Koliek?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

obelixje

Koliek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-04 22:51

Vanmiddag was de merrie die bij ons op stal staat niet helemaal fit. Ze at haar brokken niet op en was enigszins futloos tijdens het rijden.
Vanavond heb ik de brokken die ze nog in haar bak had nat gemaakt, om te kijken of ze ze dan wel at. Dat leverde iets of wat verbetering op, maar veel heeft ze er nog niet van op. Hooi at ze een beetje, maar ook niet veel.

Vanavond heeft ze nog niet gemest, dus ik vermoed een koliek, maar aan de andere kant is ze heel rustig. Ze staat constant te rusten, gaat niet liggen en is goed op haar gemak.

Ik vraag me nu af of het wel koliek is, of dat ze gewoon een mindere dag heeft. Niet eten en mesten is natuurlijk niet normaal, maar haar gedrag duidt verder niet op een enorme pijn.

Wat denken jullie?

tenemieken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 23:00

normaal een kenmerk van koliek is toch dat ze gaan liggen en daarbij soms nog eens naar hun buik kijken.

als het blijft duren mss toch even de veearts erbij halen ofzo ?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 07:57

wel koliek, niet elk paard reageerd hetzelfde.
wij hebben er eentje op stal en die gaat ook niet liggen of rollen maar doet precies hetzelfde.
t zal een verstoppingskoliek zijn, tip van mijn veearts: zet haar even in de weide, gras zorgt ervoor dat de darmen wel weer aan t werk gaan...

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 07:58

Dit is dus zeker wel koliek!!!! Mijn paard heeft dit ook 2 keer gehad iedereen zo hij heeft geen koliek hij is veelste rustig! Maar ik voelde gewoon dat het mis was...niet eten dat klopt bij mijn paard gewoon niet. Dus dierenarts gebeld en ja hoor koliek! De 2de keer stond hij net zo rustig maar nu wel gelijk dierenarts gebeld en ja hoor koliek en hij had nog bijna naar de kliniek gemoeten ook! En ook hij heeft niet gelegen....alleen de 1ste keer toen we hadden gewacht met de dierenarts bellen is hij na 3 uur gaan liggen toen had hij geen kracht meer tegen de pijn, maar hij lag ook rustig dus niet rollen enzo!

obelixje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-04 09:44

even een update: Vanochtend had ze nog steeds haar eten niet op. Verder staat ze er wel alert bij en ze heeft ook gemest. Ik begin me steeds meer af te vragen of het niet aan haar tanden ligt. Straks komen de eigenaren en dan zullen we overleggen wat we doen.

Maar in ieder geval bedankt voor het meedenken Lachen

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 13:45

Dan maar de Tandarts bellen :p

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 13:53

in iedergeval prof. hulp erbij halen !!!!! ( tandarts, dierenarts..)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 23:07

Hoeft idd geen koliek te zijn. Als ze slechter eten gaan ze ook minder mesten. Bovendien is mesten geen graadmeter, ook niet alsze duidelijk koliek hebben en dan mesten, dat het beter zou gaan. Als ze alert zijn zou ik niet zozeer aan koliek denken, bij twijfel altijd de da bellen, die kan luisteren en verder onderzoeken. Beter een keer teveel dan een keer te weinig de dierenarts bellen!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 23:26

elk paard is anders, janneke gaat gewoon liggen, verder niet. dood gewoon liggen. Jolanda gaat als een gek rondrennen en af en toe tussendoor stort ze neer, dan rollen. Weer opstaan en verder rennen.

Henriette

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 09:00

Ik zou de temperatuur opnemen en kijken hoe de ademhaling en hartslag is.
Als een paard altijd wel goed eet en nu niet, is er natuurlijk wel wat aan de hand, maar het hoeft niet persé koliek te zijn.
Dierenarts laten komen is altijd een goed idee.

obelixje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-04 09:22

nou, ik heb goed nieuws, het was inderdaad geen koliek. Daarbij is het wel zo dat ik nu zeker weet dat ze iets aan haar tanden mankeert. Woensdag komt de dierenarts, dus dan wordt het euvel verholpen. Nu krijgt ze nog even natgemaakte brokken en mix, want dat kan ze wel eten.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 13:35

fijn dat je nu wat weet !! Nu zal het wel weer beter worden.
Veel succes en wens even betenschap aan je paardje.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 13:37

Mijn paard was een paar maanden geleden ook lusteloos en wilde niks eten en bleef maar liggen, ik vermoedde ook koliek, dus ik had de dierenarts gebeld. Ze kon eigenlijk niks verontrustends in zijn darmen vinden. Een dag later zag ik dat zijn tandje aan het doorkomen was, waarschijnlijk heeft hij daarom gewoon erg pijn gehad.

Mo_I_Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 13:56

mijn paard heeft het ff voorgehad
het waren symptomen van kolieken, maar na een tijdje ging het weer over
hij ging wel gaan liggen*

maar zou het idd niet kunnen dat er iets aan zijn gebit is?