Hoi weet iemand of een paard van maismeel dikker kan worden? Of heeft iemand anders tips??
ellepel
Geplaatst: 27-12-04 07:38
gewoon meer hooi gaan voeren... 3 tot 4 x per dag hoort een paard hooi te hebben. als je dat gaat opvoeren worden ze wel dikker. een deken opdoen helpt ook een hoop trouwens...
haf_jessie
Geplaatst: 27-12-04 08:14
Lucerne geven,helpt ook onwijs goed
olie100
Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-04 08:17
Hij staat met zowel een winterdeken als onderdeken op stal. Krijgt 3 keer per dag kui, smorgens en savonds bix met luzerne en musli en na het rijden krijgt hij nog wat slobber... maar hij komt bijna niet aan
haf_jessie
Geplaatst: 27-12-04 08:59
toch zoveel mogelijk hooi bijvoeren denk ik
Kaja
Geplaatst: 27-12-04 09:18
Zo te horen krijgt hij genoeg en genoeg variatie.... Overdrijf het niet.... wacht rustig af, je ziet een paard echt niet van de een op de andere dag 50 kg aankomen. Maismeel werkt goed, is een echte vet kweker, maar loop niet te hard van stapel...
Je schrijft ook niet of je paard ineens is afgevallen of train je intensiever? Is tie verhuisd of heeft tie last van stress? Allemaal factoren die mee spelen.... Geef je tijdig een wormenkuur???
Als je je voer al hebt verhoogd wacht dan rustig af en geef het wat tijd... Als je het gaat overdrijven krijg je daar weer problemen mee..!!!
Huisvrouw
Geplaatst: 27-12-04 09:31
hallo, je zou ook eens kunnen kijken als hij de laatste tijd is afgevallen hoe hij eet. Mijn paardje had namelijk last van z'n gebit. Ze heeft ook weleens gewoon keelpijn gehad waardoor ze minder goed haar voer kauwde en de spijsvertering dus niet goed verliep en wat afviel. Succes ermee
lailapri
Geplaatst: 27-12-04 09:41
mais krijg je ze vaak ook wel dikker mee, maïs meel, kuil oid...
olafj
Geplaatst: 27-12-04 11:10
Maismeel werkt goed om ze snel aan te laten komen
Arnoud
Geplaatst: 27-12-04 15:54
Als hij met slobber en meusli en voldoende kuil al niet dikker wordt, dan heeft mais of maismeel voeren ook weining tot geen effect.
Hoe ziet de mest eruit, dun? En mest je paard veel? (veel poep in de stal?) Ik ga er van uit dat je je paard goed ontwormd.
Kyona
Geplaatst: 27-12-04 16:59
Maismeel moet je erg mee oppassen: als je er teveel van geeft kans op verstopping of koliek. Je moet het echt voorzichtig aan doen; bijv. handje door de slobber. Maisvlokken helpen ook goed en zijn minder gevaarlijk. Tanden OK? Geen wormen? Anders voor zekerheid extra ontwormen, wellicht helpt dat ook.
keramiekje
Geplaatst: 27-12-04 20:04
ik voer mijn verzorgpaard slobber en soms ook zemelen. (van zemelen worden ze niet dik ik geef dat alleen voor de afwisseling) de slobber helpt wel ze is al een stuk dikker
Arnoud
Geplaatst: 28-12-04 22:59
Als het paard van slobber ed niet dikker worden, zou ik haast zeggen dat de darmen niet optimaal functioneren. In dat geval kun je idd zemelen voeren, want die prikkelen de darmen. Verder zijn er ook nog andere darm stimulerende producten op de markt. Ik zou dan daar mijn heil nu eerder in gaan zoeken als zlefs slobber niet werkt.
Arnoud
Geplaatst: 28-12-04 23:00
En ga eens over van Kuil naar hooi. Kuil zit tevol met eiwitten en vetzuren die de darmwerking afremmen.
Annemeik
Geplaatst: 28-12-04 23:33
Hai, als ik jou was zou ik geen mais gaan voeren om je paard dikker te krijgen. Het werkt wel in principe, maar er zitten ook nadelen aan mais. Er zitten vrij veel eiwitten in die het paard niet nodig heeft en het belangrijkste nadeel is dat het zetmeel zich op de spieren vastzet en de spieren daardoor moeilijker afvalstoffen af kunnen voeren.
Wij voeren een mager paard bietenpulp met zemelen en zonnebloemolie. De pulp zetten ze van aan (net als de zonnenbloemolie), ook zijn de pulp en olie goed voor de spijsvertering (als deze goed werkt zet het paard ook makkelijker aan). De zemelen moet je erbij voeren wegens de slechte calcium/fosfor verhouding tussen de pulp en de zemelen. Zemelen of pulp kun je dus niet los van elkaar voeren.
Voer in ieder geval geen mais of wortelen (wortelen versnellen de spijsvertering en dan kan het paard geen voedingsstoffen meer opnemen).
Groetjes,
Annemeik
ellepel
Geplaatst: 29-12-04 08:33
versnellen wortelen de spijsvertering?
maar dan moet je vast vrij veel ervan gaan voeren..?
Annemeik
Geplaatst: 29-12-04 16:54
Ja, het gebeurt niet van een enkel worteltje, maar het is toch een beetje zonde. Je betaalt voor het voer dat er in gaat, je betaald voor het worteltje en alles gaat in 1 gang door naar de mesthoop. Toch een beetje verspilling van geld en voedingsstoffen. Ik voer tegenwoordig alleen maar appeltjes en oud brood, geen wortelen meer.