diegene met verstand v hoeven, kijken:

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nicole85

diegene met verstand v hoeven, kijken:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-04 18:34

Naar aanleiding van een discussie vanmiddag op stal, wil ik iets vragen, gaat om het volgende.
Hoefsmid is deze week geweest voor een paard (X), nu zag ik X vanmiddag vaststaan op de poetsplaats op vlakke grond en vond dat hij ongelijk op zijn achterhoeven staat. Ik heb even een plaatje erbij gevonden via hoofcare pagina.
Afbeelding

Ik heb de ongelijkheid aan gegeven op de foto. Het gaat hier om een halve cm ongeveer.
Rechtsachter staat de buitenkant van de hoef hoger van de grond, dan de binnenkant. Als ik me niet vergis zijn dit de verzenen.

Ik zei hier iets van, dat dit niet goed is. Maar volgens de eigenaresse hoorde dit zo te zijn. Linksachter had het paard dit ook lichtjes.

Wie weet hoe het hoort? Is het normaal dat dit zo is? Ik begin nu nl aan mezelf te twijfelen, maar naar mijn idee moet dit gelijk zijn?
Althans bij mijn arab is dit gelijk?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 18:52

volgens mij is ie dan binnendoor gezet, dat doen ze om ervoor te zorgen dat het paard zijn benen anders neerzet, paarden die strijken worden vaak op deze manier op de hoeven gezet..

ik weet tniet 100% zeker maar geloof dat het zo wel klopt

o_floor_o

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 19:13

Heb je ook gevraagd aan de eigenaresse waarom dat volgens haar zo hoort.

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-04 19:14

nee niet gevraagd, volgens mij weet ze het niet, anders had ze het wel gezegd vanmiddag.
Mijn arab heeft dat verschil niet, heb niet verder gekeken bij andere paarden.

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 19:36

Yep moest er ook gelijk aan denken dat ie binnendoor gezet is. Doen hoefsmeden wel vaker bijv. bij problemen met de knieën; dan wordt dit ontlast en loopt het paard makkelijker.

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-04 19:45

welke problemen dan bijv?
heeft koehakkige stand hier iets mee te maken?

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 22:36

Die van mij wordt ook licht scheef neergezet, om zijn stand te verbeteren. Hoefsmeden doen dit vaak met goede reden, misschien wel slim om het eerst even aan de eigenaresse te vragen.

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 22:45

binnendoor zetten van de ijzers wordt vaak gedaan om standswijziging of het ontlasten van de kniebanden.

wij hebben een paard op stal waarvan de ijzers binnendoor gezet moet worden, anders valt de knie op slot.

Geriette

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 22:56

Ik denk dat het wel zo hoort. Dat hij wat meer naar binnen is gezet van achter, omdat hij misschien biljardeerd (dan draait ie z´n achterbenen te ver naar buiten en ontstaat er slijtage in het spronggewricht)

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-04 11:31

ok bedankt, zal het eens vragen, maar ze had het wel gezegd denk ik gistermiddag waarom dit zo is.
Hoefsmid komt voor mijn arab over 1,5 weken, zal het hem eens vragen Knipoog

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 21:56

mijn vorige paard werd op aanraden van mezelf zo neegezet omdat ze zichzelf vaak aantikte, dan zwaaide ze met haar been zo dicht langs het andere achetrbeen dat ze zichzelf aanraakte.
nadat hij haar ook zo neerzette was dit over