een paard met bronchitis scheren???!?!?!?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ashanti

een paard met bronchitis scheren???!?!?!?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-04 16:50

Hallo,

M'n pony heeft brochitis en ik wou vragen of jullie weten of het verstandig is om haar nu wel of niet tescheren.
Ze heeft het vanaf afgelopen zomer, ik rijd nog wel gewoon op der alleen in het begin niet want toen had ze er wel hele erge last van.
Als ik nu op der rijd hoest ze nog af en toe in het begin en maakt ze een piepend geluidje bij het ademen.

Omdat ik nu nog gewoon op der kan rijden en best hard werk met der wou ik weten of ik er nog kan scheren, want als we klaar zijn met rijden is ze best wel nat en moet ik der lang uitstappen en vat ze snel kou.
Dus alles jullie informatie hebben hoor ik het graag Lachen

Gr. Ashanti

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 17:05

Ik zou het niet doen...

xThalyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 17:19

Ik zou het ook niet doen.. ik weet niet of je paard ook buiten staat maard an zou ik het al helemaal niet doen want de kans dat hij dan een koudje vat is dan best groot..
Dat kan dan de luchtwegen weer gaan irriteren..
En een wintervacht krijgen ze niet voor niks Knipoog

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 17:47

Mijn paard moest ik juist scheren vanwege zijn Chronisch Bronchitis. Hij had het altijd 2 keer zo snel warm vanwege zijn ademhaling en had een flinke vacht, dus hij kon zijn warmte niet kwijt en was binnen een kwartier al bekaf. Ook was ie niet meer droog te krijgen, en in de vrieskou maar toch op stal was dat toch lastig. En omdat al zijn energie in zijn wintervacht en ademhaling ging zitten was het voor hem ook geen pretje meer Scheve mond

Hij werdt toen geschoren en kreeg een stuk betere conditie, kreeg ook meer lucht en had er weer plezier in. Ook was hij niet meer nat en na het rijden een lekkere warme halsdeken op helpt ook goed.

Overigens is hij in zijn leven in totaal ongeveer 15 keer geschoren. De enige keer dat hij dat niet werdt, is hij ziek geworden en daarna alsnog geschoren...

ik kan het je dus juist aanraden. Mede dankzij het scheren is mijn paardje er heel oud mee geworden

Ashanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-04 18:33

heel erg bedankt voor je informatie cayenne en natruulijk ook de andere maar kan ik haar NU nog scheren???

nadezda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 18:46

ik schoor mijn pony juist toen hij bronchitus had.
Je moet wel extra goed opletten i.v.m kou maar het voordeel is dat het paard niet lang nat blijft en dus ook geen kou vat , wat juist zo belangrijk is als je paardje bronchitus heeft.
Mijn paardje werd er alleen maar beter van en juist de winter deed hij het ongeloofelijk goed.
Reed altijd wel met een uitrijdeken en daarna een goede winterdeken op.
Liet hem nooit zonder deken staan, en met poetsen sloeg ik de deken altijd open en daarna weer terug.

Ja je kan nu nog wel scheren maar ik zou je aanraden een goede en dikke deken op te leggen.
Ook als je b.v de achterkant hebt geschoren daar alsvast de deken overheen te leggen en dan de voorkant doen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 18:57

tuurlijk kun je nu nog wel scheren, zolang je daarna maar een goed dek erop doet....

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 19:18

Ashanti schreef:
heel erg bedankt voor je informatie cayenne en natruulijk ook de andere maar kan ik haar NU nog scheren???

ja hoor, ik heb het advies gehad toen om niet meer na eind januari te gaan scheren omdat dan de zomervacht alweer een beetje aan het werk gaat en het anders in de war komt Lachen

Ashanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-04 19:25

LachenAllemaal bedankt voor de informatie ! kben heel wat wijzer geworden Lachen !!

Ashanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-04 19:33

maar ik had van een jongen gehoord dat het na oktober niet meer kan want dan zijn ze er niet aan gewend ofzo ...

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 20:23

Ligt eraan hoeveel/hoe intensief je (kunt) rijden met haar/hem. Als ze er 4 uur over doet om droog te worden zou ik idd scheren.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 21:01

Ashanti schreef:
maar ik had van een jongen gehoord dat het na oktober niet meer kan want dan zijn ze er niet aan gewend ofzo ...

Daar is niets van waar hoor Knipoog mijn paard werdt meestal in October geschoren en als het echt nodig was in December nog een keer Lachen

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 22:07

Ashanti schreef:

Volgens mij maakt dat helemaal niet zo uit. Zolang je er een deken op gooit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 23:31

Een deken die dik genoeg is dan he? Knipoog

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 13:28

zou niet doen mij is verteld goed warm te houden..

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 14:40

Emaartje schreef:
zou niet doen mij is verteld goed warm te houden..

heb jij wel goed gelezen ? >;)

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 16:23

Cayenne schreef:
heb jij wel goed gelezen ? >;)

nou paarden scheren met bronchites lijkt me niet verstandig zijn heel gevoelig voor een koudje,en met scherne zijn ze exstra gevoelig..

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 20:38

als je paard een ontzettend lange vacht heeft zoals de onze, kunnen ze juist problemen krijgen en is het advies van de veearts vaak om te scheren, lijkt me vrij logisch Knipoog

nadezda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 22:04

Daarom juist wel scheren want als de vacht lang nat blijft heb je juist kans dat hij kou vat.

justicehcb

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 16:07

ik zou niet scheren en als juh hem wel scheert hele goeie deken gebruiken

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 14:43

Wel scheren Met zo'n dikke vacht zijn ze heel snel bezweet en dan krijgt ie er zo een kou overheen. Ze blijven ook langer nat met een dikke vacht. Maar wel een deken erbij doen op stal en consequent met dekens zijn, als je bijv. van stal naar bak gaat, losstappen met deken, uitstapen met deken en terug naar stal met deken.

Melanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 16:14

ik zou hem wel scheren hoor,
het kost je pony minder energie om droog te worden (als ie nat is dan)

phillien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 23:11

vraag de DA voor de zekerhed

Gitta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 11:34

Heb het zelf wel gedaan bij een vorig paard van mij met bronchitis juist omdat volgens mij het gevaar van een koutje groter is als ze zolang nat blijven en zonder die dikke vacht zijn ze eerder droog dus minder kans op een koutje maar heb al gelzen dat de meningen hierin sterk verdeeld zijn. bij mij is het in ieder geval altijd goed gegaan.