Groeit mijn veulen te snel??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vallagar

Groeit mijn veulen te snel??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-04 09:41

Hallo Lezers,

Hoewel een groot paard wel leuk is vind ik zelf maak ik mij een beetje zorgen om het tempo waarin mijn jaarling groeit. Mijn paard is in mei vorig jaar geboren en heeft nu een schofthoogte van 1.58. Het is zeker voor een jaarling een goeg gebouwd paard, niet dik of extreem slungelug. Toch wilde ik jullie mening hieromtrent horen. I kan me namelijk voorstellen dat te snel groeien ook niet goed is...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 09:45

Te snel groeien is zeker niet goed, maar wat had je ertegen willen doen dan? Geen eten meer geven?

DunjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 11:07

wowie biggie idd maar je kan dat toch niet stoppen...lijkt mij
mijn paard van 8 is 1.56 hahahahha grapig
miss groeit hij later dan minder

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 11:37

Hoe groot zijn de ouders?
Misschien heeft die net een groeispurt achter de rug en blijft hij verder rustig doorgroeien.
Iig goede veulenbrok voeren.

Grietje_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 15:44

Mijn jaarling is ook van mei vorig jaar en nu 1.60 m. Ik dacht ook dat mijn jaarling te hard groeide maar als ik het vergelijk met andere valt het dus wel mee.. Wel is de vader van Witoto iets van 1.74 m, maar zijn mama maar 1.58 m.. Dus zijn mama is hij al voorbij..

Spikers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 17:35

Zolang je paard maar gezond is en geen last heeft van zijn gewrichten.
Mijn veulen van 9 maanden groeit ook veel te snel en heeft al 2 maanden last van zijn groeischijven, hij groeit nu al 2 maanden lang 4 cm. per maand dus is de laatste 2 maanden 8 cm. gegroeid ( waar houd het op ) en het is een Quarter.
Hij is niet te dik en heeft al heel wat medicijnen gehad maar mijn veearts wil hem echt schraal zien dus staat hij op een paar handjes onderhoudsbrok en hooi met een heel klein beetje kuil erover voor de smaak.
Volgens mijn veearts moet hij echt een jaar zijn wil hij uit de gevarenzone komen i.v.m. het verkeerd groeien van zijn groeischijven.
Gelukkig staat hij nog mooi recht.
Als ik jou was zou ik hem ook wat schraal houden omdat zijn benen nog niet sterk genoeg zijn om zijn lengte en gewicht te dragen

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 17:38

Ik dacht dus ook dat ik een buffel van een veulen had.
Vader 1.70 moeder maar 1.63, en iedereen zei ook dat het een groot, stevig veulen was/is. Het zal ook geen kleine meid blijven later.
Maar toen bracht ik haar naar de opfok met een fries veulen van haar leeftijd, mmm toen had ik nog maar een schrielkippie. Haha! Haha!
Maar tegenhouden doe je het toch niet.

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 09:36

Spikers schreef:
Zolang je paard maar gezond is en geen last heeft van zijn gewrichten.
Mijn veulen van 9 maanden groeit ook veel te snel en heeft al 2 maanden last van zijn groeischijven, hij groeit nu al 2 maanden lang 4 cm. per maand dus is de laatste 2 maanden 8 cm. gegroeid ( waar houd het op ) en het is een Quarter.
Hij is niet te dik en heeft al heel wat medicijnen gehad maar mijn veearts wil hem echt schraal zien dus staat hij op een paar handjes onderhoudsbrok en hooi met een heel klein beetje kuil erover voor de smaak.
Volgens mijn veearts moet hij echt een jaar zijn wil hij uit de gevarenzone komen i.v.m. het verkeerd groeien van zijn groeischijven.
Gelukkig staat hij nog mooi recht.
Als ik jou was zou ik hem ook wat schraal houden omdat zijn benen nog niet sterk genoeg zijn om zijn lengte en gewicht te dragen

Tja, een veulen mag zeker niet dik zijn en ik zie ze ook liever schraal, maar......... om een te snel groeiend veulen of jaarling op een honger dieet te zetten, daar ben ik het totaal mee oneens.

Juist die veulens en jaarlingen die te hard gaan, hebben een extratje nodig.

Bij ons gaan ze dan standaard terug op merrie/veulen brok in een iets verhoogde voergift. Merrie/veulenbrok heeft een hoog percentage melkpoeder en dus een hoog % calcium/ eiwit, iets wat onontbeerlijk is bij een (te) snelle groei.

In een paar handjes onderhoudsbrok, zit absoluut te weinig voor een gezonde spier en bot opbouw, van een (te) snel groeiend veulen of jaarling.
De groei kun je niet stoppen, door hem op een honger dieet te zetten, een dergelijk dieet, veroorzaakt wel dat hij chronische tekorten krijgt met een grote kans op Rachitis (=Engelse ziekte).

Dik laten worden is idd niet goed, maar deze snelle groeiers hebben een verhoogde behoefte aan bouwstoffen, dus kijk uit met wat je doet en vraag een 2nd opinion aan bij een voedings deskundige.

Spikers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 10:03

Geloof me hij staat echt niet op een "hongerdieeet".
Ik heb dus 3 maanden geleden een voedingsdeskundige gebeld van Pavo en die zei, zet hem op veulenbrok zo gezegd zo gedaan en 3 weken later was het meteen fout.
Er zit voor dit paard veel te veel voedingsstoffen in de veulenbrok hij doet het nu veel beter, hij verhongert echt niet , krijgt genoeg hooi en hij is nog steeds in goede conditie.
Hij is behoorlijk bespierd en groeit nogal in de hoogte en dat breekt hem nogal op.
Dus wie heeft nou gelijk, die voedingsdeskundige vertrouw ik meteen niet meer die gaat waarschijnlijk uit van een rijpaard veulen terwijl ik er met klem bijgezegd had dat het om een Quarter ging.
Een second opinion hoef ik echt niet aan te vragen want ik vertrouw mijn paardenarts volledig ik heb hem al 13 jaar en heeft mij nooit benadeeld in wat voor zin dan ook.
Hij doet alleen maar paarden de hele dag door en staat in verbinding met een kliniek hier in de buurt en komt dit verschijnsel veel vaker tegen bij veulens dus hij zal toch echt wel weten wat hij doet.

eveline_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 10:07

Bij grote hondenrassen heb je een soortgelijk iets. Die mogen al heel snel geen puppybrok meer, omdat ze daar te hard van groeien en dan groeipijn krijgen. Ze krijgen dan gewoon brok voor volwassen honden met een laag energiegehalte, waardoor ze gecontroleerder gaan groeien.

Ik zou een veulen wat te hard groeit dus basisbrok voeren ipv veulenbrok.

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 10:29

Sorry Spikers, ik heb er idd overheen gelezen, dat het bij jou een Quarter betrof, dus dat kan idd anders liggen.

Ik ging uit van Europees warmbloed paarden (rij-/tuigpaarden).
Quarters en Tinkers heb ik zelf geen ervaring mee, al zou je niet verwachten dat er voor een gezonde bot- en /of spieropbouw andere regels gelden.

Spikers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 10:36

Kitten schreef:
Sorry Spikers, ik heb er idd overheen gelezen, dat het bij jou een Quarter betrof, dus dat kan idd anders liggen.

Ik ging uit van Europees warmbloed paarden (rij-/tuigpaarden).
Quarters en Tinkers heb ik zelf geen ervaring mee, al zou je niet verwachten dat er voor een gezonde bot- en /of spieropbouw andere regels gelden.

Ahh het is al goed hoor, ieder veulen is weer anders. Schijnheilig
En soms kom je er op een rotmanier achter dat het goedbedoelde, wat je je veulen wilt geven gewoon te veel van het goede is, ieder veulen en ieder ras is weer anders.
En het lijkt heel drastisch een veulen proberen schraal te houden, want dat gaat ook in tegen mijn gevoelens maar soms moet het wel.

Zauber

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 15:05

Mijn jaarling is al groter dan haar ouders.En dat is dus wel helemaal verkeerd gegaan.Op haar lijf ziet ze er super gezond uit en heeft zelf geen dikke vacht,maar is wel heel zwak.Nu valt ze gelukkig niet meer maar dat heeft ze wel gedaan.Ze wordt steeds iets sterker dus af wachten hoe dit af loopt.Ze heeft gelukkig ook haar goede tijden en dan zie je er weinig van,maar als zij weer gaat groeien dan is het mis.