Een tijdje terug plaatste ik een onderwerp over mok bij mijn paard wat maar niet weg wilde gaan.. Intussen zijn wij met hem naar Utrecht geweest en bleek uit een biopt dat hij Sarcoidose heeft...een auto immuun ziekte die zich uit in de vorm van korstjes en wondjes op 1 been, zo rond de kogel voor en achter. Nou vroeg ik mij af of er nog meer mensen zijn die ervaring hebben met deze ziekte en hoe zij ermee omgaan.
Het zijn wel twee verschillende onderwerpen die je hier doorlinkt. Er is een groot verschil tussen een sorcoid en sarcoidose. Het kan en mag niet met elkaar vergeleken worden.
HaffieStef
Geplaatst: 28-12-04 16:16
Mee eens Esther82. Ik heb wel ervaring met een Sarcoide maar niet met Sarcoidose waar Louise naar vraagt. Ik kan je niet verder helpen. Suc6.
Rhys
Geplaatst: 02-01-05 16:28
Mijn paard heeft ook sarcoidosis. Ik ben er pas mee naar Utrecht gegaan toen het al vrij ernstige vormen aangenomen had (paard was al heel lang niet rad meer). Daar konden ze, net als bij jou waarschijnlijk, niet veel voor me doen. Ik ben uiteindelijk het alternatieve circuit ingedoken en daar heb ik een hoop aan gehad (tenminste, daar geloof ik in). Het paard heeft het ondertussen aan drie verschillende benen gehad, het heeft zich dus wel verspreid (was 1 been), maar op het moment gaat het heel goed. Ik ben benieuwd hoe het zoch gaat ontwikkelen als het straks weer warmer wordt en de zon erop schijnt. Dat is naar mijn ervarig nl de meest moeilijke periode, de huid die op de aangetaste plekken erg kwetsbaar is kan dat niet echt hebben en dan ontstaan er weer nieuwe infecties. Verder kun je er, wat ze in Utrecht ook gezegd zullen hebben, het beste maar afblijven.
Ik rijd gewoon nog op m'n merrietje, en doe dat zolang ze rad is (dus ook als ze een uitbarsting heeft). Als ze niet meer rad is, gaat ze gewoon de hele dag het land op. Ik wilde precies het paard verkopen toen deze fdiagnose gesteld werd, en toen wou niemand haar natuurlijk meer hebben. In die zin heeft het me dus wel in de weg gezeten, maar nu blijft ze gewoon.
Sarcoidosis hoeft trouwens niet aan de benen voor te komen hoor, ze worden ook vrij veel aan het hoofd en dan vooral net achter de oren aangetroffen.
Hoe is het nu met jouw paard Louise? succes iig! Als je meer wilt weten van me, dan hoor ik het wel!