Gebitsvraagje; wolfstand?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

batje

Gebitsvraagje; wolfstand?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-04 18:38

Misschien een stomme vraag, maar ik weet echt niets van het gebit..

Fleur heeft sinds een week een klein tandje dat door aan het komen is, ongeveer een cm na haar andere tanden. Is dat een wolfstand en hoort die op 5/6 jarige leeftijd te komen?

Ze loopt vreselijk te kwijlen en heeft er wel een beetje last van, kan ik iets voor haar doen of is het even 'doorbijten' Knipoog ?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 19:02

kan ook een ruinetandje zijn, sommige merries krijgen die ook. is een tand net als ruinen hebben en ligt ook op dezelfde plek.
naar mijn weten kan dat geen kwaad. bij twijfel anders even een arts vragen

batje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-04 19:03

Wat is het verschil tussen een wolfs en een ruinentandje dan?

Ilonab

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 21:14

Wolfskiezen zijn kleine kiesjes die vlak voor de echte kiezen zitten ze verschijnen vaak als paard leeftijd heeft van 3 tot 4 jaar. Bij Heras zijn ze pas verwijdert omdat hij er last van had ze zijn erg klein zo'n 1cm groot maar.
Waar jij het over hebt is waarschijnlijk een ruinentand die ook bij merrie's kan voorkomen die zit vlak achter de tanden.

noekie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 21:43

Meestal worden die toch getrokken of niet dan?
Omdat ze daar toch goed last van kunnen hebben..

Ik denk dat je even de DA kunt bellen en dat hij er naar kijkt om het eventueel te verwijderen.

Jantien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 22:14

De kiezen van een paard zijn onder te verdelen in premolaren (kiezen die gewisseld worden) en molaren (blijvende kiezen). De eerste kies die je ziet aan de achterrand van de lagen (waar het bit ligt) is eigenlijk de tweede premolaar. De eerste premolaar is de wolfskies. Deze ontwikkelt niet of nauwelijks, en blijft meestal onder het tandvlees verborgen. Het wordt pijnlijk voor het paard wanneer het tandvlees bekneld wordt tussen bit en wolfskies. Daarom worden deze wel verwijderd.
Hij ligt dus onder het tandvlees voor de eerste zichtbare kies.

Een hengstentand is vergelijkbaar met je eigen hoektand. Bij het paard heeft die geen duidelijke functie en is die in de loop van de evolutie gaan verdwijnen uit het gebit van vooral merries. Deze hengstentand ligt ook in de lagen, dichter bij de snijtanden dan bij de kiezen. Maar wel met ruimte tussen de snijtanden en de hengstentand. Merries kunnen deze tand dus wel krijgen, maar meestal niet.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 22:25

ik denk ruinen/haaktandje die komt rond die leeftijd (4/5/6) 20% van de merrie ook. En dan ongeveer alle ruinen en hengsten toch ook?

batje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-04 11:44

Ook wel typisch.. de grootste merrie die ik ken krijgt een hengstentand Knipoog

Maar niets aan doen en gewoon even ontzien als ze pijn heeft?

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 17:17

Patos krijgt ook ruinentanden door, heeft de tandarts/DA vandaag vastgesteld, dat verklaart meteen waarom ze de laatste tijd overal op loopt te kauwen Knipoog. Hij liet ze gewoon zitten, terwijl de wolfskiesjes er een jaar terug wel uitgehaald zijn.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 19:06

Wat jij beschrijft is idd de ruinentand of haaktand. Over het algemeen hebben ze hier geen problemen mee.
Opvallend iets (heeft de TA me verteld) :
Ruinentanden komen vooral voor bij merries die dus veel mannelijke hormonen hebben. Dit zou dus kunnen verklaren (aangezien Hon er ook heeft) dat ik 3 jaar aan het tobben ben geweest om haar drachtig te krijgen, aangezien ze elke hengst in elkaar sloeg....

batje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-04 20:26

stef schreef:
Wat jij beschrijft is idd de ruinentand of haaktand. Over het algemeen hebben ze hier geen problemen mee.
Ruinentanden komen vooral voor bij merries die dus veel mannelijke hormonen hebben. Dit zou dus kunnen verklaren (aangezien Hon er ook heeft) dat ik 3 jaar aan het tobben ben geweest om haar drachtig te krijgen, aangezien ze elke hengst in elkaar sloeg....

Grappig weetje Lachen
Denk alleen dat iemand dat even aan Fleur moet vertellen.. ik kreeg haar drachtig en mevrouw is om de haverklap hengstig Knipoog

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 21:16

ik weet dus niet of dit bewezen is ofzo he, puur wat de TA zei

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 09:37

stef schreef:

Dat zou bij Patos echt heel goed kunnen kloppen! Die heb ik in al die jaren nog nooit hengstig gezien, ze heeft ook helemaal geen merriekuren.

DeeSjah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 19:52

mijn paard had er goed last van! toen zijn we met hem naar de dierenarts geweest om z'n kiezen bij te laten vijlen (ander probleem was dat) en teon hebben ze gelijk het wolfstandje eruit getrokken..

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 22:41

Quentin had ze ook, die kreeg er last van met het bit, dus zijn ze eruit getrokken
was zo gebeurd bij de TA/DA

batje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-04 22:44

Die van Fleur is nog niet eens doorgekomen, alleen een wit puntje boven het tandvlees Lachen
Maar waarom zou je 'm weg laten halen?

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 22:45

vaak worden ze weggehaald, omdat ze er last van krijgen omdat het bit er tegenaan komt, Quentrin had ze al jaren voordat ze zijn weggehaald, maar hij kreeg er ineens last van, en ja dan is die beslissing snel gemaakt Knipoog ik was toch al bij de TA ivm haken aan zn kiezen

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 09:54

Liekie gaat vandaag naar dezelfde TA/DA als die van Renske (ze gaat ook mee Knipoog ). Ook om zijn tanden te laten vijlen, maar indd wordt wrs zijn wolfstandje (die de DA gevonden had Haha! ) ook getrokken. Hij loopt namelijk al bijna 2 weken met zijn neus in de lucht, letterlijk dus. Zijn neus is het hoogste punt tijdens het rijden. Ook is hij heel vaak aan het kopschudden dus ik hoop dat dat verdwenen is nadat dat wolfstandje verwijdert is.
Iemand een idee hoe lang ik dan moet wachten met een bit erin te hangen??
En of ik dat beter onder verdoving kan laten doen of niet?

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 11:18

de tandarts verdoofd het trekken van een tandje altijd(iig mijne wel, maar die is daarnaast ook DA, zonder verdoving lijkt me errug pijnlijk!0 ik heb een dag of 4/5 gewacht met het bit weer indoen, Q had er 2 die eruit waren gehaald en had er van te voren flink lst van gehad en daardoor een hekel aan t bit, wilde dus zeker weten dat het hem geen pijn meer zou doen
let ook ff op dat er geen vieze etensresten in t 'gat' komen waar de tand heeft gezeten, dat is bij Q niet gebeurd maar dat kan Harm vanmiddag wel vertellen Lachen