Op voorschrift van d"arts moest ik mijn tinker 100 gram gekookte lijnzaad geven door het krachtvoer n.a.v. verstopping van de dikke darm. Op de faculteit diergeneeskunde hebben ze haar 4 dagen pure (droog) lijnzaad gegeven door het voer. Ze stond hier enorm te zweten en men dacht dat dit door de temperatuur daar kwam, hier thuis heeft ze een buitenstal. Eenmaal thuis ging ik door met het voeren van lijnzaad, maar ik kookte de lijnzaad voordat ik het door haar voer deed (i.v.m. met vrijkomen van blauwzuur) Maar ook hier thuis stond ze vreselijk te zweten en was echt drijfnat. Verder heel lusteloos en pijnlijk in haar buik. Nu heb ik haar zaterdag en zondag geen lijnzaad gegeven, en ze was deze dagen kurkdroog. Vandaag gaf ik het haar weer en... ja hoor weer zweten. Het kan dus volgens mij niet missen dat mijn tinker niet tegen lijnzaad kan, geen lijnzaadolie, niet droog en niet gekookt. Heeft iemand hier wel eens vaker wat over gehoord??
Chrissetje
Geplaatst: 28-12-04 01:12
ik heb dit nog nooit gehoord eerlijk gezegd.... maar zweten vind ik te ver gaan voor een beetje voer. als ik jou was zou ik het even vragen aan de dierenarts(of heb je dat mss al gedaan )
Kanzi
Geplaatst: 28-12-04 11:28
Ik moet eerlijk zeggen dat ik nog nooit heb gehoord van een alergische reactie op lijnzaad. Maar het is wel heel toevallig dat dit steeds gebeurt als je het hebt gevoerd. De werking van lijnzaad zit hem in het slijmerige laagje wat het op de darmwand legt, maar het prikkelt de darm ook om goed te bewegen, zodat je ook minder kans op verstoppingen hebt. Misschien is jou tinker daar wel erg gevoelig voor, omdat ze dan ook een pijnlijke buik heeft. En een paard met koliek kan ook flink zweten, dus daar zou het mee te maken kunnen hebben. Hoe is de ontlasting van je paard als ze lijnzaad heeft gehad? Hetzelfde of echt veel dunner? Anders zou je eens kunnen proberen om de hoeveelheid aan te passen, dus in plaats van 100 gram geef je dan 10 of 20 gram, en kijk je hoe je paard daar op reageert. Heel veel succes er mee!
ellepel
Geplaatst: 28-12-04 12:49
waarom zou t niet kunnen? er zijn veel mensen met allerlei allergien voer diverse voedingsmiddelen, dus lijkt me erg logisch dat dat bij een paard ook kan gebeuren.
heb wel eens meegemaakt dat paarden koliekerig kunnen reageren op teveel zonnebloem olie door t voer, dus lijnzaad lijkt me dat dat ook kan. ik zou idd ook de hoeveelheid minderen, kijken of t dan beter gaat
ellenlouise
Geplaatst: 28-12-04 22:08
Klinkt inderdaad als een allergie. Volg je eigen intuitie en vraag of er eventueel een alternatief is dat je kunt geven.
Kitten
Geplaatst: 29-12-04 09:15
Ik heb een dergelijke vorm van allergie, nog nooit meegemaakt, wat niet wil zeggen dat het niet mogelijk is.
Probeer de lijnzaad een paar dagen te vervangen, door een koffie kopje maiskiem olie, of levertraan,(het laatste heeft mijn voorkeur trouwens ivm de aanwezige vitamine en mineralen) en kijk of dit verbetering geeft.
Mist
Geplaatst: 29-12-04 18:28
Je hebt paarden die zelfs allergisch zijn voor bepaalde grassoorten, dus waarom zou het niet kunnen ? Ik zou dan ipv lijnzaad gewoon minerale olie (zonnebloem, maisolie) door het voer doen voor de laxering.
Let_be
Geplaatst: 30-12-04 11:07
Ik heb niet alle reacties gelezen, maar volgens mij is 100 gram ook wel erg veel voor dagelijks gebruik!!
Mijn paard krijgt een senseo kopje met denk wel 2 liter water. Dit wordt gekookt en daarna staat het nog eens 4-5 (!!!!!) uur op laag vuur!! Mijn paard krijgt het omdat ze op rust staat en snel verstoppingen krijgt. Ik doe er dan 2 scheppen zemelen bij.
shan
Geplaatst: 30-12-04 17:24
Mijn paard was ook allergisch voor div. voedingsbestanddelen, dit kan dus heel goed. Als het een allergie is dan heeft minder geven geen zin. Misschien is 2 x of 3 per week wat vochtige zemelen geven een alternatief
Kanzi
Geplaatst: 30-12-04 21:39
QuijoSavan schreef:
Ik heb niet alle reacties gelezen, maar volgens mij is 100 gram ook wel erg veel voor dagelijks gebruik!!
Dit is de hoeveelheid die ze mij ook geadviseerd hadden op de Uithof. Tot 100 gram per dag zou je volgens hun zelfs ongekookt mogen geven.
illy
Geplaatst: 31-12-04 00:44
Kanzi schreef:
Dit is de hoeveelheid die ze mij ook geadviseerd hadden op de Uithof. Tot 100 gram per dag zou je volgens hun zelfs ongekookt mogen geven.
Dit deden ze ook bij onze pony, wij zijn nadat hij weer thuis was hier direct meegestopt. Wij geven hem nu een emmer bolkaf, ipv. 100gr ongekookte lijnzaad. Trouwens ook altijd geleerd van oude boertjes dat lijnzaad nooit ongekookt mag worden gegeven, dit met vrijkomen van blauwzuur. (of dit waar is??) Dus de reactie van zweten is ws niet vreemd, als er inderdaad gif vrijkomt.
Kanzi
Geplaatst: 31-12-04 18:25
Klopt, bij ongekookt lijnzaad geven komt blauwzuur vrij, maar over het algemeen kan je een paard 100 gram per dag ongekookt geven, als hij het maar in 1 keer opeet samen met het andere voer, dus niets in de bak laten liggen. Ik kook het zelf ook liever hoor, die van mij heeft er geen last van als ik het ongekookt geef, maar toch.
shan
Geplaatst: 31-12-04 20:21
raven 31 kookt het zelf wel dus dit is niet de reden.
Raven31
Geplaatst door de TopicStarter: 02-01-05 14:58
Ik kookte de lijnzaad 20 minuten, zou dit te kort zijn?? (ik had begrepen dat het 20 min. moest koken) Nu ik het helemaal niet meer geef zweet ze helemaal niet meer en de ontlasting ziet er prima uit. Een alternatief zoeken lijkt mij beter, ik weet 100% zeker dat het een "allergische reactie" op lijnzaad is.
Let_be
Geplaatst: 03-01-05 12:16
Ik heb het van de DA en van onze staleigenaaresse. Ik moet het laten koken (hoog vuur) en dan goed na laten sudderen (laag vuur) zodat dat blauwe (giftige) eruit is. Bij ons staat de pan nu al sinds uur of 8-9 op en dan ga ik om uur of 4 rijden en uurtje daarvoor halen we de pan eraf om af te koelen.
Let_be
Geplaatst: 03-01-05 12:17
Maar ook niet te lang laten afkoelen, want dan wordt het helemaal blauw! Maar dat is na aantal uur (3-4 denk). Dan is het ook giftig.