scheurtje onder in de achter hoef

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Niemandweet

scheurtje onder in de achter hoef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-04 13:21

Sinds n paar dagen heb ik ontdekt dat mijn paardje ( loopt trouwens op ijzers) een scheurtje onderin de hoef heeft. deze is ong 7 cm lang en gaat van de onderkant met een boogje omhoog en daarna weer naar beneden.
Het lijkt ook alsof het hele stukje wat verder naar binnen zit.

Mijn hoefsmid kan helaas pas volgende week dinsdag komen.
Nu maak ik iedere dag de hoeven goed schoon. Ik spoel de hoef ook goed schoon en borstel hem n beetje schoon. Ook heb ik de hoeven ingeteerd en vet in het stukje s' avonds in. zodat hij niet kan ontsteken of dergelijke.
Verder zei de hoefsmid dat ik gewoon kan gaan rijden maar dit doe ik toch liever niet omdat het dan erger kan worden.
ze staat nu overdag 2 a 3 uurtjes in de weide zodat ze wat beweegt en verder staat ze in haar uitloopstal. ( ik heb de bak afgesloten wegens de modder) Verder wandel ik met haar op zachte ondergrond. En heb ik het voer gehalveert en voer ik juist meer hooi.

Verder iemand nog tips of dergelijke.
En doe ik het n beetje goed of juist helemaal fout??

Ik hoor t allemaal graag

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 13:46

lijkt me dat je het goed doet!
ik zou wel uitkijken met natspoelen, dan wordt de hoef misschien weer te zacht?
teveel teer zoou ik nu ook niet doen, je hoefsmid moet er straks wel bij en dat is niet zo lekker aan zijn handen..
Haha!

Niemandweet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-04 13:48

na heb t een keer geteerd juist zodat t allemaal niet te zacht zou worden door t schoonmaken

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 13:49

Op het moment dat de scheur niet recht naar boven doorloopt en de kroonrand dreigt te bereiken hoef je je geen zorgen te maken. En omdat je de smid al hebt gebeld en hij gewoon adviseerd om te rijden, zou ik dat ook doen.

Voor de rest doe je het goed hoor, ik zou alleen niet teren. Je hoeft niet bang te zijn dat de hoeven te zacht worden, dat zouden ze normaal al moeten worden van een natte wei.

Niemandweet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-04 14:09

ja maar ze waren sowiezo al zacht dus vandaar dat ik ze toch ff geteerd hebt.. omdat als ik wacht to volgende week dinsdag.. ze TE zacht zijn..

Rijden durf ik toch echt niet.. ik wil geen risico nemen.. en hij lijkt toch wat groter te worden.. en tja.. zij heeft t niet gezien dus kan toch niet helemaal optimaal beoordelen.. maargoed
iig bedankt voor je reactie

Niemandweet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-04 10:55

niemand meer..?