Mijn pony heet dus moonlight. Ik heb hem sinds juni 2003.
Toen hij bij ons aankwam, bleek dus na een tijdje dat hij slijm in zijn longen had. Dat komt zeer waarschijnlijk omdat hij uit maastricht komt, en omdat het daar een schonere lucht is als hier in vlaardingen, aan de andere kant van nederland.
Toen dat eenmaal na iets meer als een jaar over was, hield hij er nog wel een beginnershoest aan over, dat houd in, dat elke keer als we gaan rijden en longeren e.d dat hij in het begin een paar keer kan hoesten en dat hij er verder geen last meer van heeft. Dat is dus zo gebleven en daar is verder weinig aan te doen.
In de zomer van 2004, kreeg hij in het land voor het eerst krampkoliek, hij lag plat in het land en hij wou heel graag rollen enz. meteen de VA gebeld, die kwam, atibiotica gegeven en meteen een goeie wormenkuur van hem gekregen, en na een dag of 1 à 2 merkte je er neits meer van.
2 maanden terug had hij weer last van zijn buik. Wij de VA laten komen (een andere als de vorige keer, zo gaat dat bij onze deirenarts, die heeft personeel voor hem in dienst.) Ik heb in totaal iets van 2,5 uur à 3 uur met hem gelopen, omdat hij eerst terug moest naar zijn hoofdkantoor zo maar zeggen om iets te doen.
Toen hij eenmaal terug was, ging het wel al beter met mijn paard, maar zijn buik was nog steeds hard, maar hij rommelde niet. (wat meestal wel zo is bij krampkoliek) maar de VA zei dat het toch wel krampkoliek was, en die heeft hem dus een antibiotica gegeven tegen de krampen, en de volgende dag had hij geen last meer van de koliek.
Toen waren ik en mijn zus weer rustig aan begonnen met rijden.. niet te veel van hem gevraagt en vooral vaak gelongeerd, maar wel genoeg afgewisseld.
4 weken terug, was zijn buik nog wel steeds hard, en hij vond het nog steeds niet fijn als je aan zijn buik zat, maar verder vond hij het rijden prima. Ik vond het toch niet in orde, want ik hoor vaak genoeg verhalen dat je paard voor je wil werken omdat hij zo braaf is, en ik dacht daar meteen aan (maar ik was er niet vanuit gegaan..) ik heb 3 dagen gewacht met de VA bellen, omdat ik dan kon concluderen wat er in die 3 dagen voor dingen zijn gebeurd, en wat hij zelf heeft aangegeven.
Toen de VA eenmaal kwam, werd mijn pony heel pissig als je zijn buik aanraakte. Mijn paard zal mij nooit kwaad doen, ik heb namelijk een goeie band met hem. Hij beet wel mijn moeder bijna toen zij aan zijn buik zat, toen ik aan zijn buik zat hield hij heel vaak niets merken, alleen zijn oren opzij draaien maar verder geen agressief gedrag. Toen de VA kwam had hij bloed afgenomen en een antibiotica kuur gegeven tegen buikgriep. Hij dacht namelijk dat hij dat had.
Een paar dagen later zou de VA weer terugkomen met het uitslag van het bloed, en de instructies wat we daarna moesten doen. De bloedtest gaf echter geen uitslag, dus de VA dacht dat geen buikgriepvirus was, maar een dunnedarmontsteking..
Hij zou de komende dagen (tot de kuur af was) elke dag een prik komen geven. Dat is nu allemaal achter de hand, en inmiddels heeft de VA weer een bloedtest afgenomen, waarin hij vond dat hij teweinig vocht in zijn lichaam had. Wij zijn hem dus nu 3 keer per dag een emmer water wezen brengen met een klein beetje appelsap erin zodat het voor hem aantrekkelijker is om het op te drinken. Daarnaast heeft hij nog een automatische drinkbak.
De VA had vorige week vrijdag contact opgenomen met mijn moeder. Hij had voorgesteld dat het slim was en het zou helpen als we Moonlight een dag (voorkeur ging bij hem uit naar dinsdag) naar de VA zouden brengen en hem daar een dag aan het infuus zouden zetten, met de goeie hoop dat hij zou opknappen en dat de VA hem zelf in de gaten kan houden.
Mijn zus wou dit niet, die vond dat we eerst beter af konden wachten wat het extra water met hem zou doen, en zouden kijken of hij dan meer vocht in zich op nou nemen. Hier horen we dus nog meer over..
ik zal jullie op de hoogte houden van de verdere bevorderingen van mijn paardje.. ik hoop heel erg dat het helemaal goed met hem komt.. ik heb hem nu altijd al ziek gehad, en dat is natuurlijk niet leuk.. want hij is eigengelijk vrolijk geweest, en hem kennende zal hij dat ook altijd blijven
Hebben jullie zelf nog tips of hebben jullie zelf ook zo iets als een dunnedarmontsteking meegemaakt? ik hoor het graag van jullie..!!!
groetjes astrid en moonlight
MOonlight: (ziet hij er niet vrolijk uit??!!)

)