Compleet veranderd ná ziekte?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Roosch

Compleet veranderd ná ziekte?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-04 15:13

Hallo allemaal!
Ik had een vraagje voor jullie!

Het gaat om een paard van mijn vriendin Lachen

Ze heeft hem twee jaar geleden gekocht, maar nadat ze hem een halfjaartje ofzo hadden, werd ie kreupel. Hij had wat aan zijn pezen, het preciese weet ik er ook niet meer van (zat toen nog in mijn pennytijd: Och wat zielig!).
Van te voren heb ik er wel eens op gereden, hij was toen erg braaf!
Ik heb er zelfs in de wei opgezeten en op het plein dat vol lag met water, terwijl hij daar bang voor was. Samen met de vader van dat meisje heb ik hem over zijn waterangst heengeholpen.

Enfin, hij heeft al met al een hele tijd stilgestaan, ik denk zo´n driekwartjaar. Daarna is hij compleet veranderd. Ervoor deed ie niks verkeerd, en erna is ze in twee weken er 5 keer vanaf gevallen!
Beetje fris dachten we. Scheve mond No way.
In de maanden erna is ze er bijna elke week wel 2 keer afgevallen.
Echt gemene bokken, flink hard ervan af gevallen..Deze kwestie is denk ik driekwartjaar terug Lachen De laatste paar maanden ging het wel goed. Op een gegeven moment is ze er weer afgevallen en heeft ze een verbod gekregen om op haar paard te rijden.
Kleine bijzonderheid: Het paard is 1,83. Bloos!
Het meisje zelf is denk ik 1,70 Scheve mond Nu heeft ze een nieuwe pony, die ze denk ik ook niet aan kan, hij zou maar bij haar blijven bokken zei ze!
Haar broertje kan die pony wel goed aan, ze zijn derde geworden op de wedstrijd op onze manege.

Wat ik me afvroeg, kan dat zijn omdat hij zo lang stilgestaan heeft? Hij is compleet veranderd! (ik heb het hier over het paard van 1,83!)
Ik dacht zelf van niet, ik had zo'n vermoeden dat die knol helemaal verpest is. Het meisje is zeer zeker niet zacht met haar handen.

Ik wil graag jullie mening weten! OK dan!

love_FlAmE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 16:33

Ik denk dat het gewoon is doordat hij zolang heeft stilgestaan. En nu moet hij weer terug gaan werken (en luisteren nadat hij zolang heeft mogen doen wat ie wil) en dat vind hij nou niet leuk. Ik zou gewoon der een ervare ruiter opzetten die hem opnieuw zen maniere leert en dan komt dat wel goed Haha! .

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-04 16:37

Hmm, dat hebben ze geprobeerd.
Lukte niet, dat meisje is er mee gestopt omdat ze door de hindernis gevlogen was.

Het is ook driekwartjaar geleden dat hij begonnen is he!

Tanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 17:17

Ik zou niet weten waar het aan ligt MissHaffie
Wel een vervelende situatie Ach gut

Mikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 17:48

Kan het niet zo zijn dat het paard nog ergens last van heeft. Persoonlijk zou ik hem toch eens laten nakijken door een da. Je kunt die oorzaken beter eerst uitsluiten en daarna pas verder gaan zoeken.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-04 17:53

Mikkie schreef:
Kan het niet zo zijn dat het paard nog ergens last van heeft. Persoonlijk zou ik hem toch eens laten nakijken door een da. Je kunt die oorzaken beter eerst uitsluiten en daarna pas verder gaan zoeken.

Neen neen, hij is al die tijd gecontroleerd gebleven door de arts, en toen het paard gezond verklaard was, is hij helemaal onderzocht.

@ tanneke: wel een vervelende situatie idd. Dat meisje is het meisje waar ik een topic over had geopend na de wedstrijd Lachen

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 17:55

(Als dat zo is, hè?) :

3/4 jaar eenzame opsluiting in een cel van 3 x 3 ? >;)

Jewilniewéte hoe ik me dan zou gedragen als paard.........

Scheve mond

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-04 19:02

Botervlieg schreef:
(Als dat zo is, hè?) :

Jewilniewéte hoe ik me dan zou gedragen als paard.........

Scheve mond

Ik ook

Maar volgens mij is hij verpest door dat meisje.
Ik wilde graag weten wat de bokkers er voor een reden voor konden vinden!

ladytjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 21:21

ja maar je geeft hem best ajuin daar kikkeren ze van op

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 22:26

Tja, echt zinnig advies is moeilijk te geven via deze weg. Om een goede indruk te krijgen wat er echt aan de hand zou KUNNEN zijn zouden we het moeten zien. Ook als het aan het rijden of opvoeden van het meisje ligt, moeten we zien wat ze precies verkeerd doet. Of het aan de harde hand licht, tja, kan, maar wie begon eerder. Reed het meisje altijd al met een harde hand, of doet ze dat omdat ze bang is weer er af gebokt te worden. Hoe gedraagt het paard zich aam de hand, dus als er niet op gereden/gezeten wordt???

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 08:01

Botervlieg schreef:
(Als dat zo is, hè?) :

Scheve mond

Ik heb nog even teruggescrold maar waar staat dat? Zo klinkt het alsof hij opgesloten is (als dat al waar is) als straf ipv voor zijn genezing....
Het kan best zijn dat hij nu van zijn pijn af is en zijn ware aard naar boven komt.
Hoe gedraagt hij zich op stal en in de omgang, is hij bv erg dominant?
Is de ruiter nu bang, want dat voelt hij ook natuurlijk?

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-04 14:51

Arnoud schreef:
Tja, echt zinnig advies is moeilijk te geven via deze weg. Om een goede indruk te krijgen wat er echt aan de hand zou KUNNEN zijn zouden we het moeten zien. Ook als het aan het rijden of opvoeden van het meisje ligt, moeten we zien wat ze precies verkeerd doet. Of het aan de harde hand licht, tja, kan, maar wie begon eerder. Reed het meisje altijd al met een harde hand, of doet ze dat omdat ze bang is weer er af gebokt te worden. Hoe gedraagt het paard zich aam de hand, dus als er niet op gereden/gezeten wordt???

Nee, rijdt op elke viervoeter zo hard!

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 22:13

Dan is nog de vraag hoe het paard zich gedraacht als er iemand op zit die niet met een harde hand rijd. Hoe denk ze er zelf eigenlijk over. Ik vermoed dat jij je mening al aan haar hebt gegeven, wat was haar mening dan?

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-04 22:31

Arnoud schreef:
Dan is nog de vraag hoe het paard zich gedraacht als er iemand op zit die niet met een harde hand rijd. Hoe denk ze er zelf eigenlijk over. Ik vermoed dat jij je mening al aan haar hebt gegeven, wat was haar mening dan?

Ik heb mijn mening nog niet gegeven, al is die overduidelijk.
Ze kan de hele manege tegen mij opzetten als ze wil, maar achter haar rug om weet de hele manege dat ze niet kan rijden met zachte hand of zonder zweep.

Iemand met een zachte hand die erop rijdt, kan hem met moeite aan, want hij is nu eenmaal gewend te gaan bokken en gaan klieren!

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 00:40

Hmmm, ik ga nu toch denken dat het rijtechnisch is. Niemand heeft het paard ooit echt goed aangepakt denk ik. Van nature wat domintant. En wordt niet afgestraft, eerder beloond doordat er dan niet meer op gereden word. Dat is mijn theorie uit je verhaal dan, he. Ik ken het paard verder natuurlijk niet, dus de theorie kan jij beter beoordelen.

Oh, ene een tip, Houd het op de manege een beedje netjes, er wordt op maneges al zoveel gepest en geroddeld. Ik begrijp niet wat dat toch is in de paardenwereld.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-04 15:58

Nee, ik weet het zelf ook dat er veel geroddeld wordt. Datzelfde kind heeft de hele manege tegen me opgezet.

Maar bedankt!!!!!