scheuren in hoefballen en straal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

biewie

scheuren in hoefballen en straal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-04 09:58

Mijn pony heeft iets raars aan 1 van zijn voorhoeven, de hoefballen en de straal krijgen allemaal diepe scheuren en het lijkt alsof het zich ‘vernieuwt’. Het komt van binnenuit. Op zich heeft hij er weinig last van behalve dat het gevoelig is als ik het schoonmaak. Verder heeft hij prachtige hoeven en wordt hij elke 8 weken bekapt. Wie herkent dit?

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 10:38

Zoiets?
Afbeelding

Dan kan het rotstraal zijn.
Als het binnenin zit breekt het meestal naar buiten bij de hoefballen.
Succes!

biewie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-04 10:44

Ja! maar dan iets minder erg.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 10:46

Ik vind het er maar eng uitzien. Wat zegt de smid ervan? Geef je nog iets voor bevordering van de hoefgroei?

biewie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-04 10:49

Hoe lang heb jij hiermee getobd? Het duurt nu namelijk al weken. En kan ik er vanuit gaan dat het nu beter gaat worden omdat het doorgebroken is? Bedankt!

biewie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-04 11:02

Hij krijgt nu iets tegen rotstraal door zijn voer wat tevens de hoefgroei bevordert. Verder maak ik me er maar niet teveel zorgen over, in het begin was ik bang dat hij artrose ofzo kreeg, omdat er nog niks te zien was en hij niet helemaal 100% liep. De laatste keer dat de hoefsmid er was, was er nog niks te zien dus ik heb het nog niet met hem besproken.

biewie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-04 11:05

Hij krijgt nu iets tegen rotstraal door zijn voer wat tevens de hoefgroei bevordert. Verder maak ik me er maar niet teveel zorgen over, in het begin was ik bang dat hij artrose ofzo kreeg, omdat er nog niks te zien was en hij niet helemaal 100% liep. De laatste keer dat de hoefsmid er was, was er nog niks te zien dus ik heb het nog niet met hem besproken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 11:05

Ik zou meteen de smid hebben gebeld, lijkt me niet gezond zo...

biewie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-04 11:13

Bij mij is het niet zo erg als op de foto, en het is pas de laatste dagen met die scheuren. Ik had al het vermoeden dat het rotstraal zou zijn en dat is door die foto nu bevestigd. Gelukkig is dat goed zelf te behandelen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 11:17

Heb je telefoonvrees of zo? Wat let je om te bellen? Als het rotstraal is moet de smid er sowieso aan te pas komen om het aangetastte gedeelte weg te snijden. En straks is het een schimmel infectie of zelfs straalkanker en ben je verder van huis.
Een smid is een vakman en weet meer dan jij aanhand van een foto kunt diagnosticeren. Hoe langer je je paard er mee laat rondlopen, hoe ernstiger de gevolgen kunnen zijn.
En zonder hoef geen paard. Doe niet zo eigenwijs en haal de smid erbij!

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 11:18

Bij die van mij is het een terugkerend probleem.
Deze foto is gemaakt in oktober. Ik heb het de hoefsmid goed terug laten snijden, en maak het dagelijks goed schoon met een harde borstel en een emmer water met iets ontsmettends (dettol, betadine, etc), daarna de straal behandelen met spul tegen rotstraal, daar zijn heel veel verschillende middeltjes voor op de markt.
Verder laat ik de hoefsmid tussen het bekappen door nog een keer komen om de straal bij te snijden.
Op 1 klein plekje na ziet die hoef er weer keurig uit, dus na 1 a 2 maanden is het al weer aardig aangegroeid.

Dat het open is gebroken is goed, kan de troep er uit.
Je kunt het door de hoefsmid even open laten snijden zodat je er goed bij kan om het schoon te maken, dan geneest het sneller.

biewie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-04 11:26

Dankjewel Kanzi!