hoefbevangen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

EngeltjeS

hoefbevangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-04 11:26

wie heeft er ervaring mee??
felicia heeft het nu (waarschijnlijk! )!!!
t is de 2e keer, maar nu vind ik het erger lijken, en de vorige keerwas het al op een haar na!

wie kan mij helpen?????
het is mn verzorgpaard, en da bellen, doet de eigenaar vandaag misschien!

please help me!!! Verdrietig

Aramat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 11:38

zonder medicijnen heb je weinig kans dat ze beter wordt, dus ik hoop dat de eigenaar vandaag de DA belt! Nu iig alleen oud hooi te eten geven, verder niks, en als het kan dr in nat zand zetten.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 23:37

Oud hooi, dus liefst 3de snee van 2003, stro, een worteltje en op nat zand zetten en wat af stappen. Meer kan je niet doen. Een goede DA zal het zelfde zeggen. Het enige wat een DA kan geven zijn pijnstillers.
Ik heb een drachtige merrie die licht bevangen staat vanaf begin deze maand. Mijn smid is geweest. 2 weken geleden zijn mijn paarden ge ent en ik vertelde aan mijn DA dat de fokmerrie licht bevangen stond. Ik zei ook dat ik mijn smid, hij kent mijn smid, erbij heb gehaald en wat ik moest doen. Het antwoord van mijn DA was, Tsja, meer kan je eigenlijk niet doen. Gewoon door zo door gaan.

Ik stap de merrie 's morgens 20 min. aan de hand in de bak. 's Middags gaat ze 20 min. aan de longe in de paddock. Ze loopt nu goed. Ze gaat uit haar zelf draven en trekt af en toe een sprintje. Vorige week is de smid geweest en heeft hij haar hoefjes bekapt. Ze was er niet meer gevoelig op. Drachtig of niet, ze blijft minimaal 8 weken op oud hooi, stro een paar worteltjes en water leven.

De oorzaak van de bevangenheid is dat de merrie te dik is en te dik hier kwam. Ondanks het hele weinige eten dat ze kreeg, zat er net even te veel eiwitten in het hooi voor haar. Wij hebben eigen hooi en het is bekend dat het gras hier in de polder te best is voor paarden. Ze krijgen bij mij ook heel weinig krachtvoer.

Sterkte!

Aramat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 10:26

PhiaBink schreef:
Een goede DA zal het zelfde zeggen. Het enige wat een DA kan geven zijn pijnstillers.

Ik ken pony's die ook medicijnen kregen van de DA, vraag me niet wat, maar volgens mij zat er ook iets bij voor de bloedsomloop ofzo.. Het is maar net hoe erg bevangen je paard is.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 10:46

Pijnstillers, bloeddrukverlager en iets wat de bloedsomloop verbetert.

TurboBoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 12:18

Veel wandelen, als ze op het gras weer goed loopt, kan je overgaan op de stenen. Ik heb er persoonlijk ervaring mee, en het gaat prima met haar. Haar hoeven zijn ijzersterk geworden, en ze kan zelfs weer meegaloperen met de andere paarden. Met ijzers kun je beter niet over de stenen gaan, en dan vooral niet harder dan stap, want dan vangen de pezen de klap op, en slijten de pezen weer.

TurboBoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 12:24

Aramat schreef:
zonder medicijnen heb je weinig kans dat ze beter wordt, dus ik hoop dat de eigenaar vandaag de DA belt! Nu iig alleen oud hooi te eten geven, verder niks, en als het kan dr in nat zand zetten.

Zonder medicijnen heb je evengoed kans dat je paard beter wordt. Dat is hetzelfde als onze hoefbevangen merrie. Zij is zonder medicijnen er helemaal bovenop gekomen. Ze staat dag en nacht in het land, en op zacht ondergrond kan ze prima staan. Ze hoeft niet perse op een bepaald soort ondergrond. Zacht ondergrond is alleen fijner voor je paard. Elke dag wandelen voor zover je paard dat volhoudt. Dat kun je steeds meer opbouwen. Het voer maakt ook niet uit. Je kan haar gewoon normaal voeren (natuurlijk moet het wel goed zitten met haar beweging per dag), en ze kan makkelijk elke dag het land in. Je kan ook met een lange zweep je paard alleen vooruit drijven in het land of in de bak. Je paard kan zelf het tempo bepalen, zolang ze maar loopt.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 12:34

Ik zou voorlopig echt geen krachtvoer geven. Eerst wachten dat het paard weer helemaal goed loopt. Hou de hoeven in de gaten hoe ze aan de onderkant gaan groeien.
Hoefbevangen vind ik eigenlijk meer iets voor een smid dan voor een DA. De smid heeft een opleiding gehad in het hele hoefmechanisme. Alles wat boven de hoef is, is voor een DA. Dit is mijn mening.
Veel DA's verwijzen je toch naar een smid om de hoef weer optimaal te krijgen.

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 12:46

Medicijnen zijn juist heel slecht!
Bij een hoefbevangen paard/pony werkt de lever zeer slecht omdat ie is overbelast met een enorme hoop afval-/gifstoffen. Ga je 'em medicijnen geven komt er dus nog meer troep in zn lijf die de lever niet meer kan verwerken, ---> hoefbevangenheid geneest niet maar wordt erger.

Het is jammer dat de meeste mensen die adviezen geven, niet eens de moeite doen om zich verdiepen in de ziekte en werking van het paardenlichaam.

Het beste wat je kunt doen is, dagelijks in de paddock/bak, regelmatig en op de juiste manier bekappen (geen ijzers), geen krachtvoer en evt een reinigingskuur zodat alle troep het lichaam verlaat en de lever weer normaal kan funtioneren.

Meer info kun je o.a vinden op http://www.paardnatuurlijk.nl/barefoot/index.htm onder 'hoefbevangenheid'

TurboBoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 12:59

schaapjuh schreef:
Medicijnen zijn juist heel slecht!
Bij een hoefbevangen paard/pony werkt de lever zeer slecht omdat ie is overbelast met een enorme hoop afval-/gifstoffen. Ga je 'em medicijnen geven komt er dus nog meer troep in zn lijf die de lever niet meer kan verwerken, ---> hoefbevangenheid geneest niet maar wordt erger.

Het is jammer dat de meeste mensen die adviezen geven, niet eens de moeite doen om zich verdiepen in de ziekte en werking van het paardenlichaam.

Het beste wat je kunt doen is, dagelijks in de paddock/bak, regelmatig en op de juiste manier bekappen (geen ijzers), geen krachtvoer en evt een reinigingskuur zodat alle troep het lichaam verlaat en de lever weer normaal kan funtioneren.

Meer info kun je o.a vinden op http://www.paardnatuurlijk.nl/barefoot/index.htm onder 'hoefbevangenheid'

Gelukkig maar dat er nog iemand is die op paardnatuurlijk over natuurlijk bekappen leest!

TurboBoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 13:02

PhiaBink schreef:
Ik zou voorlopig echt geen krachtvoer geven. Eerst wachten dat het paard weer helemaal goed loopt. Hou de hoeven in de gaten hoe ze aan de onderkant gaan groeien.
Hoefbevangen vind ik eigenlijk meer iets voor een smid dan voor een DA. De smid heeft een opleiding gehad in het hele hoefmechanisme. Alles wat boven de hoef is, is voor een DA. Dit is mijn mening.
Veel DA's verwijzen je toch naar een smid om de hoef weer optimaal te krijgen.

Het advies voor een smid zal ik nooit opvolgen. Ze versmallen de hoeven, laten het paard op de toon lopen en ook op de hoefwand. De hoefwand komt zo los te zitten, waardoor het paard niet meer op zijn gehele hoef kan lopen. Zo laten hoefsmeden ook lijken alsof je paard hoefijzers nodig heeft, wat dus de hoeven verslechterd. Ik zou alleen de DA erbij halen om te controleren hoe het staat me de benen. Maar persoonlijk zou ik er geen smid bijhalen. De reden kun je vooral vinden op http://www.paardnatuurlijk.nl en dan onder natuurlijk bekappen, die site zal je het beste helpen met je paard.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-04 13:04

t gaat vandaag weer beter met haar gelukkig Lachen
voor iedereen bedankt voor de reacties, en er mag nog meer komen, want ik wil er veel over leren

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 13:54

TurboBoem schreef:
Het advies voor een smid zal ik nooit opvolgen. Ze versmallen de hoeven, laten het paard op de toon lopen en ook op de hoefwand. De hoefwand komt zo los te zitten, waardoor het paard niet meer op zijn gehele hoef kan lopen. Zo laten hoefsmeden ook lijken alsof je paard hoefijzers nodig heeft, wat dus de hoeven verslechterd. Ik zou alleen de DA erbij halen om te controleren hoe het staat me de benen. Maar persoonlijk zou ik er geen smid bijhalen. De reden kun je vooral vinden op http://www.paardnatuurlijk.nl en dan onder natuurlijk bekappen, die site zal je het beste helpen met je paard.

Als je een goede smid heb met een geheel afgemaakt opleiding (heb ik al een jaar of 7), dan is hij de aangewezen figuur om de hoeven weer optimaal te krijgen.
Wie moet anders de hoeven bekappen? :? De DA doet het niet.

Wie zegt dat een smid de hoeven versmallen Verward Een goede smid behoudt de vorm van de hoef, tenzij er een afwijkende stand is.
Je heb smeden en smeden. Je heb er ook een aantal beunhazen tussen. Het is een vrijberoep en iedereen kan zich voor smid uitgeven.

We hebben 3 paarden en 2 pony's. Van de 3 paarden heeft er 1 ijzers onder omdat ze schaapt. De anderen lopen op blote voeten. De pony's worden 1 x per jaar gedaan. Meestal is het niet nodig. Mijn smid zegt: Op blote voeten is het beste, ga je veel de straat op dan ijzers, heb je een schraper dan een rubberenmat in de stal. Zoekt het paard een stukje op om toch te schrapen, dan een ijzertje.

Wat is het verschil tussen natuurlijk bekappen en een paard bekappen waar de vorm van de hoef aangehouden wordt.

Waventy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 18:17

Een goede smit, kan best wel een advies geven over hoefbevangenheid, net als een dierenarts. Zonder ijzers is uiteraard beter, maar sommige paarden hebben gewoon ijzers nodig.
Hoefbevangenheid is idd een probleem met de lever, teveel afvalstoffen en te weinig die worden afgevoerd.
Heel veel stappen zodat het bloed beter door de benen en hoeven gaat stromen zorgt er voor dat de te grote hoeveelheid afvalstoffen sneller worden afgevoerd.

wizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 19:44

klinkt stom maar brandnetels voeren.
als je meer info wil mail me maar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 20:21

Heej.

Mijn paard is nu bijna 2 maanden hoefbevangen. Ook voor haar is dit de tweede keer, en dat is niet best..
Onmiddelijk de Da bellen is een goed idee, en vraag ook je smid om advies! De dierenarst zal je pijnstillers geven maar eigenlijk kun je beter je smid vragen voor een speciale bekapping.
geen groenvoer, alleen een beetje oud hooi geven. ook geen brokken!
Het kan heel lang duren voordat het over is, en is een ernstige ziekte!

Mijn haf loopt met zeer veel pijn en moeite, waarschijnlijk gaan er bij haar alsnog ijzers met zolen onder..!

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 21:07

zonder medicijnen (pijnstillend en ontstekingsremmend) was mijn pony nu dood geweest. ik heb hem deze zomer terug uit een begrazing en hij blijkt daar zeer regelmatig bevangen te zijn geweest. hij is deze herfst weer bevangen geweest. zo erg dat hij alle levenslust verloren was. zonder de medicijnen was hij er nooit bovenop gekomen. niet dat hij ooit weer helemaal beter wordt. zijn hoefbeentjes zijn gekanteld en dat komt nooit meer goed. gelukkig heb ik een hele fijne DA en een hele goede smid en samen komen we met hem een heel stuk verder. hij loopt nu geheel pijnloos (is al een poos weer van de medicijnen af) en dat wil ik zo houden.

tips: zet hem in de blub, 24 uur per dag. de modder zorgt voor constante druk. kan dat niet, ze hem op zooltjes. niet allebei doen, want na twee weekjes blub zijn je ijzers er wel af Knipoog
verder, wat hierboven gezegd is: oud hooi, geen vers gras meer, geen biks, alleen eiwitarme voeding.
helaas is hoefbevangenheid iets waar je de rest van het leven van de pony op moet blijven letten. ik hoop voor je dat het niet zo erg is nog en dat de hoefbeentjes nog goed zitten. je kunt ook rontgenfoto's laten maken om dit te bekijken. heel veel succes.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 23:34

Gedroogde brandnetel is goed. Dat voert de afval stoffen snel af. Er zijn meer kruiden die dat doen.
Ik zou toch even wachten om dit te voeren. Eerst wachten op een advies van een smid. Hij heeft geleerd in zijn opleiding hoe te handelen en behandelen van hoefbevangheid. Het is zijn vak die voeten.

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 16:13

nado schreef:
zijn hoefbeentjes zijn gekanteld en dat komt nooit meer goed

Dat kan heus wel goed komen míts het paard de juiste behandeling krijgt. En over die juiste behandeling verschillen de meningen...

Bij mijn hoefbevangen haf waren alle 4 de hoefbenen sterk gekanteld, maar door de juiste bekapping, voer en beweging is de kanteling veel minder geworden en zal na een tijdje weer op de goede plaats zitten.

Om een hoefbevangen paard te bekappen moet eerst het hoefbeen in de juiste postitie worden gezet, door de hielen in te korten. Door de voorkant kort te houden (mustangrol) wordt het afwikkelpunt naar achteren geplaatst en wordt de pijnlijke voorkant ontlast.
Doordat de hielen ingekort werden om het hoefbeen weer in de juiste stand te zetten, lijkt de hoefwand schever te zijn. Dit komt omdat het niet meer aan het hoefbeen vast zit. Doordat het hoefbeen nu weer op de juiste plaats zit, zal de nieuw te groeien hoefwand, die netjes het hoefbeen volgt, vanzelf weer in de juiste hoek komen te staan.

pegg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 01:56

wat een onzin ga eens naar hoofcare.nl dat zijn mensen die niets anders doen.

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 15:01

pegg schreef:
wat een onzin ga eens naar hoofcare.nl dat zijn mensen die niets anders doen.

Is dit een reactie op mijn berichtje Verward Zo ja, wat vind jij onzin? Verklaar u nader Haha!

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 19:26

schaapjuh schreef:
Is dit een reactie op mijn berichtje Verward Zo ja, wat vind jij onzin? Verklaar u nader Haha!

Zeg dat wel!!!

Een hoefsmid heeft als het goed is een jaren lange opleiding gevolgt. Als je een gediplomeerde smid heb, die kan heel goed de hoeven weer in orde krijgen. Van Nassau is een goede smid, maar in mijn ogen ook een zakkenvuller Haha! .

Maar het vak hoefsmid is tegenwoordig al een tijdje een vrij beroep. Dus elke idioot kan zich voor smid uit geven Boos! .

wizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 22:04

en bedankt he

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 22:39

Oja, nog een tip:

NIET de dierenarts,
maar de HOEFSMID

kan hoefbevangenheid het best genezen.

Ik heb het namelijk helemaal verkeerd aangepakt, en daardoor is ze nu nog bevangen.

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 17:57

Idd een goede hoefsmid kan wonderen bij gekantelde hoefbeentjes doen weet ik uit ervaring. Met die hoofcare people heb ik nu net niet zulke geweldige ervaringen.
Wat ook helpt is de tip van onze DA. Die heb ik hier al een paar keer eerder doorgegeven. N.L. Aspro-bruis door het drinkwater. Bij een van onze C-pony's, die er erg gevoelig voor is, gebruik ik dan 2x daags 2 Aspro's door haar drinkwater. Ze mag dan alleen uit een emmer drinken met kleine beetjes en 1x per dag zoveel als ze wil, nadat haar aspro-drankje op is. Aspirine werkt n.l. pijnstillend, ontstekings remmend en bloedverdunnend en dat laatste zorgt er voor dat alle troep snel wordt afgevoerd. Heeft ze weer eens last, dan knapt ze hiermee steeds heel snel weer op.