Gezocht: adres waar je mineralen los kunt kopen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kendra

Gezocht: adres waar je mineralen los kunt kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-04 00:11

Ik voer onze drachtige merries in de laatste maanden van de dracht merriebrok, maar vind dat niet altijd noodzakelijk. Ik heb eigenlijk alleen maar extra koper en zink nodig. Nu zat ik me af te vragen: weet iemand ook een adres waar je dit soort mineralen 'los' kunt kopen, dus zonder die 125 vitamines er in die toch niet nodig zijn?
(moddies: weet niet of dit op medisch hoort??)

esther82

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 09:00

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 11:22

Kendra schreef:
Ik voer onze drachtige merries in de laatste maanden van de dracht merriebrok, maar vind dat niet altijd noodzakelijk. Ik heb eigenlijk alleen maar extra koper en zink nodig. Nu zat ik me af te vragen: weet iemand ook een adres waar je dit soort mineralen 'los' kunt kopen, dus zonder die 125 vitamines er in die toch niet nodig zijn?

Hoe weet je zeker dat je merries alleen koper en zink nodig hebben?

er zullen vast losse mineralen te koop zijn..via orthica(weliswaar voor mensen) misschien?
Anders de paardendrogist.

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 14:50

Wat dacht je van Beta-caroteen voor de ontwikkeling van het veulen, of kaluim en natrium voor de ontwikkeling van de spieren of vitmaninen B en C voor de ontwikkeling van het autoimumsyteem. Alleen koper en zink is echt niet voldoende. Als ik jou was zou ik toch gewoon merriebrok blijven voeren. Dit is helemaal specifiek uitgeballanceerd voor dragende EN ZOGENDE merries voor een optimale ontwikkeling van het veulen tijdens en na de dracht. Het is bovendie ook goedkoper dan allemaal losse voedingssupplementen toe te voegen. Bovendien zou je de juiste dosering moeten weten, want bij teveel of bij te weinig kunnen er zeker complicaties optreden. Met andere woorden, wat jij van plan bent, raad ik je af.

wizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 19:46

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 21:01

tja, meningen zullen dus verdeeld zijn.

Als je kiest voor een merriebrok, moet je wel 3 tot 5 kilo brok voeren, om aan de juiste verhouding vitaminen- mineralengehalte te komen.

Mijn merries hebben snel de neiging te vervetten, dus kies ik voor 2 x per dag 1 kilo brok (Havens Derby) aangevuld met kompleet plus te koop bij de paardendrogist (deze maand nog in de aanbieding)

Ik weet dan zeker, dat ze in ieder geval voldoende binnen krijgen. Ik denk niet dat ik duurder uit ben.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 22:41

Kendra schreef:

Sorry hoor, maar hoe kom jij aan je wijsheid? Geef gewoon merriebrok, daar is veel onderzoek naar gedaan en door zelf te gaan "klooien" (ja sorry, maar zo zie ik je plan) kan je de dieren (inclusief de ongeboren) die van JOU afhankelijk zijn nog schade toebrengen ook. Geen antwoord op je vraag dus van mij, maar wilde hier beslist even op reageren.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-04 15:11

Mm het gaat om een merrie die erg weinig wordt gebruikt, ze krijgt dus weinig brok. Ik moet haar dus relatief erg veel brok geven om aan de gehalten te komen. En volledige supplementen zijn gewoon erg duur. Voor het overige ben ik heus niet zo'n experimenteer-beest, maar ik ben gewoon een aantal dingen aan het uitzoeken. Wij voeren onze schapen bijvoorbeeld ook al jaren 'losse mineralen', en zijn daarmee echt veel goedkoper uit dan door blokken, brokken of wat dan ook te kopen.
Paars: ik ben de laatste die maar wat gaat zitten klooien, ben juist heel zorgvuldig aan het uitzoeken hoe het zit. Ik ben ervan overtuigd dat een heleboel mengvoerfabrikanten de angst die jij verwoordt (schade toebrengen aan je ongeboren veulen) gebruiken om erg rijk te worden.
Onze veulens en jaarlingen krijgen podo - niks mis mee, maar ook daarvoor geldt dat het dure handel is. De 'wijsheid' vind je door veel te zoeken op Engelse en Duitse sites, waar meer mensen bezig zijn met deze problematiek en je vele wetenschappelijk onderbouwde artikelen kunt vinden. Ik heb ze zo niet voor handen, maar ik kan ze wel even voor je zoeken als ik wat meer tijd heb.

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 21:41

Waar ik even nieuwschierig naar bent, welk merk merriebrok je geeft.
Van de meeste merken weet ik de smanstelling, dus ik kan voor je kijken of er een geschiktere merriebrok voor jouw situatie is. (dit kan per paard verschillend zijn)

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-04 12:32

Ik voer Equiral stud, maar die hebben zelf geen merriebrok, dus dan stap ik over op merriebrok van Pavo, of ik blijf Equiral voeren met Podo erbij ( op advies van de fabrikant). Maar nogmaals: het gaat hier vooral om een merrie die alleen een beetje lui staat te wezen in het land en die vrijwel geen brok krijgt.

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 23:29

Mijn advies is om WEL merriebrok te voeren. Pavo is een heel goed merk allen je betaald ook voor de naam. Havens en Horsefood heeft kwalitatief ook goede producten en zijn wat goedkoper. Maar welke je kies is vaak ook persoonlijke voorkeur. De fabrikant geeft ook vaak aan hoeveel je moet voeren bij geen, lichte, matige of zware arbeid. Eventueel kun je nog mare plus of mare care bijvoeren.