Rare wond, wat nu?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

spokie79

Rare wond, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-04 20:00

Vorige week ontdekte ik bij mijn bijrijdpaard een wond op zijn hals. Een oppervlakkige schaafwond, het leek veroorzaakt door een beet van een weidegenootje. Het was al dicht aan het gaan, dus ik heb er verder niets mee gedaan. Dag later was ik het vergeten dat hij die wond had en met poetsen ging het weer een klein beetje open (hoe bedoel je dom van mij). Maar de volgende dag zag het er al weer goed uit. Een paard agen later kwam ik weer en de wond leek in de tussentijd opengeweest te zijn, want de haren rondom de wond zaten aan mekaar geplakt, maar de wond zelf was weer dicht, wel een beetje vochtig. Vandaag kwam ik dus weer bij hem en nu krijgt hij hele kale plekken rondom de wond. Zijn haren rondom de wond vallen nu dus uit.

Weet iemand misschien wat dit kan zijn. Moet ik het nog een paar dagen aankijken of moet ik de dierenarts laten komen?

mjet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 21:22

de wond goed schoonmaken met een warm badedas (ontsmet)sopje en kijken of er pus uit de wond komt. Als je denkt dat er pus in zit ( daar lijkt het wel op in jouw verhaal door de vochtige aan elkaar geplakte randen/haren)moet je het wondje voorzichtig weer open weken. Dit iedere dag even een paar dagen doen. verder niks. wel goed in de gaten houden of ie geen koorts krijgt. Dan gaat het wel weer over.

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-04 22:05

Er zit geen pus in de wond. Het is een oppervlakkige schaafwond en die was wat vochtig.

Maar ik vind het zo vreemd dat hij nu een hele kale plek krijgt.

mjet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 23:33

als er geen pus in de wond is, dan smeer ik er wat zinkzalf op. dat droogt de wond uit. wbt de haren die uitvallen.. dat is wel heel normaal hoor rond een wond die niet heelt en vochtig blijft. de haren komen wel weer terug

meisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 01:21

Meestal als erom heen haren uitvallen, zit er toch wel wat vuil in die wond
Zou het even 1 keer met betadinescub schoon en open maken en dan gewoon een beetje betadine zalf op doen of wat anders

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-04 19:24

Gisteravond heb ik de DA toch maar even gebeld, zodat hij vandaag langs kon komen. Vanmorgen om 9 uur was hij er dus. Hij heeft gekeken naar de wond en omdat het een beet was van een ander paard is het gaan ontsteken. Doordat ie ontsteking onderhouds zat, kon er te weinig bloed naar de houd daar toegevoerd worden en daarom valt het haar uit. Hij heeft nu penicilline gekregen voor 10 dagen, dus het gaat weer goed komen met het mannetje.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 19:26

spokie79 schreef:
Er zit geen pus in de wond. Het is een oppervlakkige schaafwond en die was wat vochtig.

Maar ik vind het zo vreemd dat hij nu een hele kale plek krijgt.

dit is normaal

onze hond had gevochten, 1 wond en de DA zei over een paar dagen vallen er wrsch hele plukken haar uit ne krijgt ie allemaal kale plekken, dat komt omdat er wrsch op meerdere plaatsen is gebeten, de huid is dan beschadigd, en dan valt op die plekken het haar uit na een paar dagen

je kan er t beste een verzorgend zalfje opsmeren, bv Calendulan creme dat houdt t mooi soepel en zorgt ervor dat het snel geneest

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 19:28

spokie79 schreef:
Gisteravond heb ik de DA toch maar even gebeld, zodat hij vandaag langs kon komen. Vanmorgen om 9 uur was hij er dus. Hij heeft gekeken naar de wond en omdat het een beet was van een ander paard is het gaan ontsteken. Doordat ie ontsteking onderhouds zat, kon er te weinig bloed naar de houd daar toegevoerd worden en daarom valt het haar uit. Hij heeft nu penicilline gekregen voor 10 dagen, dus het gaat weer goed komen met het mannetje.

lees dit nu pas, goed dat de DA er bij is geweest, maar wel vreemd dat t is gaan ontsteken, dat geeburd normaal niet zo snel Verward
maar gelukkig komt t weer heelmaal goed Lachen