ringband operatie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lippo

ringband operatie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-04 22:48

Hoi,

3 weken geleden zijn we met mijn paard naar de kliniek geweest om zijn linker voorbeen eens goed te bekijken. Hij had namelijk sinds die week een dik voorbeen (na een wedstrijd op ongelijke en harde bodem). We hebben die week rustig aan gedaan, voornamelijk stappen op de harde bodem, maar de ene dag was het weer dikker dan de andere. Hij liep er absoluut niet kreupel op, en het was ook niet warm.

We waren hier extra alert op omdat hij dit van de zomer ook heeft gehad en toen 2 maanden op rust heeft gestaan. Ook toen liep hij er niet kreupel op.

Bij de kliniek zijn foto's en scans gemaakt. Op zowel de foto als op de scan was er weinig te zien. Maar omdat er al eerder klachten waren hebben ze met een meer geadvanceerde scan gekeken. Ze zagen daar een kleine irritatie aan de binnenkant van de ringband. Door die irritatie is zijn been dik, waardoor de ringband te strak om de pezen komt te zitten. Hierdoor kunnen de pezen niet meer lekker langs elkaar heen schuiven.

Een mogelijkheid bij ringband problemen is de ringband operatief doorsnijden, maar dat werd bij ons niet geadviseerd omdat de irritatie zo klein was. Hij heeft een plaatselijke ontstekingsremmer gekregen en we moeten nu 2 maanden stappen. Er werd daar gezegd dat de revalidatie van een ringband operatie 6 maanden kan duren!

Nou mijn vraag aan jullie; heeft iemand ervaring met problemen rond de ringband of de operatie. Hoelang was de revalidatie daar, of zijn er andere dingen aan gedaan?

Ik had namelijk gehoord dat 85% van de gevallen uiteindelijk alsnog geopereerd moeten worden. En het is nu sinds 3 dagen opeens erg warm. (dat is het daarvoor nooit geweest). Dus we zitten eraan te denken om misschien ergens anders heen te gaan voor een second opinion!

maar ik ben benieuwd of iemand hier ook ervaring mee heeft gehad!

gr. Ferline

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 17:01

Het lijkt heel erg op een blessure die een paard dat ik ken gehad heeft. Daar was het bandje doorgescheurd maar met goed revalideren binnen 6 maanden weer helemaal in orde (veel stappen en na een paar maanden rustig opbouwen). Is verder niet geopereerd ofzo. En was echt bijna helemaal door, dus een fikse blessure. Was ene moment dikker dan de andere keer (soort zakje op die plek) maar dat schijnt erbij te horen.