Lichte vlekjes rond de mond

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DiantaM

Lichte vlekjes rond de mond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-04 12:22

Mijn paard heeft sinds een paar weken wat lichte kleine vlekjes rond zijn lippen/mond. Het lijken lichte pigmentvlekjes. Is hij misschien ergens allergisch voor? Zijn voer is niet veranders, hij is wel nu 1 box opgeschoven.

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 13:52

mijn oudere merrie heeft dat ook. ik denk dat het een ouderdomsverschijnsel is. ze heeft er geen last van. Bij mijn pony zijn in een aantal jaren tijd de lippen echt wit geworden

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 14:54

het kan idd pigment vlekjes zijn die opkomen, maar het kan ook een schimmel zijn. kijk het even aan...en vraag er anders naar bij de da

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-04 18:02

klomp schreef:
het kan idd pigment vlekjes zijn die opkomen, maar het kan ook een schimmel zijn. kijk het even aan...en vraag er anders naar bij de da

ja, ik kijk het nog wel even aan.. van ouderdom is het bij die van mij in ieder geval niet Haha! die van mij is 4

Jantien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 18:13

Het komt wel voor dat paarden pleksgewijs pigment verliezen. Dat gebeurd meestal rond ogen en mond. Het heet vitiligo. De plekken kunnen nog veranderen maar meestal is het wel blijvend. Er is niets dat je daar aan doet. Mijn merrietje had dat ook. Op 4-jarige leeftijd een heel klein lichter plekje onder d'r oog, dat uitbreidde tot een witte vlek langs de hele onderoogrand.
Het komt in sommige rassen en families van paarden vaker voor, wat op een genetische basis wijst, maar de preciese oorzaak is onbekend.

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 18:31

dit komt in sommige lijnen voor. Ik weet bij arabieren dat dit dus erfelijk is.
Het kan overigens ook spontaan weer verdwijnen hoorde ik afgelopen week. Of dit helemaal waar is durf ik niet te zeggen, mensen zeggen soms zoveel Knipoog

meisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 01:30

Het kan ook wel is met vitamine te kort te maken hebben, dat ze dan tijdelijk pigment vlekjes krijgen

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 06:46

maak je er niet druk om, zolang het vlakke vlekken zijn, dus geen rare bobbels oid is er niks aan de hand, wat jantien al zegt , het komt voor, soms iets minder mooi, maar niet zorgelijk

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-04 12:29

baroen schreef:
maak je er niet druk om, zolang het vlakke vlekken zijn, dus geen rare bobbels oid is er niks aan de hand, wat jantien al zegt , het komt voor, soms iets minder mooi, maar niet zorgelijk

Dat weet ik wel, maar ik was nieuwsgierig.