Mijn jonge paard (4 jaar) is sinds enkele maanden kreupel vanuit zijn knie. Hij is al twee maal ingespoten door een dierenarts, maar de kreupelheid houdt aan. Heeft een van jullie hier ervaring mee en wat heb je dan precies met je paard gedaan en hoe is het afgelopen? Ik ben erg benieuwd.
groetjes
Popkjen
Geplaatst: 28-12-04 15:03
Zijn er al foto's gemaakt van de knie van je paard?? En zoja wat is er juist mis?? Voordat je kan zeggen wat er aan te doen of hoe het gaat aflopen moet je toch precies weten wat er aan de hand is...
Eevie
Geplaatst door de TopicStarter: 28-12-04 15:28
Ja op de foto is alles goed dus het komt door een tekort aan gewrichtsvloeistof (hyaluronzuur).
Cassidy
Geplaatst: 28-12-04 15:30
Dan zou ik visolie geven, dat helpt bij het aanmaken van gewrichtsvloeistof.
Popkjen
Geplaatst: 28-12-04 15:31
Hmmm er kunnen toch ook andere oorzaken zijn die niet zichtbaar zijn op foto's... Als het inderdaad aan een tekort aan gewrichtsvocht ligt moeten inspuitingen toch wel helpen lijkt me, maar weet de juiste behandeling daarvan zelf ook niet...
Eevie
Geplaatst door de TopicStarter: 28-12-04 15:51
Helaas hebben de injecties niet het gewenste effect opgeleverd. Misschien mede omdat je een jong paard nu eenmaal niet altijd rustig kan houden. Ik zal visolie zeker proberen. Waar koop je zoiets dan?
Alle tips zijn van harte welkom.
Kyona
Geplaatst: 28-12-04 17:30
Zit er geen speling op zijn knie? Als ze bijv. wat binnendoor gezet worden door de hoefsmid, kan dit vaak goed helpen. Visolie kan je bij de ruiterspeciaalzaak kopen. Het heet volgens mij anders, maar vraag me af of dat goed helpt. Evt. kan je wellicht een voedingssupplement proberen. Zelf heb ik bijv. goede ervaringen met cortaflex - als je hier meer info. over wilt lezen kan ik je wel een worddocument toesturen. Kijk ook eens met de zoekfunctie op bokt. Succes!
proudmama
Geplaatst: 29-12-04 13:53
Misschien een vreemde vraag maar is het de voor-of achterknie? mijn paard was rechts achter bij haar knie kreupel door wat kleine botfragmentjes die los lagen en last veroorzaakten. Die zijn er met een kijkoperatie uitgehaald,ze was toen ook 5 jaar oud.
jacky2
Geplaatst: 29-12-04 14:32
hoi, even een vraagje tussendoor ? mijn tinker is uit al vanaf januari kreupel aan zijn achterbeen, eerst dachten ze ook aan zijn knie maar erwas niets te zien aan de foto, dus werd zijn knie opzij geschoven zij hebben het nooit over gewrichtsvloeistof gehad !!! hoe weten ze dat dan,dat het gewrichtsvloeistof het probleem is ???????????? groetjes jacqueline
Popkjen
Geplaatst: 29-12-04 15:28
Ik vind het eigenlijk, net als jacky 2, ook maar een vage diagnose...
nikkigioa
Geplaatst: 29-12-04 18:22
Ik zou een foto laten nemen van de knie. Dan zie je wat er is voordat je allerlei spulletjes gaat proberen. Het kan een afwijking van het gewricht zijn, artrose of iets anders. Succes!
Eevie
Geplaatst door de TopicStarter: 05-01-05 10:28
Bedankt voor alle reacties. Graag zou ik inderdaad het documentje ontvangen over Cortaflex. Ik heb bij de paardendrogist Equiflexion gekocht. De diagnose is op zich niet vaag behalve dan dat zijn herstel niet op schiet. Een kijkoperatie zou de volgende stap zijn maar dat vind ik zelf nog al een heftige ingreep die ik liever voorkom. Maar zoals bij proudmama kan het wel nuttig zijn. Ik neem aan dat je paard nog goed loopt.
Meer tips zijn altijd welkom.
Wieteke_
Geplaatst: 07-01-05 12:14
Je zou kunnen overwegen er een osteopaat naar te laten kijken. Mijn fjord loopt ook heel erg kreupel vanuit zijn knie en op röntgenfoto's was niets te zien. De dierenarts had al verschillende dingen geprobeerd (de volgende stap zou ook inspuitingen van het gewricht zijn) maar toen ik gister de osteopaat heb laten kijken zei zij dat het probleem uit zijn rug kwam. Hij zat helemaal vast (zijn nek, rug en buik...) en dat veroorzaakte volgens haar de knieproblemen. Het is nog afwachten hoe het zich verder ontwikkeld, maar volgens de osteopaat moet het lichaam zich na de behandeling van gister langzaam vanzelf gaan herstellen. Ik weet dus nog niet zeker of het helpt, maar haar verhaal paste wat mij betreft veel beter bij de symptomen van mijn pony dan wat de dierenarts zei. Op de röntgenfoto's was wel een beginnende artrose te zien in het kniegewricht, maar volgens de osteopaat is dat veroorzaakt doordat hij zijn been nu niet gebruikt (en dus minder gewrichtsvloeistof wordt aangemaakt) en zal het ook vanzelf beter gaan worden als hij beter gaat lopen (al ga ik hem binnenkort wel cortaflex geven voor de zekerheid). Volgens de dierenarts die de foto's had gemaakt kon die beginnende artrose ook nooit een dergelijke kreupelheid veroorzaken. Niemand snapte eigenlijk hoe het kon komen, vooral omdat de kreupelheid gelijdelijk erger is geworden. Succes met je paard.
proudmama
Geplaatst: 09-01-05 23:02
Inderdaad loopt mijn paard nog steeds super op de cortaflex. Het lijkt wel of ze steeds makkelijker en soepeler gaat bewegen en van kreupelheid is helemaal geen sprake meer.
femskie
Geplaatst: 10-01-05 21:21
Wat voor kreupelheid moet ik me bij die knieproblemen voorstellen? Het been stijf neerzetten of alleen op de punt van de hoef neerzetten? Proudmama, kun je me via pb vertellen over die kijkoperatie en dan met name de kosten ervan?
Eevie
Geplaatst door de TopicStarter: 11-01-05 11:52
Wieteke bedankt voor je tip. Ik ben heel benieuwd hoe je fjord het gaat doen de komende tijd. Ik ben nu een week met equiflex bezig en hij loopt wel redelijk.
Femskie Op zijn goede dagen ziet het er inderdaad niet uit als enorme kreupelheid maar meer als stijfheid. Op slechte dagen is hij echt stokkiekreupel. Volgens mij wordt hij vooral van te zware bodem kreupel. Hij draait zijn hoef ook tijdens het neerzetten.
femskie
Geplaatst: 11-01-05 12:03
Wat voor paardje heb je? En stokkiekreupel, hij zet het been gewoon bijna niet neer en loopt zowat op drie benen?
Wat is dat equiflex voor spul?Supplement door het voer?
Eevie
Geplaatst door de TopicStarter: 11-01-05 13:16
Arabisch volbloed. Ja met stokkiekreupel bedoel ik gewoon erg kreupel: mank lopen en verder continu op rust.
Het is trouwens Equiflexion. Is een voedingssupplement voor paarden met gewrichtsproblemen van de paardendrogist. Baadt het niet dan schaadt het niet (behalve mijn portemonnee).
femskie
Geplaatst: 11-01-05 15:01
Wat ontzettend vervelend, zeg.. Helemaal met zo'n jong paard! Dit soort dingen zijn echt niet goed voor de beurs zeg maar... Ik wil ook wel zo'n soort product gaan proberen maar ik moet eerst zekerheid hebben wat voor aandoening Amber heeft. Of het in de spieren, gewrichten of botten zit. In mijn geval zit er dan nog een eigenaar tussen die er niks aan wil doen..dus dat schiet ook niet op.
Eevie
Geplaatst door de TopicStarter: 11-01-05 15:59
Ja ik twijfel ook altijd erg waar ik nu goed aan doe. De afgelopen jaren heb ik al twee paarden moeten laten inslapen dus ben wel erg angstig geworden.
femskie
Geplaatst: 11-01-05 16:34
Dat is echt heel erg! Wat voor paarden waren dat? Wat voor problemen hadden zij? Hoe lang heb je de arabier nu? En wanneer zijn de problemen begonnen?
Eevie
Geplaatst door de TopicStarter: 12-01-05 11:41
De arabier heb ik nu anderhalf jaar. Hiervoor een KWPN'er en ook een arabier. De KWPN'er had ataxie en de arabier had hele slechte achterbenen (gewrichtskapsels). Veel pech gehad dus.
femskie
Geplaatst: 13-01-05 10:49
Ja, zeg dat kan je wel stellen... Hoe snel merk je iets van die Cortaflex? En zou je dat dan altijd moeten blijven gebruiken om het paard te kunnen rijden? Laat jij je paarden ook keuren voordat je ze koopt?