Mijn tinker heeft al een tijdje lichte diarree. De mest is niet echt heel dun, maar wel wat dunnen dan normaal Ze laat veel winden, haar buik rommelt en en komt met het winden laten een dunne brei mee.
Het zijn geen wormen, dat heb ik al laten onderzoeken. Ze krijgt alleen maar hooi en een kwart kilo muesli per dag. Dus aan verkeerd voer kan het ook niet liggen
ze heeft net een zandkuurtje gehad , dus dat is ook niet het probleem. Ook heb ik van de veearts Probiotica gehad, maar nog steeds is het niet over!
Heeft iemand een idee wat dit kan zijn??
Groetjes Marjolein
ik zal wel weer de veearts moeten bellen denk ik
Arnoud
Geplaatst: 21-12-04 23:19
Tja, das altijd een beedje lastig, het kan van alles zijn. Je kunt kijken wat er gebeurt als je zemelen bijvoert, dit stimuleert de darmwerking enorm, en het zijn tevens vezels. Verder zijn er verschijdene anti diarreeproducten op de markt, digesticur, le brick, stop horse en nog een aantal voedingssupplementen.
Debski
Geplaatst: 22-12-04 08:26
Mijn paardje heeft dit ook. Toen ik haar kocht had ze een fikse wormbesmetting en met behulp van goed ontwormen en dierenarts is deze onder controle. Nu heeft ze de ene keer best goede mest en dan is het ineens weer dunner en laat ze weer van die "natte winden". Omdat ik hier toch wel gefrustreerd van werd weer de dierenarts erbij gehaald. Bloed en mestonderzoek laten doen, alles prima in orde. Het paard is verder supergezond dus dierenarts denkt toch dat de darmen licht beschadigd zijn door de worminfectie. het kan lang duren voordat dit herstelt is en misschien blijft het wel zo. Mijn paardje reageert gewoon gevoeliger op bijvoorbeeld stress en wormenspuiten (krijgt ze gelijk weer dunnere mest en het duurt wel even voordat het dan weer beter wordt). Maar zoals ik al zei is ze verder supergezond en moet ik me niet teveel zorgen maken volgens de dierenarts. Wel een lang verhaal. Ik hoop dat je er wat aan hebt... Het komt erop neer dat je goed aan wormbestrijding moet doen maar wel opletten dat je niet te vaak ontwormt, want zoals in een ander topic al is vermeld het blijft vergif.
leintje24
Geplaatst door de TopicStarter: 22-12-04 08:33
ze had hier nooit last van en ik ontworm haar maar 1 x in de 3 maanden dus daar kan het niet aan liggen!
groetjes marjolein
TequilaRos
Geplaatst: 22-12-04 11:29
Die van mij had hier vorige winter ook last van! Niks hielp. Volgens de veearts was het een geirriteerde darm. Dit kwam door hooi (gras is zachter voor de darm). Toen heb ik haar op zaagsel gezet en daar werd het iets beter van. Ze is de hele zomer lekker buiten geweest en nu heeft ze er geen last van. Klinkt raar maar waarschijnlijk is ze eroverheen gegroeit of het lag aan de samenstelling van ons hooi van vorig jaar! Dacht eerst ook dat het aan wormen lag en heb haar zelfs nog door de veearts laten spuiten met ivomec, maar het lag gewoon aan de voeding.
Tja, dit is mijn verhaal, weet niet of je er wat aan hebt. Mijn merrie (4,5 jaar) heeft nu nergens meer last van en vorige jaar was het 1 en al diarree.
Bumego
Geplaatst: 22-12-04 11:35
Hoihoi,
ALs ik jou was zou ik eens een 'dagboek' bijhouden van wanneer en in welke mate ze er last van heeft. Wat het beste is om je paard veeeeel vezels/ zemelen te voeren! En als je het paard brood geeft geef dan geen witbrood maar donker oerbrood Hoe ddonkerder brood hoe meer vezels er weer in zitten.
Het hoeft niet direct aan voeding te liggen, aan de muesli en hooi te zien zitten er al vezels in haar voederschema, het kan ook aan stress liggen. Ik weeet niet of je paard ergens een hekel aan heeft of met bepalde paarden niet overweg kan, misschien ergens anders last van heeft o.i.d?
Meestal begint men te denken bij het voer inderdaad dus mijn advies: veel vezels en houd bij wanneer ze het heeft en in welke mate om zo te kunnen bijhouden wat ze die dag gedaan heeft en gegeten heeft!
Succes!
Nicole85
Geplaatst: 22-12-04 15:39
heeft ze ander hooi nu? weet van fijn hooi dat paarden daar ook wat winderig van kunnen worden.
leintje24
Geplaatst door de TopicStarter: 22-12-04 15:41
ze heeft dit hooi al een hele tijd, maar kreeg eerst daarnaast nog vers gras, het hooi is hetzelfde gebleven
Arnoud
Geplaatst: 22-12-04 22:38
Ze kunnen ook diarree krijgen bij slechte kwaliteit hooi (beschimmeld), ook kan het en Salmonellabesmetting zijn, hiervan krijgen ze ook diarree. Dit komt helaas in toenemende mate voor in Nederland. Verder kan het aan zand in de dikke darm liggen. Staat je paard in een paddock of rijbak of in een modderwei?
leintje24
Geplaatst door de TopicStarter: 23-12-04 08:26
ze staat nu weer sinds een weekje op stal, ze stond daarvoor in een modderwei. Maar hoe komt een paard nou aan salmonellabesmetting??
maar ja ik neem aan dat asl je een zandkuurjte hebt gegeven het niet aan zand in de darmen ligt, omdat dat juist het zand verwijdert.
het hooi is niet beschimmeld is van goede kwaliteit
ellepel
Geplaatst: 23-12-04 12:39
kan ook komen omdat ze in de weide stond, het gras is erg nat dus krijgen ze dubbel vocht binnen, veel paarden krijgen daar ook diaree van, na een paar dagen op stal moet het dan wel over zijn..
kizz_rianne
Geplaatst: 23-12-04 17:39
tsja ik dacht ook aan wormen, maar blijkbaar is dit niet zo... wat ellepel zegt kan inderdaad ook een oorzaak zijn diarree is nooit een goed teken, het kan aan de voeding liggen, maar ook aan de darmen. een extra bezoekje aan de DA is nooit weggelegd...
Soma
Geplaatst: 23-12-04 18:42
Ik heb dit probleem met mijn beide paarden gehad, op exact hetzelfde moment. Ik voerde naast een heel klein beetje krachtvoer, vooral grof graszaadhooi. Mijn dierenarts adviseerde mij weidehooi te gaan voeren, in graszaadhooi zit vaak te veel engels raaigras, waar veel paarden winderig van worden en/of diarree van krijgen. Ik heb mijn hooi veranderd naar weidehooi en nooit meer last gehad.
leintje24
Geplaatst door de TopicStarter: 24-12-04 12:21
het hooi wat ze krijgt zit eigenlijk niks in. Het is juist het prefecte hooi voor paarden, er zitten geen zaden etc in! Nou ja mijn tinkertje gaat toch maandag verhuizen, dus misschien dat het dan wel beter wordt omdat ze toch ander hooi krijgt
vanmiddag komt te veearts trouwens kijken! Dus ik hoop dat hij het kan oplossen!
Groetjes marjolein
Soma
Geplaatst: 24-12-04 18:13
Het hooi dat ik voerde, zat ook niks in, alleen was het soort gras waarvan het gemaakt is niet goed voor paarden.