te vaak ontwormen???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pieterr

te vaak ontwormen???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-04 20:40

Hallo
Kan je té vaak ontwormen?? Ik heb m'n paard net gekocht en ik weet dat het ontwormd werd maar niet exact hoeveel. Ik heb hem nu net ontwormd met Eqvalan, maar vraag me af of het kwaad zou kunnen als ik het binnenkort nog eens te doen met Equest (om zeker te zijn)?

KimThirza

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 21:13

Hallo,

Bij ons op stal worden nieuwe paarden die komen ook 2 x ontword geloof 3 weken erna om er zeker van te zijn dat die worm vrij is dus dat kan wel, alleen daarna moet je het niet te vaak doen, bij ons gaan ze om de 2 a 3 maanden geloof ik.

Pieterr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-04 21:21

ok, tnx dan doe ik het binnen drie weken nog eens!

jordy2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 22:32

dat moet binnen 10 dagen nog een keer en er moet altijd ivermectine inzitten. je kunt ook mestonderzoek laten doen bij de DA.

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 22:56

te vaak ontwormen is niet goed en werk resistentie in de hand + de aanslag op de lever en nieren. Maar kijk even goed in forum medisch rondt, want kortgeleden was hier al een uitgebreide topic over.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 11:52

Maar opzich ontworm je niet snel te veel hoor. Als je om de 6 tot 8 weken ontwormt kan het geen kwaad. En ik weet niet hoe groot je paard is, maar een groot paard is ongeveer 600 kilo, en een haf zo ongeveer 450. Die van mij is een haflo-arabier, en hij zal ongeveer 500 kilo wegen maar ik geef hem gewooon een hele spuit (voor 600 kilo). Volgens de dierenarts kan het geen kwaad.

Jantien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 13:26

Arnoud schreef:
te vaak ontwormen is niet goed en werk resistentie in de hand

Dit geldt vooral wanneer je consequent te vaak ontwormt. Dus bijvoorbeeld de perioden tussen de wormkuren altijd te kort neemt. Een keer extra ontwormen (zoals in de vraag van Pieter) geeft wbt de resistentievorming weinig problemen.

@Pieterr: om te bepalen of het zin heeft je paard binnenkort (dus binnen de eigenlijke periode van 8 weken na een ivermectine-spuit) nog een keer te ontwormen zou je een mestonderzoek kunnen laten doen. Daarmee weet je of je paard nog last heeft van volwassen wormen (er wordt immers naar de ei-uitscheiding gekeken). Als dat zo is, zal je 'm direct nog een keer kunnen ontwormen. Is dat onderzoek negatief (geen/bitter weinig eieren in de mest) dan kan je gewoon de volgende ontwormbeurt (8 weken na de ivermectine-spuit van laatst) een keer Equest gebruiken. Die bereikt namelijk wel een groot deel van de ingekapselde larven, wat ivermectine niet doet. Die larven zie je niet in een mestonderzoek.