Bruine tanden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marshaha

Bruine tanden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-04 17:55

Hallo,
Het valt mij op dat mijn paard hele bruine tanden heeft (veel donkerder dan de meeste paarden).
De paardentandarts is al geweest een maand geleden ongeveer (mijn paard staat ter training op een stal, ik was er niet bij toen de tandarts kwam), hij heeft toen wat haken weggevijld en een dop, verder heb ik niks gehoord over de kleur van zijn tanden oid.

Mijn paard is een 3,5 jarige ruin die de eerste 3 jaar van zijn leven enkel op de wei heeft gestaan. Hij is nu ± een half jaar onder het zadel en wordt nu dus getraind.
Zou het erdoor kunnen komen dat hij de eerste 3 jaar alleen gras te eten heeft gehad?
Is er iets aan te doen? En kan het kwaad?

Anita_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 18:23

Mijn paarden hebben dat ook, omdat ze op houtkrullen staan.
Ze eten hier weleens van en daardoor worden de tanden bruin (echt donkerbruin).
Ik heb dit gehoord van mijn paardentandarts.
Het ene paard is 20 en de andere 6, dus leeftijd maakt niets uit.
Hij zei, ze zijn helemaal niet aan het rotten ofzo, dat heeft er niks mee temaken, het komt doordat ze op houtkrullen staan.
Hij kon ze wel schoonmaken, maar dan zouden ze in no time weer bruin zijn, dus dat hebben we maar niet gedaan.
Als ik ze op stro zou zetten, en ze laat schoonmaken, dan zouden ze gewoon weer wit blijven.
Maar het is niet slecht en het kan absoluut geen kwaad verder (als dit bij jouw paard ook de oorzaak is?).

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 19:05

Mijn paard heeft ook bruine tanden.

het kan komen van mest eten, maar dat doet ie niet, hij heeft wel heel erg kribbebijten gedaan vroeger, maar dat doet ie ook niet meer.

Ik heb ook geen idee hoe het komt.

Hij staat nu op vlas, maar vroeger op stro

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 19:52

Chip heeft ook nogal bruine tanden, maar ze is wel 14 jaartjes...

Waarschijnlijk komt dit wel van het mest eten Schijnheilig

Marshaha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-04 22:10

ja ik heb mijn paardje ook een keer 'betrapt'op het mest-eten.
waarschijnlijk dan dat het daaraan ligt.
Binnenkort gaat hij naar een andere stal, en dan hang ik een liksteen op, mss dat hij het dan niet meer doet.
iig bedankt voor jullie reacties!

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 08:51

Idd, mest etende paarden krijgen (donker) bruine tanden, wat overigens geen kwaad kan.

Het mest eten ansich, (voorop gesteld dat hij goed ontwormt wordt) kan ook geen kwaad en is meestal een vorm van verveling, of een tekort aan ruw voer.

Geef hem apart van zijn hooi ransoen, ook een plakje stro, dan heeft hij iets om zich mee te vermaken, plus dat een eventueel tekort aan ruwvoer op die manier prima wordt aangevuld.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 18:57

smurf schreef:
Mijn paard heeft ook bruine tanden.

het kan komen van mest eten, maar dat doet ie niet, hij heeft wel heel erg kribbebijten gedaan vroeger, maar dat doet ie ook niet meer.

Ik heb ook geen idee hoe het komt.

Hij staat nu op vlas, maar vroeger op stro

heb de mijne laatst ook 'betrapt' op bruine tanden. Kan het zijn dat het door het voer komt? Bij mij kreeg ie dagelijks slobber met meusli te eten. Misschien bij jou ook zo?
ANders zou ik nl ook niet weten waardoor het komt. Mest eet hij niet en hij staat eigenlijk bijna altijd buiten, als hij binnen staat, staat hij op koolzaadstro..

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 19:02

Mijne heeft nog nooit slobber gegeten, wel müsli, maar daar krijgt ie geen bruine tanden van.... hij heeft wel erg aan kribbebijten gedaan maar dat doet ie ook niet meer eigenlijk.....

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 19:11

hmm, ik ging er eigenlijk gewoon van uit dat het door het voer kwam, maar misschien dan ook wel niet. Bij mij doet ie namelijk weer niet aan kribbebijten.. En hety lijkt me dat het toch door iets moet komen wat ze eten, niet door afvalstoffen of iets dergelijks in hun lichaam, toch?

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 12:51

Vaak komt het door het mest eten; dan worden ze vaak bruin. Extra vitaminen geven helpt vaak het stoppen met mest eten.