat hem even lopen dan voel je zijn schijf bewegen. In een zomervacht kan je het ook zien. Dit liet de DA mij voelen, eng gevoel hoor. Eerst kon je het zelfs horen maar dat is nu niet meer zo gelukkig, het is dus wel beter geworden. Nu maar hopen dat eenmalig was. Pezen doorsnijden vind ik erg drastisch ik zou het eerst op een andere manier proberen. Trainen, anders bekappen, medicijnen en als dat allemaal niet mocht helpen dan pas de pezen doorsnijden. Dit is de volgorde die ik aan gaat houden.Veel succes.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 19:33

nou het is sowieso niet mijn paard, dus ik ga er helemaal niets mee doen, maar kan wel eens doorgeven wat jullie zoal gebruiken qua medicijnen. Geloof dat hij wel al wat meer binnendoor was gezet. En die pezen doorsnijden is ook niet echt mijn favo ding. Die zitten er niet voor niets, dus in mijn ogen ga je daar niet zomaar in snijden..

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 23:57

Dit paard moet Tendo-cure hebben ipv Osteocur.
Tendo-cure (VSM) versterkt de banden en pezen en dat is het gene wat hij nodig heeft.
Ben er zelf zeer enthousiast over.

charlieb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-04 13:40

Zou tendo-cure dan voor Mini ook niet beter zijn ipv. Osteocur. Ik denk dat hij beter baat zou hebben bij stevige banden. Denken jullie ook niet?

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 13:43

Vreemd...heb ik dan het verkeerde gekregen?

charlieb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-04 13:46

Het is wel raar ja, maar als het zo goed geholpen heeft maakt het niet toch? Ik schrijf in ieder geval allebei de namen op en dan kan ik altijd beslissen wat ik zal geven.

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 16:17

lees van allebei even de bijsluiter en kijk wat het beste bij het beeld past.