kale plekken door deken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jeanette

kale plekken door deken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-04 20:31

Mijn pony heeft kale plekken op de flanken en lies. Vorig winter had ze dit ook al en de DA zei toen dat de deken te klein was en dat die schuurde op die plekken. Ook was het beter voor haar als ze een soort hengstendeken kreeg. Die hangen nl recht naar beneden. De buikkoorden gaan door de deken voor je ze vast maakt.

Zo'n deken heeft ze nu op en een maatje groter dan voorheen, maar na een paar weken met deken kreeg ze weer van die kale plekken. Vooral aan de rechterkant.

Het ziet er niet uit als schimmel of iets dergelijk. Heb vorig jaar de plekken ook behandelt met imaverol, maar dat hielp niet. Op de plek die kaal is, is alleen de vacht verdwenen.

Iemand een idee wat dit kan zijn.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 20:58

mijn paard heeft ook kale plekken maar dan bij zn schouders, puur door t schuren van deken tijdens bijv. lopen...
niets ergnstigs alleen niet zo mooi... heeft de jouwe er last van dan

jeanette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-04 21:16

Nee ze heeft geen kale plekken op de schouders door het schuren van de deken. Deze kale plekken heeft ze op de flanken en lies

sharonlisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 22:36

Als je paard schuur plekken heeft van je deken is je deken niet goed en moet je echt een andere halen, je deken kan bijvoorbeeld te klein zijn.
Het schuren gaat steeds veder en komt uitop de huid.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 00:07

Rambo deken halen, nooit meer last!

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 00:40

ik vind het wel een onlogische plek voor dekenschuurplekken..
Heb je er een foto van ?

ijsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 09:33

hoi mijn paard kreeg kale plekken op zijn schouders,hij heeft waarschijnlijk last gehad van mijten of van het warme weer met zijn dikke wintervacht ,ik ben hem nu aan het behandelen met speciale shampoo en ik smeer elke dag zonnebloemolie op de plekken,helpt echt heel goed en is lekker goedkoop

jeanette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-04 10:29

Ik heb helaas geen foto van de kale plekken. Zou hem ook niet op bokt kunnen krijgen. Weet nl niet hoe ik dat moet doen.

Zelf heb ik het idee dat het geen schuurplekken zijn van de deken.

IJsje: Hoe kan ik zien als een paard mijten heeft?

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 10:34

Is heel normaal dat ze wat kale plekken krijgen van een deken. Dekens zijn niet helemaal passend op het paard en de bouw. Het ene paard zal er eerder last van hebben dan de andere.

Om er nu een DA of te gaan behandelen met Imavarol gaat mij wat ver hahaha.

Ik zie trouwens om mij heen dat de paarden bij rambo dekens het ook gewoon krijgen. Het kan schelden als de onderkant van de deken wat zachter is qua stof. Maar echt voorkomen doe je het niet. Ik zie het probleem ook niet zo eigenlijk waarom is dit iets ernstigs?.

ijsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 10:36

jeanette schreef:
Ik heb helaas geen foto van de kale plekken. Zou hem ook niet op bokt kunnen krijgen. Weet nl niet hoe ik dat moet doen.

Zelf heb ik het idee dat het geen schuurplekken zijn van de deken.

IJsje: Hoe kan ik zien als een paard mijten heeft?

als hij ook heel erg veel jeuk heeft,veel bijten enzv

Jaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 10:41

Ik denk toch dat het door de deken komt, mij hebben ze altijd geleerd om je paard voor je de deken erop gooit (net voor het dekenseizoen) je paard goed wassen, helemaal bedoel ik dan. Verder altijd zorgen dat je paard goed schoon is wanneer hij weer onder de deken gaat na het rijden.

Paarden kunnen op de meest rare plaatsen irritaties krijgen van de deken, zeker omdat hij het vorig jaar ook had, denk ik toch dat de deken de oorzaak is Scheve mond

justicehcb

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 10:43

ja me paardje ook bij zijn schouders (maar dat komt doordat hij een slechte deken heeft zijn goede deken is verziekt door de stomerij :S)

jeanette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-04 11:00

Nee ze heeft geen jeuk aan die kale plekken.

Ik wou alleen weten of het geen schimmel of iets dergelijks is. Om te voorkomen dat straks de hele stal er mee besmet is.

Maar als ik jullie reacties lees, krijg ik steeds meer de gedachte dat het met de deken te maken heeft en gewoon irritatie is. Ik zal haar na het rijden nog beter poetsen op de flanken en lies. Hopelijk helpt dat een beetje.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 14:19

Jaike schreef:
Ik denk toch dat het door de deken komt, mij hebben ze altijd geleerd om je paard voor je de deken erop gooit (net voor het dekenseizoen) je paard goed wassen, helemaal bedoel ik dan. Verder altijd zorgen dat je paard goed schoon is wanneer hij weer onder de deken gaat na het rijden.

Paarden kunnen op de meest rare plaatsen irritaties krijgen van de deken, zeker omdat hij het vorig jaar ook had, denk ik toch dat de deken de oorzaak is Scheve mond

Sorry maar je paard regelmatig wassen en iedere dag goed borstelen is toch de normaalste zaak van de wereld ??. Ik zie niet dat de kale plekken weg gaan van nog beter poesten?.

Euh er is een verschil tussen irritaties en kale plekken van bv schuren van de deken. Bij irritaties wordt rood en zal het bv open gaan daar lijkt het hier niet op anders had de da het wel gezegt.

Tuurlijk ligt het aan de deken als je hem er af zou laten zal het aangroeien en dan is het weg. Maar dan krijg je een ander nadeel. Zolang het paard er geen last van heeft zie ik het probleem niet zo.

Als je kijkt naar je eigen huis zie je ook vaak dat als je ergens haren heb het door strakke kleding niet goed kan doorgroeien bij de ene zal het gaan jeuken en bij de andere breekt de haar af. Dus die plekken zijn gewoon afgebroken haren.

sharonlisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 15:17

Ik vind nog steeds dat een deken niet hoort te schuren, er zijn zat maten verkrijgbaar.
En anders ligt het aan de kwaliteit van de deken.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 15:50

Euh denk dat het bijna niet te voorkomen is dat het iets schuurt ene paard zal er sneller op reageren dan de andere.

Ook dure dekens kunnen het veroorzaken een rambo had de mijne het ook gewoon bij.

Jaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 16:27

Prisca schreef:
Sorry maar je paard regelmatig wassen en iedere dag goed borstelen is toch de normaalste zaak van de wereld ??. Ik zie niet dat de kale plekken weg gaan van nog beter poesten?.

Sorry, maar hier ben ik het juist niet mee eens, een paard moet je niet telkens met zeep wassen, dat is juist slecht voor ze!
Ik bedoel met dat wassen dat er geen zand ed in de huid zit wat kan irriteren, hierna moet hem dus niet lekker laten rollen zonder deken, of nogmaals goed wassen. Poetsen is de normaalste zaak van de wereld, maar ik zie heel weinig ruiters zijn/haar paard poetsen ná het rijden.........
Op deze manier blijft al het zweet erin zitten, hierdoor wordt de huid heel dof, dit zie je heel vaak bij paarden, zeker bij paarden die geschoren zijn, nu wil ik niet per definitie zegen dat alle paarden die dof zijn niet goed worden gepoetst, maar het kan verschil uitmaken Knipoog

jeanette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-04 19:38

Ik geloof ook niet dat het ligt aan mijn poetsen. Ik zal er alleen in de toekomst op letten dat ik de kale plekken na het rijden goed poets.

De plekken zien er ook niet rood of geirriteerd uit. Alleen de vacht is weg.

never

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 21:58

ik heb nu een deken met halve hals van BR en heb daar geen last meer van ik had echt alles geprobeert borst beschermer hielp ook niet want die maakte hij zelf los.
Een weather beeta deken van 130 euro ook kale plekken en echt veel geprobeert nu heb ik sinds een paar weken een BR deken met halve hals en heb erg geen last meer van de haren komen weer terug en de deken schuurt niet meer.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 22:05

Is er nou helemaal niemand die oppert om dan volgend jaar maar geen deken op te doen??

lucas03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 22:53

Arabesk schreef:
Is er nou helemaal niemand die oppert om dan volgend jaar maar geen deken op te doen??

Is niet zo praktisch als je intensief rijdt.

Je krijgt je paard toch helemaal niet droog als het een teddybeer is?
Als je alleen wat bosritjes maakt en je paard niet echt bezweet raakt is er inderdaad niets op tegen om geen deken op te doen.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 10:24

Jaike schreef:
Sorry, maar hier ben ik het juist niet mee eens, een paard moet je niet telkens met zeep wassen, dat is juist slecht voor ze!
Ik bedoel met dat wassen dat er geen zand ed in de huid zit wat kan irriteren, hierna moet hem dus niet lekker laten rollen zonder deken, of nogmaals goed wassen. Poetsen is de normaalste zaak van de wereld, maar ik zie heel weinig ruiters zijn/haar paard poetsen ná het rijden.........
Op deze manier blijft al het zweet erin zitten, hierdoor wordt de huid heel dof, dit zie je heel vaak bij paarden, zeker bij paarden die geschoren zijn, nu wil ik niet per definitie zegen dat alle paarden die dof zijn niet goed worden gepoetst, maar het kan verschil uitmaken Knipoog

Haha typische weer bokt het wordt weer overtrokken. Als je je paard intensief traint en rijdt vind ik 1x de maand wassen wel normaal en met wassen hoeft dat niet in te houden met zeep als is het maar lekker afspuiten met water (winter warm en in de zomer koud).

Tja dat andere dat niet doen napoesten moeten ze zelf weten maar ik vind het wel normaal. Is namelijk ook de manier om je paard te controleren op wondjes en verdikkingen.

Citaat:

Nope omdat we ervanuit gaan dat het hier gaat om een paard wat intensief gereden. Ik zie nog maar weinig mensen die veel rijden die geen deken gebruiken vooral als ze bijna iedere dag willen rijden en af en toe een wedsstrijd. En idd een teddybeer nat rijden en dan uitstappen en zonder deken weg zetten is niet echt fijn.

jeanette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-04 11:24

Ik heb er dit jaar wel aan lopen denken om geen deken op te doen, maar heb toch besloten het wel te doen. Je blijft anders aan het uitstappen.

Het rare vind ik nog steeds dat ze die kale plekken op de flanken en lies heeft en niet bij de schouders zoals velen denken.