Desmitis

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Emeandor

Desmitis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-04 18:49

Cadans (mijn bijrijdpaard) loopt sinds een paar weken kreupel. Vandaag is de veearts geweest, en die heeft gezegd dat hij desmitis heeft. Huilen Huilen Hij weet nog niet in welke mate, daarvoor moet hij naar de kliniek voor een foto.
Komende periode moet hij 3 keer per dag 15 minuten stappen op het harde, twee keer per dag krijgt hij medicijnen, we moeten zijn been koelen en er een gel opsmeren.

Ik heb net hier op bokt en met google gezocht op internet naar desmitis, maar hier kan ik er niet veel over vinden en op internet is van alles in het engels. En ik ben niet zo'n ster in engelse teksten lezen... Bloos!
Is er hier misschien iemand die me in het kort kan uitleggen wat desmitis is en wat er aan te doen is? Hoe groot is de kans dat Cadans weer beter wordt?
Cadans is een ouder paard (20) en als het niet over kan gaan, kan hij dan wel pijnvrij blijven? Want in dat geval gaat hij met pensioen bij de oom van de eigenaresse van Cadans.

Alvast bedankt voor de info...

tola

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 20:46

hoi,heb dit even voor je opgezocht...
desmites=ontsteking van de ondersteuningsbanden,door af of inscheuring een ontsteking van een band of peesplaat,deze bevind zich aan de achterkant van de pijp en ligt heel diep.
behandeling=langdurige rust,en revaliderende staprust op de harde,dit leidt vrijwel altijd tot herstel....tenzij je paard dit niet al eens vaker heeft gehad.
voorkom slechte bodem,hoge snelheden op zware zandbodems,en pas je trainingsniveau aan.
er staat niks in over hoelang je moet revalideren.
veel succes
groetjes

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 21:10

yep, dat is de latijnse naam. Een verzorgpaard van mij had bijv. desmitis distale check ligament (beschadiging aan de tussenpees bij de aanhechting aan het bot) Op een scan kunnen ze zien wat de schade is en krijg je een behandelplan (hoe lang je moet stappen enz). Stappen op het harde en koel houden is heel goed, dus dat moet sowieso. Als je naar de kliniek gaat hoor je dan wel meer over de behandeling.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 21:43

helaas is mijn paard er voor afgemaakt.

ik had een draver met baanverleden,en bij hem was het zo erg dat er weinig van de pezen over was.

hij heeft er veel pijn gehad,hij was een loper maar wilde op het laatst echt niet meer.

ik hoop voor jou dat het in een lichte mate is en nog te genezen,bij mijn Gino was het al te ver.

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 22:52

Mijn paard had een desmitis aan de interosseus (diepe buiger), iets wat kennelijk niet vaak voorkwam. Wij moesten hem helaas in laten slapen ook al was hij pas 8. Wat niet gezegd is dat dat bij jouw paard ook het geval is!

Er is inderdaad niet veel over te vinden. Ik heb wel ergens een proefschrift liggen over dit onderwerp. Zou het eens op moeten zoeken.
Wacht rustig het bezoek aan de kliniek af en laat je goed adviseren door de da. Sterkte en maak je nog niet te druk he?

Emeandor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-04 10:33

Dank jullie voor de berichtjes, al zijn sommigen niet echt hoopvol.
Ik vraag me wel af hoe de veearts van de buitenkant kan zien dat het desmitis is. Is dat gewoon zichtbaar door de zwelling alleen? We hopen hard op een redelijke uitslag in de kliniek, het vervoer is gelukkig geregeld, nu nog een afspraak zien te maken. De eigenaresse is nu helaas met vakantie. Nou ja, zo zal het voor haar waarschijnlijk niet voelen ben ik bang. Die zag het eigenlijk niet zitten om nu weg te gaan.

Cadans heeft op vlas gestaan maar we gaan hem nu weer terug op stro zetten, want daar heeft hij meer grip op als hij op wil staan.

Nogmaals bedankt en ik hoop op nog meer berichtjes!

tola

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 14:07

ik heb het boek ,paardebenen van dr evert offereins,nog eens opengeslagen,en daar staat in,deze andoening is moeilijk te ontdekken,is niet of nauwelijks te zien,maar wel vaak te voelen door diep te palperen hoog op de achterkant van de pijp vlak onder de knie,bij diep palperen treedt ook meestal wel een pijnreaktie op.
de aandoening veroorzaakt een chronische kreupelheid,maar kan volgens het boek wel genezen....
ik heb hier dus persoonlijk geen ervaring mee,en heb dit dus uit het boek.

Emeandor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-04 14:14

Oke, heel fijn dat je even gekeken hebt voor me. Ik hoop zo dat het te genezen is! Hij is wel al 20 jaar, dus het genezingsproces zal wel iets langer duren denk ik.
Dank je wel!