Wie z'n paard heeft een halswervel operatie gehad?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anita_D

Wie z'n paard heeft een halswervel operatie gehad?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-04 18:40

Mijn 6-jarige kwpn hengst is atactisch, doordat hij artrose heeft in twee van zijn halswervels, en daarnaast zijn er nog eens twee andere lichter aangetast.
Ik zit er sirieus over na te denken om hem te laten opereren in Belgie, bij Tom Marien, ALS mijn paard daar tenminste voor in aanmerking komt.
Ze zetten dan de halswervels aan elkaar vast met een plaatje waardoor de zenuwen niet meer afgekneld worden, daar komt het in het kort op neer.

Ik zou graag ervaringen horen van mensen die een paard hebben of kennen die deze operatie hebben ondergaan.

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 23:20

hoi,

ik kom regelmatig bij tom hij is echt geweldig goed
maar ik hoop dat je weet dat de kans dat de operatie slaagd heel klein is
en dat de operatie op zich erg risicovol is
ik ken paarden die geopereerd zijn en er is er geen een beter geworden helaas,
dus ik ben in dit geval niet erg positief
mocht je meer willen weten hoor ik het wel

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 12:53

Jesses Anita wat een rot verhaal.

Ik ken dit soort operatie's bij paarden niet, maar ik hoop niet dat je het erg vindt dat ik me toch met een zeer grote reserve, afvraag, of je hiermee de kuur niet nog erger gaat maken dan de kwaal.

Je gaat door een dergelijke operatie, wel een aantal wevels blijvend fixeren, waardoor je ook een stuk beweging en flexibiliteit wegneemt.

Misschien dat je met een dergelijke operatie, verslechtering van de ataxie kunt voorkomen, maar ik ben bang dat je de reeds ontstane beschadiging aan het centrale zenuwstelsel, hiermee niet kunt verbeteren.

Ik ben heel benieuwd wat Tom hier van zegt.

Kan me prima voorstellen dat je het beste voor je paard wilt, maar vraag me tegelijker tijd af, of je met een dergelijke operatie, de realiteit niet een beetje uit het oog verliest.

Ik wens je heel veel sterkte en wijsheid en hoop dat 2005 voor jullie beiden, een stuk rooskleuriger uitpakt.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 12:57

Mijn vroegere verzorgpaard is ook aan zijn halswervels geopereerd, maar bij hem moesten er wervels teruggezet worden. Dit kon niet in Nederland gebeuren, hier waren de technieken er niet voor. Wij zijn hiervoor naar duitsland (Bochum gereden).

Zij zijn gespecialeerd in halsoperaties, ik probeer de website even voor je te zoekne.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 12:59

nadezda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 15:48

Mijn 2 1/2 jarige ruin heeft ook ataxie en ik heb ook geinformeerd in Belgie bij Tom.
Ik heb wel goede resultaten gehoord over deze operatie, maar wat ik begreep is dat Tom het paard eerst wil zien en dus wel zeker wil weten of het zin heeft om te opereren en dat het herstel lang duurd.
Het is niet zo dat na de operatie het paard ineens 100% is en ook niet altijd herstel of verbetering optreedt.
Ik twijfel dus ook erg of ik dit moet doen of niet.

Anita_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-05 19:28

Scheve mond Ik had de indruk dat de operatie meestal vrij goed lukt Verward
De enige reden waarom ik de operatie wil laten doen, is om mijn paard een fijn leven zonder pijn te geven.
Hij is pas zes jaar, en het gaat nu wel goed hoor, maar ja het zit er wel.
Ik heb begrepen dat het na de operatie iig niet erger wordt, de ataxie.
Daarom wil ik het laten doen als dat kan bij mijn paard.
Of hij daarna nog bereden kan worden enzo, dat is bijzaak, het gaat me vooral om een pijnloos leven.

Maar ik wil graag weten hoe alles na de operatie loopt, zijn er mensen die het echt hebben meegemaakt van dichtbij?

DGKstudent

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 23:46

Anita_D schreef:
:\ Ik had de indruk dat de operatie meestal vrij goed lukt Verward
De enige reden waarom ik de operatie wil laten doen, is om mijn paard een fijn leven zonder pijn te geven.
Hij is pas zes jaar, en het gaat nu wel goed hoor, maar ja het zit er wel.
Ik heb begrepen dat het na de operatie iig niet erger wordt, de ataxie.
Daarom wil ik het laten doen als dat kan bij mijn paard.
Of hij daarna nog bereden kan worden enzo, dat is bijzaak, het gaat me vooral om een pijnloos leven.

Maar ik wil graag weten hoe alles na de operatie loopt, zijn er mensen die het echt hebben meegemaakt van dichtbij?

ja.. die had je van mij idd...
en ik heb gewoon duidelijk gezegd van:
1) hij wil ALTIJD het paard zien VOOR de operatie, want je kunt nou eenmaal geen uitspraak doen over een prognose op basis van alleen fotos
2) en succesvol wil alleen maar zeggen dat het proces NA de operatie niet meer erger kan worden.. de wervels worden vastgezet, en kunnen dus niet meer verschuiven tov elkaar

En dr zijn wel degelijk de nodige paarden geweest die na de operatie heel goed in de sport hebben gelopen!!

Het beste kun je gewoon ZELF bellen met de kliniek, want dan krijg je de info zoals het echt in elkaar steekt, zonder vervorming van de info..

suc6 OK dan!

suc6

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 00:12

deze meneer Marien is de enige europese arts die opgeleid is om deze operatie te doen, en de opleiding heeft hij gevolgd in Amerika. Ik heb eens een heel artikel over hem gelezen in Bit, over het opereren van het zogenaamde wobblersyndrome. heeft jouw paard dat ook? Want dit is inderdaad een ataxi die veroorzaakt wordt doordat een paar halswervels niet goed zitten als gevolg van trauma, infectie door virus (zoals rhino), of een oc(d)tje waardoor de zenuwen niet meer goed geleid worden.

Overigens waren er geloof ik 5 of 7 faseringen van wobblersyndrome. En hij kon geloof ik alleen de eerste 3 of 4 verhelpen. Vanaf 5 was te slecht en niet te helpen. Vandaar dat hij een paard moet zien bewegen om te kunnen beoordelen of het dier te helpen is. Ik heb het artikel goed gelezen, zoals ik alle artikelen over wobbler syndrome lees. Ik heb namelijk een 2 jarige naar de slacht moeten brengen om deze reden.

Anita_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-05 00:16

Ja, mijn paard heeft erge artrose in z'n halswervels, waarschijnlijk doordat hij een keer achterover is gevallen met stijgeren.
Toen wij erachter kwamen was hij nog nooit serieus getraind ofzo.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 00:21

door zo'n plaatje in te zetten, kan je je paard mogelijk recreatief berijden, maar buiging in de hals is natuurlijk niet meer mogelijk, zodat je niet meer kunt dressuren of springen. Maar misschien is de artrose op een andere manier te behandelen dan een operatie.

Anita_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-05 00:24

Zoals?
Naar mijn weten is er aan artrose niks te doen...

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 00:26

Nee, dat klopt. Maar zijn zijn homeopatische middelen om het bewegen in gewrichten met bijvoorbeeld artrose gemakkelijker te maken. Deze middelen stimuleren bijvoorbeeld de aanmaak van gewrichtssmeer. Cortaflex is een voorbeeld van zo'n middel. Daarnaast worden ook wel pijnstillers gebruikt. Door zo'n pijnstiller kan een dier beter het gewricht bewegen, beweging is namelijk goed voor zo'n gewricht, beter dan niet bewegen. En door het bewegen verbetert de situatie waardoor je pijnstillers kunt afbouwen. Dit doen ze bijvoorbeeld ook bij honden in de sport.