Wat is rotstraal? Hoe behandelen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Myke

Wat is rotstraal? Hoe behandelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-04 23:42

Hoi,

Bovenstaande vragen wijzen zich vanzelf denk ik wel. Ik heb al op de zoekfunctie gezocht (maar bedenk nu wellicht verkeerde vakje de zoekterm geplaatst Scheve mond -> beetje dom). Maar goed...

Hoe herken je rotstraal (behalve aan de stank?) en Hoe kan je dit het beste behandelen (beginnende rotstraal?).

Alvast bedankt. Groetjes Myke OK dan!

soesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 10:01

Als je zeker wilt weten of het rotstraal is, kun je het de hoefsmid vragen. De straal ziet er rommelig uit en stinkt. Ik heb het bestreden met tea-tree olie, en regelmatig de smid laten komen om delen eruit te snijden.
De stal zo schoon/droog mogelijk houden, en zeker elke dag de hoeven uitkrabben. Dit werkte bij ons prima.

Geriette

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 10:20

Rotstraal is een ontsteking en een proces van verval van de hoornige straal. Rotstraal is te herkennen aan een natte, zachte, onregelmatige en deels verschrompelde straal.
In de regel begint het in de middelste straalgroeve. In ernstige gevallen komt er een vieze stinkende vloeistof vrij.
Rotstraal kan leiden tot gevoelig lopen, kreupelheid en dikke benen.
Het is een bacteriële infectie.
Paarden die veel op stal staan, hebben vaker last van rotstraal dan paarden die in wei staan. Andere oorzaken zijn het niet bijhouden en schoonmaken van de voeten, vuile stallen, slecht beslag en weinig of geen beweging waardoor de voeten niet optimaal kunnen werken.

Rotstraal komt vaker voor aan de voorvoeten dan aan de achtervoeten. Meestal wordt de hoorn vanuit de middelste straalgroeve ondermijnd. Zo kunnen ook de rest van de straal en de straallederhuid gemakkelijk worden ondermijnd.

Rotstraal is vrij gemakkelijk te genezen, maar daar moet dan wel iedere dag aan worden gewerkt.
Bij de constatering van rotstraal zal de hoefsmid allereerst de straal netjes met een renet uitsnijden zodat overal een aansluiting van hoorn aanwezig is en geen enkel gedeelte achterblijft dat nog ontstoken is.
De stal moet schoon zijn zodat het paard niet in zijn eigen mest en urine staat (een straal kan namelijk niet tegen urine).
Voortaan mag niet meer met een scherp voorwerp te diep in de straalgroeven worden gekrabd en de stralen moeten iedere keer met water worden uitgespoten zodat op de diepere plaatsen zuurstof kan komen.

Daarna kun je de stralen insmeren met een middel tegen rotstraal, bv: Egyptische zalf, socatyl of betadine. Deze middelen hebben een drogende en bacteriedodende werking.

Hoop dat je er wat aan hebt

Groetjes, Geriette

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 18:06

ik spuit er soms wel eens betadine poederspray in, die van mij heeft gelukkig nog geen een keer rotstraal gehad, maar mijn pony had het wel altijd, en dat hielp echt super Lachen

Samo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 19:57

Ik doe er altijd betadine oplossing in met watjes.. helpt bij mijn paard wel..

Solitair

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 20:14

rotstraal herken je aan: een zachte, gebarsten, stinkende straal. wat je dr tegen kunt doen is dit:

hou de stal zo schoon en droog mogelijk, zet de hoef van je pony 2x per dag 15 tot 20 minuten in emmer met lauw water en soda(niet te veel, want daar kunnen ze huidirritaties van krijgen). het water hoeft niet heel hoog te staan. daarna goed droog maken. het moet zo goed mogelijk droog zijn anders word het alleen maar erger. als je het niet goed droog krijgt met een handoek probeer dan een fohn. (als je pony dr niet van schrikt). die niet op de warmste stand zetten. want dat doet ongelovelijk zeer. daarna een spray dr op sprayen. ik weet neit hoe het heet. maar het zit in een groen met wit busje en de spray die dr uit komt is bruin. t is af te halen bij ruitersportzaken en dierenartsen. dit spray je dr op en dr zit een speciaal buisje aan zodat je goed tussen de barsten kunt spuiten. doe dit ook zo goed mogelijk. dan is het eerder over. hou ze veder niet te lang buiten als het vochtig weer is of de grond erg nat is. een droge hoef en het opspuiten van de spray is het belangrijkste!

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 20:18

goed schoonmaken (zonder water) betadineshampoo erin laten lopen - voeten even omhoog houden en klaar. Dit dagelijks herhalen.
De stal mooi droog houden. Beginnende rotstraal hoeft nog niet zo te stinken - het is wat zachter en bij de straal krijg je een gleufje.
Met de zoekfunctie (medisch aanklikken en rotstraal intypen) moet je echt veel kunnen vinden hoor!

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 15:58

als het beginnende rotstraal is kan je het teren ong. 1 keer in de week. Zo gaat het niet verder. Verder stal goed schoon, droog houden en vaak hoefjes krabben en de heofjes mogen absoluut niet nat. Als de straal al verder is gaan rotten moet je het met betadine en watjes doen. Of advies aan je eigen smid vragen, dit advies kreeg ik trouwens vban mijn smid v.d waal

DunjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 16:15

de DA laten komen die geeft een kuurtje onstekingsremmers voor 10 dagen en een spuitbus met blauw spul die werkt tip top bij een paardje van ons was het binnen 10 dagen weg!!

wat je wel kan doen in je stal is onderop een beetje losse stro dat laatste van een baal snap je wat ik bedoel gooien en dan pas je stro!!
zo schoon en droog mogelijk je stal houden maarja als tie poept en hij stapt er in dan schiet het ook niet op maar dat blauwe spul werkt super!!